Hej!
Jag är helt nybörjare.
Jag håller på att göra ett små projekt. Därmed maskinen kopplats till NC i en relä för att köras, som kallas för relä -A.
Sedan har jag en panasonic räknare relä (kallas för relä -B) som ska kopplas till relä-A för styrning.
Min ideer är att när relä -B räknas till 5 då ska rekä -A stoppar maskinen, tills jag trycker "Rest" på relä -B då köras maskinen igen.
Jag har kopllat allt, då relä -A blev att "Tryck fram och tillbaka" som galen tills säkerninge gick. Det håller inte still.
Jag försökt allt möjlighet som logisk, också ologisk.
Jag vet inte om vad är för fel, eller har jag använt fel relä ?
Tusen tack för hjälp!
Mvh Leon
Hjälp att styras en relä med en annan relä!
Re: Hjälp att styras en relä med en annan relä!
Hej och välkommen till forumet.
Din fråga går tyvärr inte att besvara utan mer infomation. Kan Du rita upp hur Du kopplat och bifoga i ett nytt inlägg så skall Du säkert kunna få ett bra svar. Även om Du inte kan rätta symboler o.dyl. så rita som Du kan. Vi skall nog förstå det.
Förmodligen har Du råkat koppla så reläet bryter sin egen ström till spolen när det drar. Då kommer det att fungera ungefär som en gammaldags mekanisk ringklocka.
Din fråga går tyvärr inte att besvara utan mer infomation. Kan Du rita upp hur Du kopplat och bifoga i ett nytt inlägg så skall Du säkert kunna få ett bra svar. Även om Du inte kan rätta symboler o.dyl. så rita som Du kan. Vi skall nog förstå det.
Förmodligen har Du råkat koppla så reläet bryter sin egen ström till spolen när det drar. Då kommer det att fungera ungefär som en gammaldags mekanisk ringklocka.