Ivf, går en elektriker utbildning men läraren är så förbannat opedagogiskt samt otrevlig. Så jag vänder mig hit istället.
Har läst en hel del teori nu, ellära, 3-fas, elkunskap osv, och har inte vart några problem men nu har jag kommit till en praktiskt övning. Ska installera en lampa, kopplingsdosor samt lite olika strömställare (enpolig, trappomkopplare osv) på en vägg. Läraren gav mig en ritning att göra efter. Det är väll rätt lungt, kan tyda ritningen utan problem. Dock har jag aldrig någonsin kopplat något sådant här (någon gång måste ju vara första gången, right

Så frågan är helt enkelt; hur kopplar jag? Må vara basic-fråga, men det är poängen. Förklara som om de vore för någon som aldrig sett en kabel förut

Nämen, man ska ju koppla fasledare, neutralledare samt eventuella tändtrådar. Hur gör man kopplingen rent praktiskt? Fas/neutralledare osv är ju inbakde i samma kabelhöljde. Hur gör man kopplingen mellan tex lampa och strömställare? Hur kopplar man "vidare" från omkopplare/lampa? Hur kopplar man i kopplingsdosorna?
Hoppas det finns några schyssta själar här som kan svara på dessa basic-frågor. Skulle göra min dag!