Laga analog voltmätare eller tips på ny

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cittra49

Laga analog voltmätare eller tips på ny

Inlägg av cittra49 »

Voltmätaren i min provbänk börjar ge upp, har ett 12V batteri inkompplat och den visar 18,5V , tar jag loss batteripolen visar den 12V i en sekund ca sen sticker den upp till 18,5V.

Finns ju en kalibreringsskruv på den men magkänslan säger att när mätaren blir "varm" efter en sekund så visar den fel. Tagit av och på batteripolen ett antal gånger och alltid samma resultat.
Kommer troligen och ersätta den med en digital om jag inte hittar felet / hittar en ny mätare, men original känslan försvinner ju lite då :rofl :rofl . Ska försöka få loss den ikväll och ta lite kort, ska även ringa tillverkaren efter ett elschema om det finns att få tag på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akai

Re: Laga analog voltmätare eller tips på ny

Inlägg av Akai »

Att mätaren skulle gå sönder på det sättet att den visar för mycket är kanske inte så troligt. Går fjädern av åker den väl i botten och stannar kvar där för evigt. Denna typ av instrument brukar vara väldigt långlivade. Jag tror aldrig jag varit med om att någon gått sönder, mer än av mekanisk åverkan.

Jag hade kontrollmätt med en multimeter att den verkligen visar fel.

Om mätaren visar sig vara trasig så går det ju att behålla huset och sätta i en digital display innanför glaset, då behåller du ju känslan lite iaf. Bättre än att sätta igen hålet och sätta i ny mätare på det sättet iaf.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Är den svåråtkomlig ?

Jag hade nog gärna plockat loss den och anslutit till typ ett labbagg och kollat hur den fungerar där.
cittra49

Inlägg av cittra49 »

Jo jag har provmätt på batteriet och spänningen är 12V , men voltmätaren går genom en omkopplare också där man kan välja 6V 12V eller 24V.

Här kommer en bild på härligheten. Ska försöka att baxa fram den ikväll, man viker huven med kontrollpanelen framåt och nu står den inkilad under en trapp. Återkommer med bilder på den lös.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Viten med en voltmeter av analog modell är att det kan vara lättare att uppfatta "hur stor" spänning man mäter och likaså se tendenser på ökande/sjunkande spänning.

Som folk redan föreslagit, kolla OM voltmetern mäter fel och att det inte är spänningsaggregatet som är rôtet.
cittra49

Inlägg av cittra49 »

Doktorerade lite igår, strömkällan är ett 12V bilbatteri som mäter 12,4V , mätte bak på mätaren och fick 12,4V , finns 3st ingångar på mätaren (-) 40V 20V och 10V samt en + .
Tog loss mätaren och bänkkörde den på ett labb aggregat och körde endast på 20V ingången och + då visade mätaren korrekt. Antar att 40V eller 10V ingången stör på nåt vis, hann aldrig koppla tillbaka den och prova, det blir kvällens jobb. Justera kalibreringsskruven funkade inte alls, mätaren rörde sig inte så mycket. Provkörde en generator och det funkade, men mätaren gjorde skalan ut, hade en multimeter inkopplad samtidigt och den visade 14,4V . Det är en hel del grejer inuti apparaten och nåt elschema har jag inte fått tag på än.

Mätte jag mellan + på batteriet och + på mätaren hade jag ca 40ohm , mätte mellan - på batteriet och - på mätaren fick jag ett värde som började på ca 500ohm och droppade ner till 200 ca.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är INTE en kalibreringsskruv, det är en nollpunktsskruv!

Den använder man när instrumentet är helt av o nollar nålens position.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

cittra49 skrev: 26 maj 2021, 13:02:00 voltmätaren går genom en omkopplare också där man kan välja 6V 12V eller 24V.
Är det inte stor risk att felet ligger här?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Visar den 18V istället för 12V så skulle det kunna vara att mätarens anslutningar för både 12 och 24 kopplas in parallellt med varandra av någon anledning.

Då hamnar dess förkopplingsmotstånd parallellt och instrumentet visar ungefär 1.5 gånger den verkliga pålagda spänningen.
Senast redigerad av Marta 27 maj 2021, 18:42:16, redigerad totalt 1 gång.
cittra49

Inlägg av cittra49 »

Men det konstiga är att det finns ingen annan spänningskälla än batteriet på 12V, ringde företaget som tillverkade apparaterna och de skulle se om de hade nåt elschema nånstans. Misstänker nog att felet ligger i 10V delen på mätaren, hade det varit 40V borde mätaren visa mindre än 12V kan man ju tycka. Helgen är planerad för annat så det blir på måndag jag leker med apparaten. Köpte en till igår att ta delar av om det behövs, tyvärr va volt o ampere mätarna utbytta mot digitala.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej, felet är att omkopplaren kopplar in både 12 och 24V-delen i instrumentet, vid 12 V visar det då 90% av fullt utslag, vilket det ser ut attt göra enligt bilden.

Ditt mätinstrument är egentligen strömmätande, och i serie med instrumentet (inbyggt i det, därav 3+1 anslutningar)
Ponera att instrumentet har ett maximalt urtslag vid 10mA =100% av skalan.
Seriemotstånden blir då enligt följande:
40V-skalan 4kΩ
20V-skalan 2kΩ
och
10V-skalan 1kΩ

Om man nu kopplar in 12V på både 40V-ingången och 20V-ingången blir den totala serieresistansen 1,33kΩ
Strömmen genom instrumentet blir då 9mA vilket är nära det fulla utslaget om 10mA, vilket är det du ser.
Vid alla andra kombinationer, kommer instrumentet att slå i botten rätt ordentligt och eventuellt kan visaren då brytas av.
cittra49

Inlägg av cittra49 »

Fantastiskt va kul när man får en detaljerad lösning :tumupp: , har inte använd den på nån månad, och kunde inte hålla mig så jag gick ner och kopplade in den lite tillfälligt med krokodil klämmor och motionerade omkopplaren ett tiotal gånger och nu visar den 12V igen (efter jag fick nolla skalan med skruven) , tusen miljoner tack :bravo: , frågan är bara vad jag ska göra med den extra electrochecken jag köpte :rofl , nåja va inte bara för reservdelar jag köpte den, fick med lite annat också :)
Skriv svar