Simulera modem med dator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mekme
Kontakt:

Simulera modem med dator?

Inlägg av mekme »

Hej!

Kanske lite konstig rubrik.
Men det jag vill göra är att med datorn simulera öppna upp serialporten för inkommande signaler.

Har nämligen en PLC (FX1N) med Operatörsterminal (E1071) samt ett Westermo GD-01 modem.

Jag har skrivit ett program för att skicka sms med PLCN via terminalen som har modemet kopplat till sig.

Modemet får signaler och skickar ibland sms.
Så något timing fel är väl antagligen det som är problemet.

Därför skulle jag vilja använda datorn som "modem" för att se vad plcn lyckas skicka för signaler.

Tack på förhand.
Mvh
Martin
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Om du vill titta på trafiken kan du göra på flera olika sätt.

Om det räcker att se trafiken åt ena hållet (alltså från PLC till modem ELLER åt andra hållet):
Koppla jord från datorns komport till jord i kabeln mellan PLC och modem.
Koppla RX på datorn till först ena data-tråden mellan PLC och modem och sedan till den andra.
Kör Hyperterminal eller valfritt annat terminalprogram på PCn, ställ in det på rätt hastighet och ingen handskakning. Vips så kan du titta på trafiken.

Om du vill se trafiken åt bägge håll samtidigt:
Koppla ihop jordarna på PLC, modem och TVÅ comportar på PCn.
Koppla RX på PCns COM1 till ena dataledningen och RX på COM2 till andra dataledningen mellan PLC och Modemet.
Sedan kör du TVÅ hyperterminaler så ser du både in och ut...
Det finns oxå en "Serial Analyzer" programvara som visar vad som kommer in på bägge comportarna i samma fönster. Jag hittar inte den programvaran som jag har använt tidigare nu men jag skall leta lite!

//B1N4RY
mekme
Kontakt:

Inlägg av mekme »

tackar tackar.

fungerar ju utmärkt..

att jag inte tänkte på hyperterminal =)

tack igen
Skriv svar