Jag är helt ny på forumet och söker er hjälp. Mina egna kunskaper i ämnet fanns där en gång men det är länge sen jag sysslade med detta - gick ut teknisk linje 1990...
Jag köpte ett Nordqvist & Berg spänningsaggregat på en loppis, trots sin ålder kan det fungera för mina små behov och det är dessutom trevligt att titta på! Tyvärr fungerar det inte och jag har bara precis öppnat det för att se vad som kan vara fel. Har inte hittat något schema på det trots intensivt sökande, jag vågar inte gissa ännu vad som är tokigt - mer än att börja misstänka någon av de många transistorer som sitter där.
Det genererar spänning men den är inte ställbar, förväntad max utspänning på 15 V har visat säg vara betydligt högre - men jag har inte belastat aggregatet utan endast mätt med multimeter ännu så länge. Trycker jag in knappen som jag tror skall begränsa strömmen så sticker spänningen upp, man får en liten gnistbildning i tryckknappen också, låter inte ok. Den flervarviga potentiometern som reglerar spänningen är ok när jag mätte den separat. Har inte hittat några brända komponenter eller synligt tydliga fel.
Var tycker ni jag skall börja? Löda loss transistorer och dioder för att se om någon inte mäter rätt med multimeter? Andra "typiska fel" som kan inträffa?
Tack på förhand! / Johan