Högtalare max kontinuerlig effekt
-
Högtalare max kontinuerlig effekt
1. Det finns olika metoder för att mäta högtalares effekt EIA, AES och IEC. Är dessa värden jämförbara ?
2. Hur varm brukar talspolen vara efter 100 timmar med max effekt? (Detta är ju enkelt att ta reda på genom resistansmätning, jag förmodar att alla högtalare har koppartalspole eller finns det högtalare med aluminiumtalspole ?).
3. Hur påverkas högtalarens magneter (AlNiCo och ferrit) av värme ?
2. Hur varm brukar talspolen vara efter 100 timmar med max effekt? (Detta är ju enkelt att ta reda på genom resistansmätning, jag förmodar att alla högtalare har koppartalspole eller finns det högtalare med aluminiumtalspole ?).
Senast redigerad av alexanderson 5 mars 2021, 15:34:29, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: Högtalare max kontinuerlig effekt
1) Det är bara olika standarder, så det går att jämföra mellan dem. Men naturligtvis måste man ”konvertera”/ta hänsyn till hur de skiljer sig.
2) Beror på en massa saker. T.ex effekt, verkningsgrad, mättnad, ljudet, osv osv...
3) Beror ju på hur varmt det blir, precis som vilken magnet som helst. Men av musik i normal miljö med en vettig högtalare: Inte alls.
Skoluppgift eller bara lite funderingar?
2) Beror på en massa saker. T.ex effekt, verkningsgrad, mättnad, ljudet, osv osv...
3) Beror ju på hur varmt det blir, precis som vilken magnet som helst. Men av musik i normal miljö med en vettig högtalare: Inte alls.
Skoluppgift eller bara lite funderingar?

-
På forumet "diy Audio" finns uppgifter om att både ferrit och AlNiCo magneter påverkas av värme !
Det finns också uppgifter om att efter 20 år så är endast en del av magnetismen kvar i en keramisk magnet. Om detta är sant så blir högtalaren mer trögdriven med tiden. Ännu värre blir det om man har en keramisk magnet i basen och AlNiCo magneter i mellanregister och diskant, då kommer hela högtalarens ljudkaraktär att förändras med tiden ! Finns här någon med erfarenhet av detta ?
Det finns också uppgifter om att efter 20 år så är endast en del av magnetismen kvar i en keramisk magnet. Om detta är sant så blir högtalaren mer trögdriven med tiden. Ännu värre blir det om man har en keramisk magnet i basen och AlNiCo magneter i mellanregister och diskant, då kommer hela högtalarens ljudkaraktär att förändras med tiden ! Finns här någon med erfarenhet av detta ?
förr kunde ljudet bli märkbart mindre när högtalarna gått några timmar, med varma magneter och talspolar
det är inte för inte det finns ventilerade högtalare
det är inte för inte det finns ventilerade högtalare
-
Ja när man närmar sig magnetens curie temperatur minskar väl magnetismen ?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag känner inte alls igen det ni pratar om... 
Det är inte så att ni menar att man bara spelar sönder högtalarna?
” det är inte för inte det finns ventilerade högtalare”
Hade ingen aning om att det existerade. Hur ser man på en högtalare att den är ventilerad?
När det gäller att magneterna till slut får högtalaren att låta mindre:
Jag tror att någon driver med mig...
Tycker att någon musiker, uthyrare eller ljudtekniker borde ha nämnt det någon gång, men jag har varken hört talas om det eller märkt det.

Det är inte så att ni menar att man bara spelar sönder högtalarna?
” det är inte för inte det finns ventilerade högtalare”
Hade ingen aning om att det existerade. Hur ser man på en högtalare att den är ventilerad?
När det gäller att magneterna till slut får högtalaren att låta mindre:
Jag tror att någon driver med mig...

Tycker att någon musiker, uthyrare eller ljudtekniker borde ha nämnt det någon gång, men jag har varken hört talas om det eller märkt det.
hålet i baksidan av magneten
man får hygglig luftrörelse när basarna flyttar sig
man får hygglig luftrörelse när basarna flyttar sig
2. Jepp aluminiumspole finns då man får betydligt lättare kon för högkompressions drivelement till tex. hornhögtalare där låg vikt är viktig (för att få låg system Q-värde, ofta mot 0.2 för att få stor bredbandighet över flera oktaver och tom. över dekad i frekvensområde, i basområdet - mycket viktigt för slagverks-responsen och hur det dunkar i buken och brösten av pukslagen...) och en 8"-kon för en-elements fullregister högtalare väger typ 8-14 gram totalt (dynamisk aktiv vikt) och spolen står då för en stor del av det.alexanderson skrev: ↑5 mars 2021, 13:32:52
3 AlNiCo är en av de extremt få magnettyper som fortfarande har ansenlig magnetism kvar även om den börja lysa rött (typ 550 grader C) och återhämta mycket av magnetfältet igen när det svalnar medans Neodym magneter med sin ganska kraftigt med temperaturen negativ koersivitet att det börja bli permanent nedsättning av magnetstyrkan redan vid runt 80-100 grader C för de modeller som har störst magnetisk fältstyrka och vid stora luftgap. - denna temperaturpunkt kan höjas med Terbium och dysprosium och också hör till (ännu mer) sällsynta jordartsmetaller.
Nackdel med Alnico (förutom priset) är dess låga koersivitet och kan tappa mycket magnetfält om befintliga luftgapen öppnas mycket, och att de blir svagare med tiden av rent termodynamiska skäl (mekanisk 'brus' av värmevibration som då och då ger sådana 'tjongar' att kristallerna byter polaritet och gör magneter svagare)
- det är inte annorlunda som elektrisk brus där fördelningen spänningsmässigt i bruset är Gaussisk fördelat men även långt ut i sidorna (dvs stora spänningsamplituder) där sannolikheten är mycket liten att det inträffar så är det inte lika med '0' utan ibland kommer det en mycket hög spik då och då och det kan räknas i timma och dagar mellan tillfällen - men garanterat gör att en magnetkristall i en magnet att den byter polaritet om det hade varit en mekanisk stöt och magneten blir något svagare. - dvs det är en tröskel som överstigs och det flippar - ju högre coersivitet magneten har, ju bättre håller den över tiden för att man höjer tröskeln och gör att 'mekaniska stötarna' med tillräcklig styrka blir färre per tid (eller tål mer värme under lång tid)
Det är säkert bekant att hårda metalliska slag på magneter kan få dem att tappa magnetism tämligen fort - samma sak där att mekaniska stötvågen har högre nivå än koersiva tröskeln på magnetkristallerna och de flippar till slumpmässig mönster som kortsluter varandra magnetiskt och ingen samverkan längre i magnetkroppen och den yttre magnetfältet minskar/försvinner