Vilket motstånd i spänningsdelare till FET-gate?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Kontakt:

Vilket motstånd i spänningsdelare till FET-gate?

Inlägg av bos »

Jag sitter och reparerar ett styrkort till en bakgavellyft. En MOSFET (20P06, datablad) hade smällt och är nu bytt, men vid en titt i mikroskopet såg jag att ett SMD-motstånd i 0402-storlek hade försvunnit. Motståndet hör till en spänningsdelare som sitter på gaten, och jag försöker lista ut om det går att gissa sig fram vilket värde den ska ha. Bilden visar schemat hur det ser ut. "Something" är lite oklart var de går nånstans, en snabbkoll med kontinuitetsmätning gav inga ledtrådar men vid behov kan jag försöka gräva mig längre in i kortet för att se var de båda leder nånstans.

Kruxet här är att jag har aldrig jobbat (läst: byggt nånting) med MOSFET så jag kan inte göra en empirisk gissning, men när jag läser databladet står det att MOSFET är "logic-level". Vgs(th) är 1.0-1.7-2.0V (min/typ/max). Detta får mig att tro att jag vill räkna på 1.7V som gate-spänning. Eftersom 24V är matning ska det alltså komma 1.7V vid spänningsdelningen. Då räknar jag såhär:

1.7 = 24 * Rx / (Rx + 330k) => 1.7Rx + 561k = 24Rx => 22.3Rx = 561k => Rx = 25.5k

Är detta rimligt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Vilket motstånd i spänningsdelare till FET-gate?

Inlägg av Klas-Kenny »

Tröskelspänningen talar bara om när transistorn börjar leda ytterst lite ström. Ganska ointressant i detta läge.
Vad som är mer intressant här är nog att öppna transistorn "max", kolla figur 2 i databladet så kan man tänka sig att runt 5V kunde vara lämpligt att uppnå.
Och så måste man hålla sig under 15V som är angiven max Vgs.

Så om du siktar på runt 5-10V borde det bli bra.

Tillägg: För övrigt, tänk på att spänningen du vill uppnå är i förhållande till Source. Med den kopplad till 24V är det alltså 24 minus de där 5-10V som ska bli på Gate, alltså 14-19V relativt jord.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Vilket motstånd i spänningsdelare till FET-gate?

Inlägg av mrfrenzy »

Glöm inte att spänningen kan variera från 22-29V.
Skriv svar