Sonos bridge återstarta ej vid strömavbrott

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Agamemnon

Sonos bridge återstarta ej vid strömavbrott

Inlägg av Agamemnon »

Har ett gammalt Sonos system där en Sonos bridge är med. Detta är som en liten router i Sonos nätverket kan man säga. Problemet är att när strömmen går, vilket den gör ofta här, så är den helt död efteråt. Första gången det hände så hade den slagit ut 5 volt adaptern så ja bytte denna och sedan funkade det igen. Nästa avbrott så var 5 volt adaptern hel och när den pluggades i igen så funkade allt. Kan det vara en gammal kondensator som bråkar? Grejerna är 15 år ca. En teori är att när strömmen kommer tillbaka efter ett avbrott så drar den för mycket ström momentant och adaptern slår ifrån (alternativt gå sönder). När man trixar lite in och ut med 5 volt kommer det igång igen och så rullar det på igen. Några idéer? Sitter två elektrolyter på 25v 100uF som ser ok ut men man vet aldrig.
Palle500

Re: Sonos bridge återstarta ej vid strömavbrott

Inlägg av Palle500 »

Det skall väl gå att konfigurera om till att köra via vanliga WiFi nätet och skrota bridgetekniken? Så har jag gjort.
Jag har en bridge du kan få för fraktkostnaden via postens blåa påsar 63kr gissar jag?
PM din adress.
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Bästa vore att dra en nätverkskabel men det har funkat perfekt trådlöst med bridge så av bekvämlighetsskäl har ja kört på detta. Det var väldigt hyggligt av dig med erbjudandet. Ska ta en kort funderare om ja ska skita i bridge o köra trådat istället. Hör av mig efter funderingen! Tack
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Denna guide kanske? Du har väl gamla Sonos som inte kan uppdateras men det borde väl fungera lika vid WiFi anslutning:
https://support.sonos.com/s/article/3235?language=sv
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Tack för tips. Ja det är den gamla men det funkar bra än så länge. De försökte ju köra en rövare och få alla gamla enheter sluta fungera efter uppdatering men det gick inte riktigt hem hos folk så nu fortsätter dem fungera ett tag till. Nu har jag iallafall fixat kabel till allt så nu ska det vara pålitligt. Men tack ändå för ditt erbjudande :tumupp:
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Ok, vad bra att det löste sig. Har just hittat mitt förråd av Sonos. Oöppnad Bridge funnen.
finns en speciell app (Sonos S1) som supportar de äldre modellerna även efter uppdatering.
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Det är den ja kör :tumupp:
Skriv svar