UV box eller lampa ???

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lizerdboy

UV box eller lampa ???

Inlägg av lizerdboy »

nu är de så att jag har använt en 250w uv lampa från elfa ett tag med mycket bra resultat, men nu vill jag gå över till uv box med lysrör för att enklare kunna göra dubbelsidiga kort utan att de blir snett.

jag läste sen tråden UV-belysningstanke och bildar uppfattningen att uv-lampa är att föredra om man vill ha mest rakt nerfallande ljus.

jag är ute efter att kunna göra mer findetaljerade kort än jag gör nu,
som de nu så kommer jag ner till 15-10mil men de jobbiga är att att jag sällan får de andra lagret att ligga rätt över det andra. och att manuelt hålla reda på exponerings tiden, vilket är lättare med uv-box.

sen den andra frågan är om det är bättre med kraftigare ljus.
jag tänker så här. ska införskaffa så jag får 4 rör på varje sida.

antingen blir de 32w eller 60w på varje sida,

jag ser de som att de är bättre med längre exponeringstid "lägre watt antal" för att få skarpare bild då hårdare belysning lyser igenom svärtan på OH pappret bättre
än om man belyser kortet lättare vilket gör att svärtan på OH pappret klarar att blockera mer,
precis som man håller upp OHfilmen mot en lampa och tittar så ser man att svärtan släpper igenom mer juh starkare ljuset är.

detta kanske blir samma slutresultat då man tänker på exponeringstid och ljus igenomsläpp.

så ska jag forsätta använda min uv lampa ist för att bygga en dubbel ljuslåda .

// Micke
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

nob?? :roll:
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Min uppfattning med en ledarbredd på 10-15 mil och samma isolation så funkar lysrörslåda bra. Den andra tråden handlade om högre precision än 10-15 mil. Resisten skall exponeras med en viss energimäng ljus i UV-området för att härda. Därav så kommer inte problemet med låg densitet på svärtan i fotoförlagan avhjälpas med en längre exponeringstid med lägre ljusstyrka. Dock så finns det andra faktorer som värme att tänka på.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

När det gäller lysrör då. Hur många watt (och antal rör) ger bäst resultat?
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

menar du att värme påskyndar härdandet av resisten, eller finns de en negativ påvärkan med värme ?

jag vill komma längre ner då jag mestandels håller på med riktigt små ytmonterade komponenter. så om jag lyckas med att komma ner till 5mil så vore de guld.

ska man använda flera små rör ist för 4 stora per sida , 6 * 8W rör på var sida. eller 4 * 15W rör, vilket kan vara bäst ur prcision synvinkel
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

menar du att värme påskyndar härdandet av resisten, eller finns de en negativ påvärkan med värme ?

precis, Om jag minns rätt så är restisten uppbyggd av isomeriska molekyler som byter kemiska egenskaper när man spegelvänder dem. Vändning kan ske med energin från uv-ljus, hög värme eller spontant(mycket lite men märkbart efter en längre tid). För att vända molekylen krävs en viss mängd energi, med ökad värmeenergi så minskas andelen av energi från UV-ljuset som krävs.

Så ett exempel på negativ påverkan av värme. Kortet är 20 °C och exponering startas på första sidan. Kortet är 50 °C efter exponering, och kortet vänds för att exponeras på andra sidan. Om nu samma tid har använts på båda sidorna så har vi inte fått samma resultat.

ska man använda flera små rör ist för 4 stora per sida , 6 * 8W rör på var sida. eller 4 * 15W rör,

Strävan är att få lika energi mängd över hela kortets yta så utan att ha räknat på det så borde flera små fixa detta bättre.
Skriv svar