Spänningsaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
flame

Spänningsaggregat

Inlägg av flame »

Jag har byggt ett variabelt spänningsaggregat, 0-30V,1A, baserad på regulatorn LM 723. Nu vill jag göra om spänningen till både positiv och negativ, tex +15 och -15. Dessutom ska de varieras oberoende av varandra. Strömbegränsningen ska fungera för båda polariteterna naturligtvis. Hur kan man göra detta utan att fiffla med transformatorn och negativa regulatorer. Jag kan lätt fixa pos och neg. spänning med en spänningsdelare och tex en följare men dessa kan inte varieras oberoende av varandra vilket är mitt stora problem. Båda gränserna ändras samtidigt då. Jag har en känsla av att det här inte går att göra utan en transformator med två uttag och en neg. regulator. Det innebär att jag får göra ett dubbelt aggregat och den hittills byggda innehåller ju redan ganska mycket komponenter. Någon som har ett förslag?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Låter som att du själv har kommit till rätt slutsats. Att det inte går utan en separat regulator. Att få två oberoende reglerade utspänningar med bara en regulator är mer eller mindre omöjligt.

Däremot kan det gå att trixa med trafospänningar så att du kan få två spänningar från en lindning. Genom halvvågslikriktning på både plus och minussidan och bra glättningskondingar så kan man få dubbelspänning.
Skriv svar