Nybörjarfråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anto04
Kontakt:

Nybörjarfråga

Inlägg av anto04 »

Hej!

Jag skulle köpa on lite komponenter till en krets som jag tänkte bygga, och på listan stog bland annat en kondensator: 2,2uF/25V

Symbolen såg ut så här:
Bild

Vad ska det vara för en kondensator? "Vanlig", elektrolyt...? Jag vet inte.

Dessutom: 2.2uF är ju kondensatorns kapacitans, men vad menas med 25V?
Är det ett gränsvärde för hör hög spänning kondesatorn får utsättas för? I så fall kan jag väl lika gärna använda en 2,2uF/60V eller?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Precis som du säger så anger V den högsta spänning kondensatorn klarar.
Och symbolen visar en polär kondensator, vilket oftast/generellt innebär elektrolytkondensator.
På våran Wiki finns mycket info om just kondensatorer!

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Såg på Wikin att det här med spänningen inte står med.
Symboler på olika kondensatorer vore också bra att ha där.
anto04
Kontakt:

Inlägg av anto04 »

Tack så mykt för infon :)
Jola Bero

Inlägg av Jola Bero »

Jag snor denna tråd då detta också är en nybörjar fråga, så slipper vi skapa en ny tråd. Jag ska bygga en krets som pulserar en LED. I kretsen ska jag ha en IC LM 555 Timer. Jag hittar inte denna IC på elfa. Men om jag har förstått rätt så ska den skicka ut pulser med jämna mellanrum. Någon som vet?
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Sök på bara "555", bokstäverna står för tillverkaren så de kan vara olika.
knugen

Inlägg av knugen »

Så vitt jag vet så är DETTA samma sak men med annat namn.

Lm = National semiconductor
Ne = Texas instruments
Jola Bero

Inlägg av Jola Bero »

Tack för svaren, då fattar jag varför jag inte hittade.

Sen har jag en annan fråga också. Jag ska bygga enligt detta schema:

Bild

Är det jord det som jag har skrivit "Jord?" vid? Om så, varför ska man ansluta till jord så många gånger och varför ha en kondensator där? Och med jord är det batteriets minus pol dom menar då eller? Tack på förhand :)
Senast redigerad av Jola Bero 20 mars 2006, 19:53:35, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Snyggt.... :?

Jord är egentligen fel namn, det kallas oftast och rätt för GND eller ground. Vissa har fått det till jord i betydelsen skyddsjord och det KAN kopplas till skyddsjord men det betyder egentligen chassi.

Det används om den "genomgåenda nolla" och är oftast "minus".

Att kondingar sitter över batteriet beror på att batterier, teroretisk set, har ett motstånd i serie med spänningskällan och kondingen avhjälpar en del av de störningar som kan komma av den anledning.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jola Bero:

När du skrev inlägget stod det högst upp:

Se till att eventuella bilder ej överskrider 700 pixlar i bredd.

Din bild är 1074 pixlar bred. Om du inte hade tagit med så mycket av kanterna så kunde du kommit ner till 600 pixlar i bredd. Eller det kanske finns någon information i kanterna som man inte ser? :wink:

Gör din bild blir mindre. Det går att göra i allt ifrån Pain till Photoshop. En den brukar då svara med att de inte visste att bilden var så stor. Det finns ett lätt sätt att ta reda på det, nämligen genom att: Titta.
Senast redigerad av JimmyAndersson 20 mars 2006, 19:36:26, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
TLovskog
EF Sponsor

Inlägg av TLovskog »

Hej,

Jo "jord" (lite missvisande) i detta fallet kopplas ihop till batteriets minuspol. Jorden kan ritas på flera sätt och benämnas; GND, 0V, etc.

Anledningen till att den finns på så många ställen är att alla dessa skall kopplas ihop. Eftersom jord liksom matnigar finns på så många ställen så ritar man ut liknande symboler och med detta anger att de kopplas ihop. Det blir enklare att rita så än en signal som går fram och tillbaka över hela schemat.

Kondensatorerna är således kopplade mellan matningen (+) och jord (-). De används som avkopplingar för att förhindra störningar i matningen.
Jola Bero

Inlägg av Jola Bero »

Hejsan, förlåt för bilden, tänkte inte på storleken och glömde bort det vita. Men jag tyckte att annars att det vita var en viktig del i helheten. Annars kunde man ju trott att det skulle vara grått i kanterna på schemat :)

Tack för förklaringarna med "jord", nu förstår jag. Det lite roliga var att dom kallade det för just "jord" i min elektronik lärobok.

Jo, bilden var ganska inge vidare, ni förstod iallafall. Finns det bättre program att rita scheman i än paint?

edit: vad är det för skillnad mellan Kolytskiktsmotstånd och metallfilmsmotstånd?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Annars kunde man ju trott att det skulle vara grått i kanterna på schemat"
Det har du förstås rätt i. :D

Program för att rita schema:
*Eagle (Lite knepigt att lära sig, men mycket bra.)
*Tina-TI (Lätt att lära sig. Helt ok program. Görs av DesignSoft och Texas Instruments. Programmet heter även "The complete electronics lab".)

Jag körde länge med Paint och Photoshop. Det går ju, men det tar lite längre tid. :)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Eagle är inte speciellt svårt att lära sig. Finns en bra snabbguide på svenska som förklarar det viktigaste.
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Var får man tag i Eagle?
Skriv svar