775 kylning = OLJUD

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

775 kylning = OLJUD

Inlägg av tecno »

Hej,

Har haft lite osis med min burk, den bara tvärdog :cry:
Nåväl, bytt både moderkort och CPU och nu så är man igång igen. Trodde inte att det skulle vara så enkelt att byta hårdvara och sen dra igång sin gamla XP installation.

Till saken, va fan va det låter om originalfläkten till denna P4/3G. Har någon nåt bra tips på att få detta med kylningen att bli TYST på en 775 propp? Hur tysta är dessa kylare med heatpipes?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Det är bara att börja läsa tester, www.sweclockers.com, www.64bit.se, www.tomshardware.se osv.

Eller så kollar du vad som finns i din butik och söker på de som finns där på google.

Heatpipes är väl bra, men jag skulle aldrig köpa en kylare bara för att dne har HP, finns mycket mer andra saker som gör större skillnad.

Till sist ser du till att köpa en bättre, gärna större, fläkt än som följer med och reglerar den på valfritt sätt.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Standardfläkten är billigt junk så att den lever om förvånar ICKE. Testa en papst e.dyl de håller sig lugnare :) Ju större fläkt du har desto mer luft/varv flyttar den.

Håller helt med zeus!
Användarvisningsbild
Dekor

Inlägg av Dekor »

eller så struntar du i allt vad fläktar heter och skaffar dig en vattenkylning! Behöver inte alls vara så dyrt! Till skroten och hitta ett vämrepaket från nån bil och så en hyfsad pump sen är det bara tuta å köra!
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Så behöver man ändå en fläkt på radiatorn... Pumpen låter oxå. Vill man ha passiv vattenkylning är det stora volymer vatten som gäller emd fet radiator, vilken normal männsika vill ha det?

Ska man inte överklocka tycker jag det är onödigt.

(Har själv haft vattenkylning, både passiv och aktiv)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Detta med vattenkylning tror jag inte på, tror att det blir ett otyg att hålla reda på och som sagts, fläktar och pumpar hörs.

Det blir nog till att hitta nåt med större och tystare fläkt, plats finns.
Användarvisningsbild
Dekor

Inlägg av Dekor »

Kör vattenkylning själv och inte tycker jag det är nå mer otyg än något annat.
Vet inte det där med fläkt på radiatorn, det beror självklart på vilken radiator du har (hur stor/effektiv den är). Och en fläkt på radiatorn kan du ta en 120mm och köra på 5 volt så låter den nästintill ingenting.
Sen så spelar det väll ingen roll ifall systemet fyller 5 liter eller 2 liter?
Val av pump är ganska kritiskt då de låter olika mycket men det finns tysta pumpar! Sen att fästa dom med motorkuddar är ett måste då de vibbrar ganska mycket.
Men självklart är det lite småpill att få det bra. Men precis som Zeus sa, överklockar du inte så är det absolut inte nödvändigt!

Skulle vilja slå ett slag för: Thermaltake: Big Typhoon väger lite mycket men annars säkerligen en jättebra kylare.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Har man stor kylare går det åt mer vatten och med stor tank som avger värme och jämnar ut tempen blir det ännu mera vatten. :)

Så hur mycket vatten spelar roll.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Den här är ganska schysst och hyfsat lätt att få tag på:
http://www.arctic-cooling.com/cpu2.php?idx=34&disc=

Inte svindyr heller. Vet inte om den är bäst, men den är ganska tyst, kör den i några burkar på jobbet. Chassifläkt behövs knappt eftersom den blåser ut luften själv, beror lite på vad man har för andra grejer i lådan. Tricket med (dom flesta) heatpipe-kylare är just att det blir möjligt att rikta luftströmmen ut ur lådan istället för att sprida varmluften runt kylaren.

/Andreas
Användarvisningsbild
Dekor

Inlägg av Dekor »

Naturligtvis, tänkte mer vad det spelade för roll "jobbighetsmässigt"?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Mer att det blir mycket vatten på golvet om det skulle läcka. Så jag tänkte från början iaf.

Sen hur vanligt det är vet jag inte.
Användarvisningsbild
Dekor

Inlägg av Dekor »

Mmm, dock vatten på golvet är nog ditt minsta problem vid läckage...
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Chattvarning här... :P

har haft ett trasigt akvariu på 60 liter, det var ett ganska stort problem i ganska många veckor. Fast så mycket vatten har man nog inte i ett datorsystem.

Och ja, värre med alla delar i datorn som får sig en simtur.
Användarvisningsbild
Dekor

Inlägg av Dekor »

Jo, lite chattvarning kanske :lol:
Men det är ändå otroligt vad delarna är tåliga, menar har haft en bra antal småläckage men det har bara fått torka upp så har man tutat å kört efter åt. Men 60L på golvet är ingen höjdare kan jag tänka mig!

Kanske Tecno vill ha tillbaka ämnet till topic då vattenkylning inte var aktuellet.
Test med 3 socket 775-kylare(Sweclockers).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Bara en lite kommentar:

I datorålderns början kyldes datorerna med vatten. Senare gick man över till fläktar just för att slippa oroa sig för läckage. Nu har ju vattenkylning blivit "modernt" igen, men innan det så skakade de flesta på huvudet när de hörde att man använde vattenkylning förr. :)
Skriv svar