Nybörjarfrågor.
Nybörjarfrågor.
Hej, jag har aldrig arbetet med microprocessorer, men är ganska intresserad av att börja lära mig att använda sådanna. Men då kommer ett par små frågor.
1. Måste en ingång/Utgång vara antingen 1 eller 0 på en microprocessor? Kan man ha typ ett fotomotstånd som ingång och när det blir tillräkligt högt motstånd så börjar en LED lysa eller något?
2. Jag har hyffsade kunskaper om elektronik, har inte konstruerat så svåra saker. Har byggt en del byggsatser osv. Jag fattar hur olika komponenter fungerar. Är det någon ide för mig att börja med microprocessorer?
3. Är denna programerare något och ha? http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=8978.htm
4. Finns det något program där man kan simulera en Microprocessor som man kodat, om ni fattar vad jag menar?
5. Finns det någon bok eller bra internetsida där man kan lära sig det man behöver om microprocessorer.
Detta var allt för nu, men om jag börjar med detta så lär det komma fler frågor.
//Kalf
P.S. Jag vet att det finns olika sortes microprocessorer jag tänkte använda PIC för det är den jag känner till mäst om.
1. Måste en ingång/Utgång vara antingen 1 eller 0 på en microprocessor? Kan man ha typ ett fotomotstånd som ingång och när det blir tillräkligt högt motstånd så börjar en LED lysa eller något?
2. Jag har hyffsade kunskaper om elektronik, har inte konstruerat så svåra saker. Har byggt en del byggsatser osv. Jag fattar hur olika komponenter fungerar. Är det någon ide för mig att börja med microprocessorer?
3. Är denna programerare något och ha? http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=8978.htm
4. Finns det något program där man kan simulera en Microprocessor som man kodat, om ni fattar vad jag menar?
5. Finns det någon bok eller bra internetsida där man kan lära sig det man behöver om microprocessorer.
Detta var allt för nu, men om jag börjar med detta så lär det komma fler frågor.
//Kalf
P.S. Jag vet att det finns olika sortes microprocessorer jag tänkte använda PIC för det är den jag känner till mäst om.
1: Ja! Dock ska den över ett visst värde för att räknas som '1' och under ett annat för att räknas som '0' men det är aldrig säkert vilket som är vad! Vill du mäta "mellanvärden" finns det A/D-omvandlare (Analog->Digital omvandlare) som kan dela upp en spänning i ett antal värden.
2: Det var en MYCKET bra fråga..... men hur i all sin dar tror du att vi kan veta det? Mikroprocessorer är ganska enkelt.... när man väl kan det.... Sodjan har startkit med testboard (sticka-i-hål), processor, WISP628 osv. Klart värd att fundera på.
3: Jag tycker faktisk inte det! WISP628 som sodjan säljer är riktig trevlig, ganska smidig storlek och avsevärd billigare. Det kit du länkar till är mycket begränsat med storlek på kapsel osv, sodjans starter-kit kan bli en mycket bättre start.
4: Finns inbyggd i MPLAB... gratis...
5: Kolla i wikin på detta forum, Microchip har ganska mycket matrial att leta i och det finns nog ett antal som kommer med bra länker.
PIC är en trevlig processor, MPLAB fungerar bra och WISP628'an och en testplatta + ett par samplade PIC'ar.... då kommer du långt. Kom ihåg bara att sampla DIP-versioner, annars blir det.... intressant... att få dom på plats i testplattan. Enklast är om du samplar de versioner med inbyggd oscillator, då behöver du inte tänka på det ens.
Jag har en stång PIC16F628A som jag gör lite olika projekt med, senast kopplade jag upp 2 st där den ena var pulsgenerator åt den andra soch sedan trimmade jag mjukvaran i #2 till den mätte rätt.
jag använder numera mest MikroC men jag vill föreslå dig att börja med MPLAB och assembler, det ger bäst insyn och förståelse i början.
2: Det var en MYCKET bra fråga..... men hur i all sin dar tror du att vi kan veta det? Mikroprocessorer är ganska enkelt.... när man väl kan det.... Sodjan har startkit med testboard (sticka-i-hål), processor, WISP628 osv. Klart värd att fundera på.
3: Jag tycker faktisk inte det! WISP628 som sodjan säljer är riktig trevlig, ganska smidig storlek och avsevärd billigare. Det kit du länkar till är mycket begränsat med storlek på kapsel osv, sodjans starter-kit kan bli en mycket bättre start.
4: Finns inbyggd i MPLAB... gratis...
5: Kolla i wikin på detta forum, Microchip har ganska mycket matrial att leta i och det finns nog ett antal som kommer med bra länker.
PIC är en trevlig processor, MPLAB fungerar bra och WISP628'an och en testplatta + ett par samplade PIC'ar.... då kommer du långt. Kom ihåg bara att sampla DIP-versioner, annars blir det.... intressant... att få dom på plats i testplattan. Enklast är om du samplar de versioner med inbyggd oscillator, då behöver du inte tänka på det ens.
Jag har en stång PIC16F628A som jag gör lite olika projekt med, senast kopplade jag upp 2 st där den ena var pulsgenerator åt den andra soch sedan trimmade jag mjukvaran i #2 till den mätte rätt.
jag använder numera mest MikroC men jag vill föreslå dig att börja med MPLAB och assembler, det ger bäst insyn och förståelse i början.
Tack för hjälpen Icecap.
Jag skall ändå beställa lite saker ifrån kjell & company så då tänkte jag passa på att fråga ifall denna programerare är lika dålig som den förra jag visade, eller ifall det är mycket bättre att beställa en ifrån sodjan.
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,7760000
Var finns information om hur man använder en A/D-omvandlare?
Jag skall ändå beställa lite saker ifrån kjell & company så då tänkte jag passa på att fråga ifall denna programerare är lika dålig som den förra jag visade, eller ifall det är mycket bättre att beställa en ifrån sodjan.
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,7760000
Var finns information om hur man använder en A/D-omvandlare?
Programmeraren: Allvarligt: ta en WISP! Det totalsuger att sitta och fibbla med ett program, kolla om det fungerar och när "jaha! det skulle vara såhär då!" ska man ta bort kretsen, peta i den i programmeringsenheten, lägga in programmet, ta ut den igen, peta den i testgrejen och köra igen...
DET SUGER FETT! Efter ca: 10 gg fram och tillbaka är benen trasiga eller socklerna glapper!
Med en WISP628 (liknande) kopplar du upp experimentet, låter ICSP-enheten (WISP628 el. liknande) sitta kvar och sedan blåsar du ner programmet (kommando på PC'n), kollar om de fungerar, blinkar LED'n osv, ändrar/byggar på och blåsar ner nästa version.
Ingen kretsbyte/glappande socklar och skit.
Jag har en uppgraderat PICstart+ som kan programmera nära nog alla PIC men den samlar damm, jag har min WISP628 och ett antal sladdar till (har monterat en 10-polig fladkabelkontakt) så att jag kan jacka ur osv.
Enda nackdelen med att använda en ICSP är att vissa pinnar kan man vara tvungen att tänka lite till på när man kopplar dom men det är minimala problem.
A/D-omvandlarens beskrivning framgår alltid av databladet, databladet är oumbärligt och ska ALLTID tankas hem! Grovt beskrivit är det så att man väljer kanal/ingång, ger en "start att omvandla"-kommando och när den sedan är klar "flippar" den en bit som man kan läsa av (och vänta på). Efter det kan värdet läsas i ett eller fler registre.
DET SUGER FETT! Efter ca: 10 gg fram och tillbaka är benen trasiga eller socklerna glapper!
Med en WISP628 (liknande) kopplar du upp experimentet, låter ICSP-enheten (WISP628 el. liknande) sitta kvar och sedan blåsar du ner programmet (kommando på PC'n), kollar om de fungerar, blinkar LED'n osv, ändrar/byggar på och blåsar ner nästa version.
Ingen kretsbyte/glappande socklar och skit.
Jag har en uppgraderat PICstart+ som kan programmera nära nog alla PIC men den samlar damm, jag har min WISP628 och ett antal sladdar till (har monterat en 10-polig fladkabelkontakt) så att jag kan jacka ur osv.
Enda nackdelen med att använda en ICSP är att vissa pinnar kan man vara tvungen att tänka lite till på när man kopplar dom men det är minimala problem.
A/D-omvandlarens beskrivning framgår alltid av databladet, databladet är oumbärligt och ska ALLTID tankas hem! Grovt beskrivit är det så att man väljer kanal/ingång, ger en "start att omvandla"-kommando och när den sedan är klar "flippar" den en bit som man kan läsa av (och vänta på). Efter det kan värdet läsas i ett eller fler registre.
- Greve Hamilton
- EF Sponsor
Jag skulle nästan vilja tvinga dig att skaffa en Wisp628. Hade den där programmeraren som du länkade till hos Kjell förut, men lyckades aldrig att få ICSP att fungera på den. Sen är det medföljande programmet riktigt klent.
A/D är väldigt enkel att använda, speciellt med MikroC som Icecap tipsade om, där det även följer med en mycket bra hjälp-fil där allt du - till en början - behöver veta.
A/D är väldigt enkel att använda, speciellt med MikroC som Icecap tipsade om, där det även följer med en mycket bra hjälp-fil där allt du - till en början - behöver veta.
Icecap har väl svarat helt OK, vill bara komplettera lite... 
> 1. Måste en ingång/Utgång vara antingen 1 eller 0 på en microprocessor?
En ingång kan (normalt) vara av två slag, digital eller analog, vilket är programerbart.
En digital ingång bör/skall alltid ha en nivå som är "ordentligt" "1" eller "0". D.v.s inga flytande mellanlägen.
En analog ingång kan så klart ha vilken spänning som helst (mellan Vdd och GD).
Ett fotomotstånd (och ett extra fast motstånd) skulle kunna anslutas till en ingång konfigurerad som "komparator".
Komparatorn kan sedan kopplas til en interrupt-rutin där LED'en tänks eller släcks. Eller så "pollar" (läser man av) komparatorn regelbundet...
> 2. ...Är det någon ide för mig att börja med microprocessorer?
Det är nog ingen annan än du som kan svara på det...
> 5. Finns det någon bok eller bra internetsida där man kan lära sig det man behöver om microprocessorer.
För PIC, så finns det en del enklare "turorials" hos Microchip.
På http://www.amqrp.org/elmer160/lessons/ finns det en kurs. Läsvärt om du bortser från att det är skrivet för en "utdöd" processor...
Slutligen, när det gäller programmerare, så är väl den frågan besvarad vid det här laget...

> 1. Måste en ingång/Utgång vara antingen 1 eller 0 på en microprocessor?
En ingång kan (normalt) vara av två slag, digital eller analog, vilket är programerbart.
En digital ingång bör/skall alltid ha en nivå som är "ordentligt" "1" eller "0". D.v.s inga flytande mellanlägen.
En analog ingång kan så klart ha vilken spänning som helst (mellan Vdd och GD).
Ett fotomotstånd (och ett extra fast motstånd) skulle kunna anslutas till en ingång konfigurerad som "komparator".
Komparatorn kan sedan kopplas til en interrupt-rutin där LED'en tänks eller släcks. Eller så "pollar" (läser man av) komparatorn regelbundet...
> 2. ...Är det någon ide för mig att börja med microprocessorer?
Det är nog ingen annan än du som kan svara på det...

> 5. Finns det någon bok eller bra internetsida där man kan lära sig det man behöver om microprocessorer.
För PIC, så finns det en del enklare "turorials" hos Microchip.
På http://www.amqrp.org/elmer160/lessons/ finns det en kurs. Läsvärt om du bortser från att det är skrivet för en "utdöd" processor...
Slutligen, när det gäller programmerare, så är väl den frågan besvarad vid det här laget...

- Greensilver
- Kontakt:
Japp, jag säger AVR Butterfly (utan att veta något om PIC) - kanon att starta med som nybörjare. 200 spänn för ett komplett utvecklingskit med LCD, tempmätare, joystick, pipmoj osv. All programvara du behöver finns som freeware.
Bara att löda lite och koppla in i datorn och börja programmera, assembler eller C eller något annat. Sen när du lärt dig blinka lysdioder och göra om analogt till digitalt är det bara att börja experimentera med egna konstruktioner.

Bara att löda lite och koppla in i datorn och börja programmera, assembler eller C eller något annat. Sen när du lärt dig blinka lysdioder och göra om analogt till digitalt är det bara att börja experimentera med egna konstruktioner.
Det beror ju på vad du vill göra. Om du vill "smaka på" och blinka lite lampor och öka på allt eftersom är det enkelt med intern klocka.
Har den AD-omvandlare kan du leka med den biten senare, det kan vara nog så roligt. Pinnar nog till att styra ett LCD-modul och lite annat. Det är väl allt som behövs....
Jag har 3 st samplade PIC18F4510 som jag ska ha till "diverse", de är valda efter dessa kriterier samt för att testa PIC18Fxxxx.
Där har jag plats för mycket kod, en hel del data, 36 pinnar (varav 13 kan vara A/D), USART, PWM/CCP. Då räcker den långt!
PIC16F88 är också trevlig....ja, det finns många....
Har den AD-omvandlare kan du leka med den biten senare, det kan vara nog så roligt. Pinnar nog till att styra ett LCD-modul och lite annat. Det är väl allt som behövs....
Jag har 3 st samplade PIC18F4510 som jag ska ha till "diverse", de är valda efter dessa kriterier samt för att testa PIC18Fxxxx.
Där har jag plats för mycket kod, en hel del data, 36 pinnar (varav 13 kan vara A/D), USART, PWM/CCP. Då räcker den långt!
PIC16F88 är också trevlig....ja, det finns många....
Ska du beställa av sodjan vet jag att han kan stycka ihop ett trevligt startpaket som ger många timmers bekymmer med att sortera ideer och ännu fler med att utföra dom.
Någon/några processorer, ett LCD text modul, ta så många tecken du har råd med dock max 40x2, en handfull LED av lämpliga färger och intensitet, några transistorer (evt MOSFET), ett par 7805 (medger 12V matning av LED-högen och 5V till PIC'en, 1 att elda upp och 1 att använda), några 1N4148 dioder (bra till mycket och billiga), några 10K, 2K2 och 470 ohm motstånd (till lite av varje). Avkopplingskondingar (100nF), ett par elektrolyt på 10µF eller så samt såklart ett "peta i hål" testplatta med ledninger till.
En liten nätdel är bra att ha också...
Någon/några processorer, ett LCD text modul, ta så många tecken du har råd med dock max 40x2, en handfull LED av lämpliga färger och intensitet, några transistorer (evt MOSFET), ett par 7805 (medger 12V matning av LED-högen och 5V till PIC'en, 1 att elda upp och 1 att använda), några 1N4148 dioder (bra till mycket och billiga), några 10K, 2K2 och 470 ohm motstånd (till lite av varje). Avkopplingskondingar (100nF), ett par elektrolyt på 10µF eller så samt såklart ett "peta i hål" testplatta med ledninger till.
En liten nätdel är bra att ha också...
(Såg just att Icecap han före, men eftersom jag raden har skrivit klart så...
)
Näst intill omöjligt utan att veta vad du redan har !
Man om du planerar att beställa en Wisp628 från mig, och
inte har något speciellt redan, så skulle jag rekomendera en
"labbplatta", en eller ett par PIC'ar (t.ex 16F628A). Sedan
(beroende på vad du redan har) kristaller, lite LEDs, motstånd,
någon enkel LCD (t.ex http://www.tradera.com/auction/aid_24250230)
och andra prylar som du vill "labba" med.
Om du inte redan har en säker 5V's källa, skulle jag rekomendera denna :
http://www.tradera.com/auction/aid_24674961 .
(Du behöver inte ta den genom Tradera...)
Går snabbt att flytta mellan olika labbplattor om man har flera
projekt "på-G"...
Kolla gärna mina övriga Tradera prylar, det finns en del andra prylar
som kan vara kul att "labba" med, men du kan ta prylarna direkt
från mig och hoppa över Tradera...

Näst intill omöjligt utan att veta vad du redan har !

Man om du planerar att beställa en Wisp628 från mig, och
inte har något speciellt redan, så skulle jag rekomendera en
"labbplatta", en eller ett par PIC'ar (t.ex 16F628A). Sedan
(beroende på vad du redan har) kristaller, lite LEDs, motstånd,
någon enkel LCD (t.ex http://www.tradera.com/auction/aid_24250230)
och andra prylar som du vill "labba" med.
Om du inte redan har en säker 5V's källa, skulle jag rekomendera denna :
http://www.tradera.com/auction/aid_24674961 .
(Du behöver inte ta den genom Tradera...)
Går snabbt att flytta mellan olika labbplattor om man har flera
projekt "på-G"...
Kolla gärna mina övriga Tradera prylar, det finns en del andra prylar
som kan vara kul att "labba" med, men du kan ta prylarna direkt
från mig och hoppa över Tradera...
Så vitt jag har förstått så handlar det om "hobby-programmering",
och en av målsättningarna är att lära sig PIC processorerna.
Det framgår inte *varför* du har "tänkt" att köra C, men...
Jag vet att det finns lite olika uppfattningar här, men *jag* ser ingen
som helst anledning att inte *börja* med att helt enkelt ladda ner
MPLAB och sätta igång. Kör assembler tills du "hittar" i en PIC som i din
egen ficka, seden blir det mycket enklare att börja med andra verktyg
(om alls). Speciellt som det verkar som om du i alla fall inte kan
C redan innan !? Jag undrar om man inte försk skulle lära sig lite
grunder i C på en mer "standard" plattform.
En annan anledning till att köra assembler är att det är det som *alla*
kan som jobbar med PIC, så du kommer att få mer och bättre hjälp
vid problem.
Och dessutom, laddar du ner MPLAB så har du en utvecklingsmiljö som
garanterat stödjer varenda tänkbar PIC modell som finns. Försök med
det med ett (gratis) C verktyg !
och en av målsättningarna är att lära sig PIC processorerna.
Det framgår inte *varför* du har "tänkt" att köra C, men...
Jag vet att det finns lite olika uppfattningar här, men *jag* ser ingen
som helst anledning att inte *börja* med att helt enkelt ladda ner
MPLAB och sätta igång. Kör assembler tills du "hittar" i en PIC som i din
egen ficka, seden blir det mycket enklare att börja med andra verktyg
(om alls). Speciellt som det verkar som om du i alla fall inte kan
C redan innan !? Jag undrar om man inte försk skulle lära sig lite
grunder i C på en mer "standard" plattform.
En annan anledning till att köra assembler är att det är det som *alla*
kan som jobbar med PIC, så du kommer att få mer och bättre hjälp
vid problem.
Och dessutom, laddar du ner MPLAB så har du en utvecklingsmiljö som
garanterat stödjer varenda tänkbar PIC modell som finns. Försök med
det med ett (gratis) C verktyg !