TACK för ditt engagemang. Har inte testat alkaliska än dock. Men precis som du nämnde, så är planerat åldrande med/eller billiga transistorer och dioder inte helt osannolikt.
Kanske är som i en dokumentär jag såg, att det räcker att nollställa räkneverket med en mjukvara, så fungerar den igen

I det fallet handlade det om en skrivare.
PIR-sensorn kanske är död.En diod blinkar grönt hela tiden i testläge.
Kameran har fått jobba hårt dock, men den har ju hög IPklass och dessutom haft ett egentillverkat minitak över.Problemet är att när nyköp är korrelerat till ekonomisk tillväxt, så finns det i stort sett ingen som sysslar med reparation. Speciellt inte vad gäller elektronik. All made in PRC/China garanterat; världens största och sämsta fabrik !
Mitt mål är att få den skickad till generalagenten i Finland. Har korresponderat med dem, men sporadiskt från deras sida. Skickat med videoklipp.
Jag trodde först att det var tftdisplayen som lagt av, men jag är inte så säker på det längre. Jag testade en display som verkade identisk från en gammal Denverkamera, där LED-belysningen i allafall verkar bakgrundsbelysa