DC DC conv. Vilken är bäst Up eller Down?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

DC DC conv. Vilken är bäst Up eller Down?

Inlägg av Bigstone »

Ska bygga ett Rpi system för att kunna ha med i en portabel amatörradioutrustning och den kommer att innehålla en Rpi 4 1Gb och drivas av en LIPO bank (radio och Rpi har separata batterier) men frågan är ska man köra en Step Up converter till Pri'ns 5v eller ska man använda en Step Down?
Vilken är effektivast ur en batterisparande funktion?
Någon fördel med ena eller andra?
Eller är kanske en kombo version Down/Up är det ultimata?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26218
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: DC DC conv. Vilken är bäst Up eller Down?

Inlägg av Icecap »

Verkningsgradsmäsigt är det nog ingen större skillnad mellan step-up och step-down.
Designet och komponentval har större betydelse.

Men om du ska ha två celler LiPo ska de laddas med balansering och OM en switch-transistor pajar och går i kortis kan matningen plötsligt stiga en del vid step-down.

Så step-up har en säkerhet mot resultatet av katastrof-fel.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: DC DC conv. Vilken är bäst Up eller Down?

Inlägg av Bigstone »

Check, tack Icecap, låter sunt. Serie låter enklare att lösa en balanserad laddning till dessutom. :tumupp:

Någon reflektion på parallellkopplingar av Lipo's vs. Stepdown från en seriekopplad cell-pack?
Till radion har jag nämligen behov av 13,8v (10-15v) ~5A så det skulle kräva 4 celler i parallell x 3 enheter i serie = 14.8v
Det iof. om man nu räknar cellerna som 3,7v styck... initialt är de ju på 4.2v så det blir ju 16,8v :humm: och där skulle en Down/Up vara smidig att ha, sen är det ju frågan hur mycket en switchad historia kommer att störa.. ett senare problem.
Eller skulle en lösning enligt bild "A" med 3st. seriella enheter med egna Step-Up vara bättre eller finns det problem som jag inte ser där i form av ev. strul med referensspänningar hos Step-Up enheterna, spänningsdiffar mm.? (Kanske säkra mot reverserande spänningar om en DC-DC slocknar eller ger för lite enligt bild "B" ? Yeah, I used all my MS Paint-Fu skills in this one! :mrgreen: )
4x3 lipo.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4119
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: DC DC conv. Vilken är bäst Up eller Down?

Inlägg av adent »

Jag tror att du kommer finna en en DCDC oavsett up/ner kan störa nått j**skt.
Jag har nog inbillat mig att step-down känns bättre än stepup, men jag kan inte riktigt motivera det. lägre strömmar på in-sidan kanske.
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 juni 2006, 20:19:11
Ort: Åland
Kontakt:

Re: DC DC conv. Vilken är bäst Up eller Down?

Inlägg av Mathias@Åland »

LiFePO4 kanske skulle kunna vara ett alternativ annars? 4s ger ett spänningsområde på runt 12-14.4 volt så det bör gå att köra radion direkt utan DC/DC.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: DC DC conv. Vilken är bäst Up eller Down?

Inlägg av Bigstone »

@ adent , Jupp, är väl risken fast att på något annat sätt få en stabil satt spänning är svårt om man inte vill bränna bort effekt med linjära kretsar. :(

@Mathias@Åland, God idé men är absolut inte gratis. Batterierna är über svindyra och så måste man ha specialladdare som också kostar kulor... :(

Har ju redan en massa 18650 som jag vill använda... Men om man använder 2 eller 3st 3s-BMS i parallell och sedan drar till en step down eller up då, skulle det funka eller får BMS korten spunk då?
18650+18650+18650 -> BMS --|
18650+18650+18650 -> BMS --+--->DCDC-----> Power out
18650+18650+18650 -> BMS --|
Skriv svar