Reducera brus i billigt förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
trycoon

Reducera brus i billigt förstärkare

Inlägg av trycoon »

(Varning, denna tråd är inte för audiofiler och perfektionister)

Jag har byggt in två stycken Dynavoice IC-6 högtalare i taket på vårt nya sovrum, tanken är främst att få lite behaglig bakgrundsmusik, och inte för att husera ett Rave-party. Sen har jag dragit vanliga kopparkablar, sådana avsedda för bilstereo, cirka 10 meter till ett elektronikskåp där jag har en Raspberry Pi Zero W med Spotify Connect installerad. Musiken går alltså att styra via mobilen och en dashboard monterad på väggen i sovrummet. För att driva högtalarna så testade jag först med en HiFiBerry AMP2 som agerar både ljudkort och förstärkare, samt en MeanWell 18V 60W nätdel för att driva förstärkaren. Det blir som en fattig mans Sonos, typ.

Tyvärr så sände ljudkretsen i HiFiBerry AMP2 ut ett irriterande klickljud vid byte av varje ljudspår och förstärkaren var för klen för att driva högtalarna ens som bakgrundsmusik. Så jag bytte ut den mot en billig Stereoförstärkare ifrån Kina och behöll MeanWell nätdelen, samt skaffade en pHAT DAC som ljudkort.

Nej det är fortfarande inte en Sonos, men jag blev positivt överraskad av ljudkvalitén och drivkraften i den lilla förstärkaren, det var precis lagom (och mer därtill) för ändamålet. Problemet är nu då ingen musik spelas upp, står man direkt under en högtalare så hör man ljudet från den switchade nätdelen, vilket min flickvän stör sig på. Jag har kopplat in någon 4700uf 25v + 0.2uf konding på spänningen direkt vid matningen av förstärkaren, det reducerar bruset tydligt, men det är ännu hörbart om man står tyst i rummet i närheten av en högtalare. Så min fråga är nu till er, vad kan man mer göra med denna utrustning för att reducera bruset ännu mer??
IMG_3951.jpg
Tack!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Reducera brus i billigt förstärkare

Inlägg av Icecap »

Jag hade monterat ett spänningsfilter med en kondensator (som du redan har), dernäst en spole (kanske kring 50μH) och sedan ytterligare en kondensator.

Båda kondensatorer hade jag även parallellkopplat med var sin 100nF keramisk kondensator för att dämpa höga frekvenser.
Akai

Inlägg av Akai »

Klass D förstärkare över lag tycker jag ofta är väldigt brusiga...

Men du kan prova att kortsluta förstärkarens ingångar till jord och se om bruset försvinner.

Försvinner bruset med kortsluta ingångar så kommer bruset från signalkällan (i ditt fall Raspberryn) då kan du få göra en spänningsdelare som tar ner signalen lite mellan Raspberry och förstärkaren.

En indikation på för hög förstärkning är brus, och om volymreglaget är väldigt lågt ställt men man ändå har högt ljud ut. Billiga ljudkort kan också brusa en del, särskilt om anpassningen mellan utgången och förstärkaren är dålig.
malman

Inlägg av malman »

Det blir en dynamikfråga av det hela.... 0 db spl är ju definerat som hörseltröskeln... och vid 120 db spl får man ont i örat... vill minnas att 16bit d/a ljud motsvarar 96db... så vill man spela starkt kan det vara svårt att få en anläggning riktigt tyst... dvs om man pratar om rena kvantiseringseffekter mm, men en ljudanläggning brukat kunna ha ett s/n runt 100dB.. som jag minns det iaf... så både starkt och brusfritt kan vara en utmaning....

I ett mätsystem för bullerskydd jag varit delvis inblandad i, så används hörselgränsen på ett antal testpersoner, dels utan dels med hörselskydden på sig, diffen därimellan ger dämpningen för hörselskyddet. Allt sker i ett ordentligt bullerisolerat rum. För att komma undan bruset används dämpsatser på högtalarutgångarna när man behöver ha brusfritt (typ 20-25dB) och kan då köra med högre utnivå från slutstegen och komma undan deras egenbrus. När man behöver högre nivåer kopplas dämpsatserna bort, då man räknar med att bruset då inte inverkar.

Det finns således (minst) två sorters brus att ta hänsyn till... utrustningens egenbrus (i detta fall slutstegets), och signal/brusförhållandet på nyttosignalen.
trycoon

Inlägg av trycoon »

Icecap skrev: 15 december 2020, 06:23:47 Jag hade monterat ett spänningsfilter med en kondensator (som du redan har), dernäst en spole (kanske kring 50μH) och sedan ytterligare en kondensator.

Båda kondensatorer hade jag även parallellkopplat med var sin 100nF keramisk kondensator för att dämpa höga frekvenser.
Jag testar det, nått liknande denna du tänker på? https://www.eleccircuit.com/hum-filter- ... onic-coil/
Skall kolla med ett oscilloskop om jag kan se vilken frekvens det jag har problem med, vet inte vilken frekvens DC/DC omvandlaren använder sig av.
Tack!
trycoon

Inlägg av trycoon »

Akai skrev: 15 december 2020, 08:09:19 Klass D förstärkare över lag tycker jag ofta är väldigt brusiga...

Men du kan prova att kortsluta förstärkarens ingångar till jord och se om bruset försvinner.

Försvinner bruset med kortsluta ingångar så kommer bruset från signalkällan (i ditt fall Raspberryn) då kan du få göra en spänningsdelare som tar ner signalen lite mellan Raspberry och förstärkaren.

En indikation på för hög förstärkning är brus, och om volymreglaget är väldigt lågt ställt men man ändå har högt ljud ut. Billiga ljudkort kan också brusa en del, särskilt om anpassningen mellan utgången och förstärkaren är dålig.
Tack, jag testade bara att koppla bort Raspberryn, men jag kortslöt aldrig ingången. Det är ju snabbt testat, och precis som du skriver så har jag förstärkaren på väldigt låg volym(vridpottar för varje kanal på kortet) och ändå brusar det. Så det kan helt klart vara så att utsignalen är för stark, det är ju också enkelt åtgärdat. Tack! <3
trycoon

Inlägg av trycoon »

malman skrev: 15 december 2020, 18:06:30 Det blir en dynamikfråga av det hela.... 0 db spl är ju definerat som hörseltröskeln... och vid 120 db spl får man ont i örat... vill minnas att 16bit d/a ljud motsvarar 96db... så vill man spela starkt kan det vara svårt att få en anläggning riktigt tyst... dvs om man pratar om rena kvantiseringseffekter mm, men en ljudanläggning brukat kunna ha ett s/n runt 100dB.. som jag minns det iaf... så både starkt och brusfritt kan vara en utmaning....

I ett mätsystem för bullerskydd jag varit delvis inblandad i, så används hörselgränsen på ett antal testpersoner, dels utan dels med hörselskydden på sig, diffen därimellan ger dämpningen för hörselskyddet. Allt sker i ett ordentligt bullerisolerat rum. För att komma undan bruset används dämpsatser på högtalarutgångarna när man behöver ha brusfritt (typ 20-25dB) och kan då köra med högre utnivå från slutstegen och komma undan deras egenbrus. När man behöver högre nivåer kopplas dämpsatserna bort, då man räknar med att bruset då inte inverkar.

Det finns således (minst) två sorters brus att ta hänsyn till... utrustningens egenbrus (i detta fall slutstegets), och signal/brusförhållandet på nyttosignalen.
Yes, finns säkert färdiga filter att köpa för detta om jag Googlar lite. Och som du skriver så är bruset inte nått problem så länge man spelar musik, men det blir väldigt påtagligt när det är tyst i rummet..
Skriv svar