Justerbar kapacitans

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lekman123

Justerbar kapacitans

Inlägg av lekman123 »

Hej
Tycker att jag har behov av att finjustera kapacitansen i en kondensator som sitter i ett filter till en tongenerator i en Hammond. Kondingen som sitter i original är märkt med 0,105 mikro och jag har skaffat nya o,1 mikro kondensatorer. får inte riktigt till nivån på signalstyrkan och vill kunna finjustera kapacitansen för att sen montera motsvarande kapacitans i fasta kondensatorer där det är som bäst. Vet att man anpassade den induktiva pickupen efter den aktuella batchen kondensatorer man hade i produktion just då så märkningen 0.105 kan vara lite hipp som happ.
Nån form av justerbar konding vind ca 0,1 mikro F, finns det?
/Lars
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Justerbar kapacitans

Inlägg av Icecap »

.105 μF låter väldigt exakt - och osannolikt.

105 på foliekondingar brukar betyda 10 "med 5 nollor" pF, alltså 1.000.000pF alias 1μF i detta fall.
lekman123

Inlägg av lekman123 »

Har kollat på scheman för orgeln och det ska vara 0,105 mikro F. vissa ersätter med så nära de kan med det värdet (märkning på kondensatorerna) men jag vill hellre justera mej fram till ett värde jag tycker funkar bäst, om det finns vettigt sätt att göra det på
/Lars
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

0,105uF låter väldigt konstigt precis som icecap är inne på, dels borde det anges som 105nF, men dessutom är det ett väldigt ostandard värde och kondingar brukar variera mer än så mellan exemplar.

Men sök på "trimmer capacitor".
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Så stora "justerbara kondingar finns inte" (se nedan). Du skulle kunna bygga/köpa en kondensatordekad där du, beroende på antalet dekader kan ratta in till 1/10, 1/100, 1/100 ... noggrannhet.

Vad exakt är det kondingen i Hammondgrunkan styr? Du nämner nivå på signalstyrka, men det brukar man oftast använda en potentiometer till. Har du schema?

Vridkonding (oftast upp till kanske 500pF eller möjligen lite mer)

Bild

Dekadkondensator (hobbymodell)

Bild
lekman123

Inlägg av lekman123 »

Hittar bara riktigt sma trimkondensatorer justering upp till några få till 100 pikoF. Även om jag kombinerar med en större kondensator så blir det för liten variation för mej, tycker jag. Skulle behöva ha större justerbar kondensator
lekman123

Inlägg av lekman123 »

det sitter ett filter vid varje tonhjul, filtret består i en spole och en kondensator. Papper i olja och det anses att de var dåligt exakta redan när de var nya så att man anpassade spolen i filtret efter nivån på kondensatorerna man hade inne för dagen, vad jag hört. alltså bättre att ta reda på vilken kapacitans som passar mina filter än att bara ersätta med moderna kondingar. Har svårt att få upp nivån på ett par toner och misstänker att jag måste få bättre anpassning av kondensatorn. Bara lite större trimkonding kombinerat med en 0,1 my kanske kan funka, men finns kanske inte
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Schema?!

(Nej, en trimkonding har ingen funktion här, den är för liten. DE trimkondingar du köper på Electrokit går kanske upp till 30pF)
lekman123

Inlägg av lekman123 »

De grejer du skickade bilder på är nog en bra ide, är vridkondensatorn nåt man kan hitta i nån gammal apparat?
lekman123

Inlägg av lekman123 »

Ska se om jag kan fixa ett schema ikväll på filtret
lekman123

Inlägg av lekman123 »

IMG_0838.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

lekman123 skrev: 8 december 2020, 10:49:24 De grejer du skickade bilder på är nog en bra ide, är vridkondensatorn nåt man kan hitta i nån gammal apparat?
När vi pratar om kondensatorer i RIAA-filter, alltså de filter som justerar frekvenskurvan från en grammofon, pratar vi om en önskad maxtolerans på 1%. Jag står i begrepp att bytar kondingarna i ett filter i en MOOG-synt från 27nF till 68nF, vilket bara innebära "fetare" ljud men i övrigt inte påverkar nånting. När du har en konding som avviker 5% och som du tycker ger hörbara nivåförändringar anar jag att det är "något fel som är trasigt". Är du säker på att den kondensator du försöker stoppa i har rätt värde? Är den hel?

När du funderar på olika trimkondingar, vilka ligger på några tiotals pikofarad eller vridkondingar som ligger kanske på några hundra pikofarad, pratar vi om justeringar som rimligen ligger långt under vad som är rimligt att göra någon verkan.
Jag skissade lite grafiskt här:
influensa.gif
Delade upp det hela i dekader och med 100nF, vilket vi gissar är ditt målvärde som 100% (=1) måttade jag hur stor förändring 10n, 1n osv gör. Ska du justera på 100pF-området är du nere i tusendelar och det kan inte stämma för din konsumentprodukt.

Just av dessa skäl vore det fint att ha ett schema och gärna ett foto av originalkondingen och den du vill ersätta med, för jag anar att något är väldigt lurt.

Vad gäller vridkondingar är det hart när omöjliga att få tag i och där är bättre att samla på sig lite blandade värden av fasta kondingar och testa.
lekman123

Inlägg av lekman123 »

Jag ska ta lite bilder på de kondensatorer jag testat med och på den original under kvällen. Ska försöka få med bild på närjag mäter kapacitans på dom oxå. Originalkondingarna verkar ha drivit iväg rejält, vilket ska vara vanligt (p g a fukt, nåt)
Om man läser info från fabriken så är transformatorn och kondensatorn matchade par och säljs som parade om man ska byta ett filter, asså då när det begav sej. Transformator o inte spole som jag tidigare skrev. Kan vara att jag inte fått nån bra jordning av de pickuper där jag har dålig, och illa låtande signal
/Lars

och, ja, insåg oxå att 500 pF blir lite väl liten variation
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag ställer många ock krångliga frågor men då jag inte vet hur konstruktionen ser ut är det svårt att gissa.
lekman123

Inlägg av lekman123 »

IMG_0839 (1).jpg
Här sitter kondensatorn på andra sidan av transformatorn, kan kolla hur det är i verkligheten
Och uppochner, tydligen
Skriv svar