RC- switch, fjärrstyrd brytare el. "knapptryckare"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Radiohead

RC- switch, fjärrstyrd brytare el. "knapptryckare"

Inlägg av Radiohead »

Hej

Har spånat lite på hur man skulle kunna bygga dit en kamera på en fjärrstyrd helikopter eller liknande. Men för att ta kort måste man ju kunna sluta en krets (och kanske bryta den automatiskt igen ett ögonblick senare) med en fjärrkontroll. Det enklaste vore förstås om man kunde göra en fjärrstyrd "knapptryckare" som kunde mekanisk trycka in en knapp. Då kunde man enkelt använda den till olika saker utan en massa pill.

Nån som har någon idé om var man kan köpa något av ovanstående eller hur man kan tillverka något liknande?

Har kollat runt lite på nätet men de beskrivningar jag hittar är inte fullständiga, de verkar vara menade att samverka med den övriga RC-utrustningen på t ex flygplan och helikoptrar.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Om du har tillgång till en servokanal så är det enkelt. Då kan du programmera tex en AVR att läsa av servokanalen och trigga kameran när du vill.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Finns här om man vill köpa färdigt och "lätt".
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Jo det där har jag fattat, men vad är en servokanal? AVR?

Det som bekymrar mig mest just nu är väl egentligen hur jag ska sända iväg signalen. Anta att jag köper en billig helikopter med två kanaler. Då kommer ju dessa vara upptagan för styrningen. Kan jag lätt pilla dit någon krets som skickar i väg en kanal till och lika lätt ´sätta på någon grej som tar emot den kanalen?

Hur funkar det, ligger en "kanal" på en egen frekvens eller?

Kan inget om RC-prylar :-)
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Det jag menade med en servokanal är om du har en sändare och mottagare som kan styra 3 servo, Men du använder bara 2. Då kan du använda den extra kanalen till att styra lite allt möjligt.

Att modifiera en sändare/mottagare så du får en extra kanal, kan du glömma. Då är det enklare att bygga nytt. Man du inte ta bilder hela tiden, tex med 2s intervall då slipper du att använda en kanal till den.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Finns inga flygdugliga helikoptrar med 2 kanaler bara för att vara petig.

Flygplan är bättre att fota ifrån isf. Helikopter tar en _MASSA_ öving att bemästra. De billiga helikoptrarna som tex finns på tradera är just det. Dessutom tål helikoptrar betydligt mindre än flygplan.

Bästa är nog att köpa en microvideokamera som sänder trådlöst då har man chansen att fånga lite skoj!
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Detta är helikoptern jag tänkte på...

http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.p ... tnr=510110

Den hade visst 3 kanaler nu såg jag! Borde den ju iofs ha....en yaw, en uppåt, en heel.....
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Radiohead:Citat ur beskrivningen: "Vikt endast 50 g" Säg att du kan lasta den 10% då har du 5 gram, tyvärr får du inte in mycket kamera på det.

Man kan säkert lasta på den 20-40% men då får du problem med lyftkraften. Betänk också att kamerabatterier väger en del även knappceller. Man kan ju iofs snatta från ordinarie strömmen till helin.

Kolla här för lite idéer om vad som krävs.
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Jag räknar med att kunna rensa både kameran och helikoptern en del.
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

RDX* skrev: Att modifiera en sändare/mottagare så du får en extra kanal, kan du glömma. Då är det enklare att bygga nytt. Man du inte ta bilder hela tiden, tex med 2s intervall då slipper du att använda en kanal till den.
Ok. Men då undrar jag hur man kan göra en fristående brytare med sändare och mottagare som inte är knuten till en existerande RC-utrustning. Finns kanske en färdig produkt?

Vet någon?
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Har svårt att tro det skulle gå med en sådan leksak faktiskt. Kanske om man byter batteri till LiPo, ny motor osv.

Eller köp min heli.
Bild
13K För rubbet då har du 5 kanaler över utöver styrningen.

Vikt runt 5 Kg, längd runt 120cm höjd runt 40cm
Där kan du sätta en videokamera i stället.
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Oj, tack så mycket men jag skulle aldrig lägga tretton tusen på en leksak.
nojan

Inlägg av nojan »

Det är ingen leksak det är en hobby och det samma gäller modellflyg :roll:

Upplysningsvis
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Samma sak med elektronik. :)

Hittade bilder på min helikopter.
Ehm, nja ok.. det är inte min, men den kom rakt emot mitt vardagsrumsfönster i somras!

Blå Jungfrun syns till höger förresten.
Bild

Phu, jasså det var hit den skulle:
Bild
(Allt timmer kommer från "Gudrun"...)

Hoppas ni inte tyckte det var för off-topic. :)
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Sorry Jonaz och nojan, menade inget med det. Har inte några pengar pengar bara.
Skriv svar