Batteribyte gammal Ericsson GH 198 GSM
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Batteribyte gammal Ericsson GH 198 GSM
Hur löser man det?
Har två gamla klassiker här, samt bords och billaddare, även 3 batterier.
Tänkte ge mig på att byta ut cellerna till något (?) som får igång mobilen.
Innan jag börjar bryta upp batterikassetten skulle jag behöva vägledning.
Båda mobilerna fungerar, men batterierna är slut.
Det finns väl inga kassetter för torrbatterier till en så här gammal mobil?
Skulle kunna gå att fixa med nya laddningsbara celler tycker man, tips?
Båda mobilerna går på samma typ av batteri, och jag kan offra samtliga.
Frågan är hur man gör det på bästa sätt?
(Har en väska med gamla Ericssonprylar som ska bort när denna är klar)
edit: En sökning resulterade i denna film.. (ska kolla den sen)
Har två gamla klassiker här, samt bords och billaddare, även 3 batterier.
Tänkte ge mig på att byta ut cellerna till något (?) som får igång mobilen.
Innan jag börjar bryta upp batterikassetten skulle jag behöva vägledning.
Båda mobilerna fungerar, men batterierna är slut.
Det finns väl inga kassetter för torrbatterier till en så här gammal mobil?
Skulle kunna gå att fixa med nya laddningsbara celler tycker man, tips?
Båda mobilerna går på samma typ av batteri, och jag kan offra samtliga.
Frågan är hur man gör det på bästa sätt?
(Har en väska med gamla Ericssonprylar som ska bort när denna är klar)
edit: En sökning resulterade i denna film.. (ska kolla den sen)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Hobbyisten
- Gått bort
Re: Batteribyte gammal Ericsson GH 198 GSM
Du har ju svaret där i videon dusjälv la upp (om du har den mobilmodellen), han nämnde som bifras att hållarna var något smala, men det tycktes ju bli bra. Antagligen NiMh AA eller NiMh AAA-batterier. Jag har dessa uppladdningsbara batterier själv tillsammans med en laddare från COTECH. Guld värda !
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
@Hobbyisten
Har öppnat en av dom tre, den som inte är Original.
Det satt 5 st batterier i den kassetten, samt ett motstånd, allt är sparat.
Cellerna åker såklart ut, just dom här satt hoplödda, så inga fjädrar där.
Typ som i filmen där man ser en vanlig batterikasset, får se hur det går.
Har inga laddningsbara som passar.
Har öppnat en av dom tre, den som inte är Original.
Det satt 5 st batterier i den kassetten, samt ett motstånd, allt är sparat.
Cellerna åker såklart ut, just dom här satt hoplödda, så inga fjädrar där.
Typ som i filmen där man ser en vanlig batterikasset, får se hur det går.
Har inga laddningsbara som passar.
- Hobbyisten
- Gått bort
Att löda ihop batterier är svårt vet jag av egen erfarenhet, enklast kanske är om du införskaffar 5 NiMh med lödfanor, då går det bättre, resten är bara mekanik, en såndär brun bred tejp går att linda runt packet, sen laddar du det lämpligast med ditt labbagg (om du måste ladda dem utanför telefonen).
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
@Hobbyisten
Då får jag ta hem dom med lödfanor när jag beställer nästa gång.
Kunde vara kul att få igång den, samtidigt är ju det lite onödigt..
Att först "fixa" och sen bara lägga den i en låda, så brukar det bli.
Men jag vill ju utvecklas, och då måste man "reparera"
Då får jag ta hem dom med lödfanor när jag beställer nästa gång.
Kunde vara kul att få igång den, samtidigt är ju det lite onödigt..
Att först "fixa" och sen bara lägga den i en låda, så brukar det bli.
Men jag vill ju utvecklas, och då måste man "reparera"
Det var min första GSM. Har den inte kvar, för jag gav den i byte vid inköp av någon senare mobil och fick väl någon tia för "att skrota den", för jag tror inte butiken sålde den vidare, men fungerade gjorde den.
När den var i aktivt bruk, så hade jag ett egentillverkat reservbatteri till den. En tillsågad träbit med rätt form och två mässingsskruvar som batteripoler. Därifrån ledningar till ett laptopbatteri med 2x5 celler. Hittade en bild med batteriatrapp och telefon i bordsladdaren och det verkliga reservbatteriet under laddaren.
När den var i aktivt bruk, så hade jag ett egentillverkat reservbatteri till den. En tillsågad träbit med rätt form och två mässingsskruvar som batteripoler. Därifrån ledningar till ett laptopbatteri med 2x5 celler. Hittade en bild med batteriatrapp och telefon i bordsladdaren och det verkliga reservbatteriet under laddaren.
ikeas nimh batterier
löda gör man genom att slipa liite på polerna och löda snabbt
löda gör man genom att slipa liite på polerna och löda snabbt
Jag har fått lära mig att om man behöver löda batterier utan fanor så ska man kyla ner dom först.
Så jag har alltid låtit dom ligga i frysen runt 20 min före och varit snabb med lödningen som grym påpekar, och det har alltid funkat för mig.
Säkert tar dom viss skada ändå, men inte så att jag upplever en försämring i prestandan.
Så jag har alltid låtit dom ligga i frysen runt 20 min före och varit snabb med lödningen som grym påpekar, och det har alltid funkat för mig.
Säkert tar dom viss skada ändå, men inte så att jag upplever en försämring i prestandan.
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
@rvl
Ringde Sjöräddningen från min för många år sen, eller SOS dit jag först hamnade då.
Just den här modellen med antennen på sidan är en riktig klassiker, bra mottagning.
Nu har jag ju en "batterikassett" så det ska inte vara svårt att få ihop den till 6 volt.
@Fortran
Det (kyla) har jag aldrig provat, men ska testa det när jag har batterierna hemma.
@grym
Har nog två sorters hemma, IKEA den vita varianten, och dom halvkromade/gröna.
Men jag måste nog satsa på typen med lödfenor så den får plats i batterikassetten.
Vanliga laddbara kan bli lite för långa känns det som. Där satt även ett motstånd.
Keramiskt såg det ut som.
Kameran (S6) står på laddning, postar en närbild vid tillfälle. Motståndet var av.
Såg det när jag lyckats få upp locket, kan ju ha varit jag som orsakat avbrottet.
Tar man det lite varligt så kan man nog få till det, kanske även med micro-usb.
Vore fräckt, att ladda en GH-198 via USB
Ringde Sjöräddningen från min för många år sen, eller SOS dit jag först hamnade då.
Just den här modellen med antennen på sidan är en riktig klassiker, bra mottagning.
Nu har jag ju en "batterikassett" så det ska inte vara svårt att få ihop den till 6 volt.
@Fortran
Det (kyla) har jag aldrig provat, men ska testa det när jag har batterierna hemma.
@grym
Har nog två sorters hemma, IKEA den vita varianten, och dom halvkromade/gröna.
Men jag måste nog satsa på typen med lödfenor så den får plats i batterikassetten.
Vanliga laddbara kan bli lite för långa känns det som. Där satt även ett motstånd.
Keramiskt såg det ut som.
Kameran (S6) står på laddning, postar en närbild vid tillfälle. Motståndet var av.
Såg det när jag lyckats få upp locket, kan ju ha varit jag som orsakat avbrottet.
Tar man det lite varligt så kan man nog få till det, kanske även med micro-usb.
Vore fräckt, att ladda en GH-198 via USB

Vi är ettgäng här i stan som kör lite komradio på 69MHz bandet och flera av oss använder Ericsson P500 radioapparater, de som polisen och brandkåren hade för 10 år sen. Tyvärr finns det inga bra batterier till dem längre... De som finns är något pirat skräp som har dålig kapacitet och håller bara ett fåtal laddningar..
Funderade på att bygga nya packar med tex 18650 och modda laddarna, men insåg att alla laddare skulle behöva byggas om och risken var stor att det skulle råka laddas i fel laddare..
Där kommer IKEA in i bilden, bröt isär ett pack och insåg att de innehöll vanliga AA NIMH celler, en kollega sa att IKEA var de batterier som nog var bäst så jag köpte 10paket och moddade en drös med dåliga pack.
De har fungerat riktigt riktigt bra! Trots daglig användning i flera månader, över ett halvår nu. Det ska bli spännande att se hur länge de håller.
Så IKEA's batterier rekommenderas! Riktigt bra kvalitet!
Funderade på att bygga nya packar med tex 18650 och modda laddarna, men insåg att alla laddare skulle behöva byggas om och risken var stor att det skulle råka laddas i fel laddare..
Där kommer IKEA in i bilden, bröt isär ett pack och insåg att de innehöll vanliga AA NIMH celler, en kollega sa att IKEA var de batterier som nog var bäst så jag köpte 10paket och moddade en drös med dåliga pack.
De har fungerat riktigt riktigt bra! Trots daglig användning i flera månader, över ett halvår nu. Det ska bli spännande att se hur länge de håller.
Så IKEA's batterier rekommenderas! Riktigt bra kvalitet!