Användning av resistiv fuktsensor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Macce

Användning av resistiv fuktsensor

Inlägg av Macce »

Hur använder jag lättast Elfas resistiva fuktsensor H25K5 ?

Jag vill att ett relä drar när fuktigheten överstiger ett inställt värde. Efter en inställbar stund/när fuktigheten sjukit till ett visst värde skall relät släppa.
Skulle sensorn ha varit snäll och fungerat med likspänning skulle det ju ha varit löjligt lätt, men sensorn vill ha 1kHz växelspänning för att få sin resistans.

Med en 555a får jag lätt till frekvensen, men sedan?
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Likrikta m.h.a. av en "Ideal likriktare" före schmittriggern.

Ideal likriktare är en koppling med OP-amp för att få bort diod-spänningsfallet.
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Det beror på hur pass nogrant du vill ha.... efter som den verkar ganska tempratur beronde...
förslag:
1 du kopplar upp 555 ger 1khz som du matar sensorn med. sensorn är i serie med ett motsånd. vid spänings delningen som sensorn och motåndet (eventulet en kondensator i serie) matar du till en komparator som slår på top värdet stiger över angivna värdet med pot du får för visso av på i 1khz men ett enkelt LP filter med två motsånd en konding innan du skickar den till transistorn som drar reläet
Den enkel men inte så nogran

2 du använder en uC som ger ut en 1khz singnal och mäter diffen mellan topparna med en AD (delvist max top värdet - min topvärdet) sedan tar du och mäter tempraturen, tar den finna tabelen i databladet och interpolera fram fuktigheten och uC drar eller släpper reläet.
Bra nogranhet kan uppnås, lite mer jobb...

Så det beror på hur mycket tid du hade tänkt läggan ner och hur nogrant det måste vara....
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Noggranheten är inte speciellt kritiskt. Kastar det 10% är det helt ok.

EDIT: Kan kanske tillägga vad det hela skall användas till.
Kusinen har i deras hus ibland problem med fuktigheten under huset. Oftast håller den sig inom rimliga värden så pumpen/whatever klarar att hålla ner fuktigheten. Ibland händer det dock att det blir väldigt fuktigt, närmare 70-80%. Då är det tänkt att en annan pump/vaddetnuär skall börja jobba. Noggranheten spelar alltså ingen roll, skall ungefär vara så att den känner av om det är långt över 50% fuktighet eller inget.

EDIT2: Tror ni annars det är bättre att satsa på att köra med denna, eller någon av de kapacitiva givarna som finns på elfa?
Jag har inte tänkt att använda någon µC till detta projekt.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Titta på schemat som anges för SMTHS10 elfa# 73-087-45

Den vänstra 555:an skapar fyrkantvåg med 50% pulskvot.
Den högra 555:an förlänger de negativa delen av pulsen.
OP-ampen skapar medelvärde.

Att man har 2 555:or ist. för en beror nog på att man vill få bort temperaturdriften -Oscillatorns pulskvot är 50% oavsett frekvensen.

Visst skulle det vara bekvämt att använda HIH3610 med linjär utspänning men priset...

Jag tror absolut att du kan få till en krets som ger adekvat noggranhet med H25K5.

Sen kan man ju bygga sin egen givare med hårstrån:

www.exploratorium.edu/exploring/hair/hair_activity.html
www.allstar.fiu.edu/AERO/Experiment15.htm

Kombinera ovan med en läsgaffel.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är inte allt under 70% tämligen normalt en svensk sommar. Det ska nu upp lite till inna det klassas som väldigt fuktigt. Och då är det inte så många % kvar. Så du vill nog ha en nogrannehet på ett par % iafa.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Får tacka för alla svar jag fått.

Angående elfas schema för SMTHS10, vad betyder de två pilarna mot varandra vid sensorn?

Skall undersöka elfas schema och se om jag lyckas få det modifierat för användning med den resistiva sensorn, annars får det bli en kapacitiv...
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

När man pratar om relativ fuktighet säger inte ett procenttal någonting. 100% RH vid -5 grader är nästan ingenting emedan 30% RH vid 35 grader är riktigt surt. Det har ju en del att göra med omgivande ytors temperatur också - får man exempelvis ut inneluft med låt säga 20 grader 70% RH i klimatskärmen så kondenserar ju den vid låt säga 11 grader vilket kan ge fuktskador.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag tycker ju att det är ett bra mått på luftfuktigheten. Men den säger inte hur mycket vatten det är i luften. Men 70% är inte särskilt högt.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Ja, visst det är ett jättebra sätt att ange luftfuktighet. Men utan en temperaturangivelse säger det ingenting.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

jo det gör det. Man kan i allmänhet räkna med att föremål i miljön har samma temeratur. Och då kvittar temeraturen.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

När kan man räkna med det?
Inte när man håller på med byggnadsfysik iallafall. Och det var väl det detta handlade om?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Sätt termometer på allt då. ;) Jag tror att du fattar vad jag menar.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

:) Ja, RF måste alltid relateras till temperaturen. Betänk följande fall:

Fall 1:
Han har -5 grader och 100% RF. Detta är kanske någonstans runt 0,002 kg vatten per kg luft. Låter han fläkten starta vid 70% RF (oaktat temperatur) kommer fläkten att gå för fullt.

Fall 2:
Han har +15 grader och 65% RF. Detta är kanske någonstans runt 0,006 kg vatten per kg luft. Låter han fläkten starta vid 70% RF (oaktat temperatur) kommer fläkten nu inte att gå.

Nu låter vi luften i de två fallen ovan komma i kontakt med en glasyta, exempelvis insidan på ett fönster. Där ligger yttemperaturen på låt säga 11 grader. Ur den luft med tillståndet i fall 1 kommer inget vatten falla ut, ur den luft med tillståndet i fall två kommer dock kondens bildas.

Det visar sig alltså att fläkten om den enbart styrs av RF kommer att gå när det inte behövs och inte gå när det behövs. Relativ fuktighet måste ALLTID relateras till en temperatur. Jag tycker därför att han bör göra som exiles alternativ 2, dvs. använda en uC med tabellerade värden för när fläkten skall gå.

Sen det där med fläkt eller pump:
Tycker det låter skumt med en pump för att lösa problem med fuktig luft. Han hade ju redan en pump, räcker det inte med den?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Pumpen som finns redan räcker ej. Han har en pump till, drar han igång den sjunker fuktigheten till lämplig nivå.
Skriv svar