Håller på med vad jag tror är en Y/D omkopplare till min kallsåg.
Den har 32 skruvplintar, en hel del är bygglade.
Jag TROR att den Y/D kopplar två separata motorer.
Så t.ex läge1 är Y motor1, läge2 är D motor1, läge3 är Y motor2, läge4 är D motor2.
Vredet har haft 6 kablar in(3st från 2st motorskydd) och 12 kablar ut(6st per motor).
Jag hade märkt upp allt när jag plockade isär det men fick ändå inte ihop det och nu suttit halva dagen för att förstå hur det ska fungera..
Jag har resistans mätt och vridit runt omkopplaren, den har lägen 0-4, så 5 totalt.
Så här ser den ut: Här är tabellen jag gjort efter mätning, dom olika färgerna markerar när jag fått kontakt.
Så t.ex i läge4 har skruvplint 2 kontakt med skruvplint 1 och 6 om man läser tabellen ståendes.
Skruvplint 2 har kontakt med 5 och 9 i läge1 och så vidare. Jag har försökt googla runt men vredet är antagligen runt 40 år gammalt så hittade inget nyttigt.
Hittade detta schema av ett snarlikt vred men vet inte riktigt hur jag ska översätta det till mitt vred då jag inte är övertygad om att det är samma invändiga kopplingar/plintnr. Vore otroligt tacksam om någon kan ge några tips hur jag reder ut detta då min hjärna är mos.
Edit:
Utan byglar beter den sig såhär: