Analoga oscilloskop spara eller byta ut?
Analoga oscilloskop spara eller byta ut?
Håller på att rensa ut mitt Hobbyrum då en del av det måste fungera som hemmakontor (för frun också) nu i dessa tider.
Har givetvis samlat på mig enorma mängder bra att ha prylar. Därav fyra analoga oscilloskop av följande modeller.
Iwatsu DS-6612, 2 kanaler 60MHz
Kenwood CS-6010, 4 kanaler 100 MHz
Hameg HM 203-7 2 Kanaler 20 MHz
Hameg HM 205-3 2 Kanaler 20 MHz
Jag tänkte försöka begränsa mig lite i sysslorna och inte samla på allt elektroniskt. Så därför funderar jag på vad jag behöver ha kvar.
Tänkte fixa lite med gamla audioprylar, typ förstärkare och rörprylar. Tillsammans med ungarna så byggs det lite arduino och raspberry-projekt. Skulle därför behöva ett digitalt skåp, men skall jag behålla något av de analoga?
Jag vet att vissa föredrar att använda gamla prylar vid felsökning på audioprylar, men har det några fördelar? Jag kan för lite om sånt men tänkte sätta mig in i det lite mer nu när man mest sitter hemma.
Har givetvis samlat på mig enorma mängder bra att ha prylar. Därav fyra analoga oscilloskop av följande modeller.
Iwatsu DS-6612, 2 kanaler 60MHz
Kenwood CS-6010, 4 kanaler 100 MHz
Hameg HM 203-7 2 Kanaler 20 MHz
Hameg HM 205-3 2 Kanaler 20 MHz
Jag tänkte försöka begränsa mig lite i sysslorna och inte samla på allt elektroniskt. Så därför funderar jag på vad jag behöver ha kvar.
Tänkte fixa lite med gamla audioprylar, typ förstärkare och rörprylar. Tillsammans med ungarna så byggs det lite arduino och raspberry-projekt. Skulle därför behöva ett digitalt skåp, men skall jag behålla något av de analoga?
Jag vet att vissa föredrar att använda gamla prylar vid felsökning på audioprylar, men har det några fördelar? Jag kan för lite om sånt men tänkte sätta mig in i det lite mer nu när man mest sitter hemma.
Re: Analoga oscilloskop spara eller byta ut?
Du själv borde vara expert på din egen utrustning. Vilket/vilka instrument använder du mest / över huvud taget?
Varför inte behålla 4-kanalers och sälja de övriga på Blocket?
Varför inte behålla 4-kanalers och sälja de övriga på Blocket?
Släng bara ingenting. Sälj/skänk det som eventuellt skall ut.
Visst finns det fördelar med analoga scope. Ett digitalt visar bara ett dött streck. På ett analog framgår diverse egenskaper av streckets utseebde. T.ex. brus, stigtid och tendenser till instabilitet.
Visst finns det fördelar med analoga scope. Ett digitalt visar bara ett dött streck. På ett analog framgår diverse egenskaper av streckets utseebde. T.ex. brus, stigtid och tendenser till instabilitet.
helt klart behålla ett analogt, en del saker ser man enklare på analoga, ofta ex om man letar störningar och annant som inte repeteras så ofta
jag hadde behållt det bästa
jag hadde behållt det bästa
Ett bra digitalt oscilloskop slår ett bra analogt med hästlängder enligt min mening. Möjlighet till one-shot/granskning av signaler i efterhand, avkodning av digitala bussar med mera med mera. Så skaffar du ett bra 4-kanals digitalt oscilloskop med 100 MHz bandbredd eller mer så bör det kunna ersätta alla som du har nu. (Bra = intuitivt, smidigt & responsivt användargränssnitt, få buggar, många vågformer/s.)
Många kinesiska digitala oscilloskop i hobbyprisklassen lämnar dock en del övrigt att önska i användargränssnitt, uppdateringshastighet med mera, så det kan vara idé att spara det analoga 'skop som du gillar bäst.
Många kinesiska digitala oscilloskop i hobbyprisklassen lämnar dock en del övrigt att önska i användargränssnitt, uppdateringshastighet med mera, så det kan vara idé att spara det analoga 'skop som du gillar bäst.
Alla av dem har lite olika egenskaper, Iwatsu och ena Hamegskåpet har någon form av storage mode så man kan frysa signalen. Har aldrig blivit riktigt klok på hur det fungerar. Jag har mest använt Iwatsuskåpet och då har det varit felsökning av gamla 70tals förstärkare. Har tex kört med signalgenerator in på förstärkaren och ena kanalen i skåpet och sedan följt signalen med andra kanalen. Jämfört mätningar mot servicemanualer osv.
Så jag har absolut inte gjort något avancerat.
Klarar man sig med ett Hobbyinstrument under 10K för lite mätningar på seriella bussar och annat i arduino/raspberry världen ?
Och givetvis slängs inget, jag har svårt för att kasta trasiga saker också
Kanske åker upp en rensningstråd i köp o sälj när jag har gått igenom mer prylar.
Lägger upp några bilder, det är alltid roligare att se vad man snackar om.
Så jag har absolut inte gjort något avancerat.
Klarar man sig med ett Hobbyinstrument under 10K för lite mätningar på seriella bussar och annat i arduino/raspberry världen ?
Och givetvis slängs inget, jag har svårt för att kasta trasiga saker också

Kanske åker upp en rensningstråd i köp o sälj när jag har gått igenom mer prylar.
Lägger upp några bilder, det är alltid roligare att se vad man snackar om.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
MIsstänker du att du inte får några pengar för dem, skänk dem här på forumet!
Iwatsun är ju halvdigital och har dubbla tidbaser! Vad kan man mer begära?
Även 20MHz oscilloskop som fungerar och inte är helt uråldriga säljer på Tradera, inga stora pengar kanske men 500-1000:-/st skulle jag säga är vad marknaden ger.HUGGBÄVERN skrev: ↑8 november 2020, 22:27:04 MIsstänker du att du inte får några pengar för dem, skänk dem här på forumet!
https://www.tradera.com/item/340196/427 ... od-cs-4125
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Precis!
Släng inga av dessa pärlor!
Det är bra att du tänker på det!
Som tidigare sagts har anloga scope många fördelar!
Tycker du ska behålla det ena Hameg scopet och Kenwood!
Du kan säkert får 500-800 kr. på Tradera. Dom ser ut att vara i bra skick! I allafall resnt visuellt! Vet inte om du kört hårt med dom? Det första man ska titta på är CRT:n ljustyrka. Det ska gå att dra upp ljuset ordentligt. I annat fall kan CRT:n vara slutkörd eller problem med högspänningen.
Släng inga av dessa pärlor!
Det är bra att du tänker på det!
Som tidigare sagts har anloga scope många fördelar!
Tycker du ska behålla det ena Hameg scopet och Kenwood!
Du kan säkert får 500-800 kr. på Tradera. Dom ser ut att vara i bra skick! I allafall resnt visuellt! Vet inte om du kört hårt med dom? Det första man ska titta på är CRT:n ljustyrka. Det ska gå att dra upp ljuset ordentligt. I annat fall kan CRT:n vara slutkörd eller problem med högspänningen.
Håller man främst på med audio så duger i stort sett vad som helst, bara bildröret inte är för trött. Tvåkanals har ett värde för att jämföra in/ut, stereokanaler mot varandra.
Dubbla tidbaser är bra och gör att man klarar att förstora upp delar av en kurva men knappast nödvändigt för audio. Behöver man bildminne på ett gammalt analogt är det bara
att ta fram en fet krita eller whiteboardpenna.
Det som är så trivsamt med analoga oscilloskop är frånvaron av jobbiga menyer att ta sig runt i. Man vrider på några rattar, trycker på några knappar och sedan är man där.
Oftast inga bullrande fläktar. Finns det brus eller HF-störningar på en lågfrekvent signal så ser man det som ett ludd och missar det inte.
Jag använder oftast ett fyrkanals 100 MHz Iwatsu som jag fått gratis för mitt hobbygrejande. Jag hade aldrig hört talas om Iwatsu innan - det blev en positiv erfarenhet.
Ett 60 MHz digitalt äldre Tektronix står mest och skräpar. Ett GPIB-interface till datorn skulle kosta ungefär som ett nytt oscilloskop i jämförbar, eller bättre, klass. Tek-skopet
har dessutom en fläkt som man blir tokig av i längden.
En bra grej med moderna skop, kanske i synnerhet för hobbypularen, är att skopets djup numera är att betrakta som försumbart.
Tar lite plats på bänken. Å andra sidan
försvinner den fördelen helt om man vill ha skopet golvstående. Markörer/mätfunktioner och skärmdump till ett USB-minne blir snabbt beroendeframkallande. Ok, det GÅR
att ta en bild med mobilkameran också. En annan som gärna rör sig i frekvensdomänen gillar FFT. Äldre portabla digitala brukar ha vedervärdiga bildskärmar.
Jag har avyttrat ett antal analoga oscilloskop i varierande klass under åren. Har aldrig någonsin orkat ta betalt utan skänkt bort till behövande. Minns själv vilket lyft det var
när man som tonåring fick ett gammalt enkanals rörbestyckat Philips med runt bildrör. Bidrar gärna till att skänka motsvarande glädje vidare till någon om jag kan. Ett skop
hamnade i sommarstugan. Bra att ha oscilloskop lite här och där.
Skulle jag köpa något nytt digitalskop att ha hemma skulle nog Tek-skopet skänkas bort och Iwatsun behållas.
Dubbla tidbaser är bra och gör att man klarar att förstora upp delar av en kurva men knappast nödvändigt för audio. Behöver man bildminne på ett gammalt analogt är det bara
att ta fram en fet krita eller whiteboardpenna.
Det som är så trivsamt med analoga oscilloskop är frånvaron av jobbiga menyer att ta sig runt i. Man vrider på några rattar, trycker på några knappar och sedan är man där.
Oftast inga bullrande fläktar. Finns det brus eller HF-störningar på en lågfrekvent signal så ser man det som ett ludd och missar det inte.
Jag använder oftast ett fyrkanals 100 MHz Iwatsu som jag fått gratis för mitt hobbygrejande. Jag hade aldrig hört talas om Iwatsu innan - det blev en positiv erfarenhet.
Ett 60 MHz digitalt äldre Tektronix står mest och skräpar. Ett GPIB-interface till datorn skulle kosta ungefär som ett nytt oscilloskop i jämförbar, eller bättre, klass. Tek-skopet
har dessutom en fläkt som man blir tokig av i längden.
En bra grej med moderna skop, kanske i synnerhet för hobbypularen, är att skopets djup numera är att betrakta som försumbart.

försvinner den fördelen helt om man vill ha skopet golvstående. Markörer/mätfunktioner och skärmdump till ett USB-minne blir snabbt beroendeframkallande. Ok, det GÅR
att ta en bild med mobilkameran också. En annan som gärna rör sig i frekvensdomänen gillar FFT. Äldre portabla digitala brukar ha vedervärdiga bildskärmar.
Jag har avyttrat ett antal analoga oscilloskop i varierande klass under åren. Har aldrig någonsin orkat ta betalt utan skänkt bort till behövande. Minns själv vilket lyft det var
när man som tonåring fick ett gammalt enkanals rörbestyckat Philips med runt bildrör. Bidrar gärna till att skänka motsvarande glädje vidare till någon om jag kan. Ett skop
hamnade i sommarstugan. Bra att ha oscilloskop lite här och där.

Skulle jag köpa något nytt digitalskop att ha hemma skulle nog Tek-skopet skänkas bort och Iwatsun behållas.
Inte vanligt, men det finns oscillokopbildrör med analog minnesfunktion.
Jag har en HP 141T med minnesrör. Har bara pluggar för spektrumanalysator men det fanns oscilloskop och TDR till den. Tyvärr brukar bildrören i dessa inte åldras med någon större värdighet och är dessutom väldigt känsliga för hur användaren behandlar dem. Mycket lätt att bränna sönder. Är man van vid en någorlunda modern spektrumanalysator med digitalt bildminne är HP 141T en ren pina att använda, i synnerhet vid långsamma svephastigheter.