Termostatstyrning fläktar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Husbil

Termostatstyrning fläktar?

Inlägg av Husbil »

Bor i husbil på Teneriffa och har problem med kylskåpet. Ammoniak kylskåp SN10-28. Det funkar mellan +10 och +28 grader, sen blir det problem. Ett sätt som fungerar är att montera in fläktar på baksidan för ökad ventilation. Har monterat i 3st NOX Hummer 7vdc 0,25A 3W. Vid 12v fläktar det 60 kubiktum och 30dB, vid 7v 30 kubiktum och 15dB. 30dB är irriterande så har lagt en spänningsregulator 7808 och en brytare så jag manuellt kan välja 8 eller 12v.
Men vill ha det automatiskt. Vid 8 grader i kylen, skicka 8v, vid 9 grader, skicka 12v, vid 10 grader starta pump. Tänkte ta en spolarpump och skicka runt isvatten runt rören. Måste vara en Åsa-Nisse för att få en kall öl.

Nån som har en klurig lösning?

Tänk på att jag är amatör.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Termostatstyrning fläktar?

Inlägg av Icecap »

Välkommen till forumet.

Ditt problem går att lösa.

MITT primär-sätt ville vara en µC med en DS18B20 och ett par transistorer. Det är ett enkelt kretslopp och det förbrukar ganska litet energi.

MEN - det kräver programmering för att prata med DS18B20 och man ska lägga in ett par villkor (Inte köra fläkt/Köra långsam fläkt/Köra snabb fläkt).
Något som jag finner synnerligt enkelt men hur det är för dig har jag ingen aning om.

Alternativ metod: Använd en lämplig NTC (grundvärde 10k eller mer) och koppla den in i en spänningsdelare. Då får du en spänning som varierar med dels matningspänningen och dels med temperaturen.

Vid att sedan ta 2 st op-amp och ett par trimpot kan du skapa var sin nivå-sensor. Gör man det rätt kan bör den ha en aning positiv återkoppling så att den inte står o flipprar just vid ett gränsfall och om man konsekvent använder spänningsmatningen som referens (vilket är enklast av allt) kan man i stort strunta i den.

De två utgångar kan sedan kopplas så att de rent logisk skapar de 3 states som behövs. De kommer att vara AV & AV/AV & PÅ/PÅ & PÅ.

Detta är en enklare koppling - men den kräver lite finurlighet och lite trimmande för att få exakt temperatur.
Skriv svar