Jag är ny på forumet. Mina kunskaper inom elektronik är relativt begränsade och består i grunden av en gymnasieutbildning inom elektronik och datakommunikation samt några kurser när jag studerade till dataingengör. Jag har dock på senare år börjat bejaka mitt intresse och har därför bestämt mig för ett projekt bestående av en skördardator till en traktorprocessor (den används för att kvista och kapa stockar i rätt längder).
Jag har lyckats få till allt utom rotationsenkoderna som är tänkta att mäta diameter och längd på stockarna. Jag har kommit så långt att jag har signaler, men signalerna är inte riktigt så "rena" som jag önskar. Jag tror inte att det är fel på komponenterna utan felet ligger säkert i designen men vad har jag inte lyckats komma på ännu. Gällande värdena på R3-R6 så kommer dessa att justeras så att jag får ut en signal på ca 4,5 volt när designen är klar, dessa värden är bara för att jag hade dessa resistorer nära till hands.
Nedan finns dels ett kopplingsschema och dels hur signalen ser ut på oscilloskopet. Den är väldigt vågig ungefär under halva pulsen. Vad är det jag har gjort för fel?

Mvh
Softest