Frågor om en strömavkännare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
RulerOfHeck

Frågor om en strömavkännare

Inlägg av RulerOfHeck »

Jag håller på att designa ett signalsystem till en modulär modelljärnväg. Till detta behöver jag bland annat en krets som känner av om något på spåren drar ström.

Efter att ha kliat mig i huvudet över hur jag ska kunna detektera om spåren matar ström eller inte, utan att använda diodrar i serie (vill inte sänka spänningen mer än absolut nödvändigt), så hittade jag den här: http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/BODGP.html

Frågan är nu: vad sjutton gör R2 för nytta? Och R3 med för den delen. De ger ju bara en referensspänning till komparatorn?

Desutom undrar jag vad D7 och närliggande kondingar gör där. Jag skulle helst villa ta bort dem för jag har tänkt använda en extern 5V-källa, inte en intern.

Om det är någon som har tid att klarlägga shemat för mig så är jag mycket tacksam :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det var en omständig koppling.

R2 & R3 är för att "rädda" ingångerna på op-amp'erna om någon skulle pilla på räls-biten och vara statisk uppladdad.

D7 ger en "falsk" negativ spänning som ger op-ampen chans att fungera.

Vad menar du med "intern 5V-källa"? det finns INGEN matning med i detta schema, det måste du tillsätta själv, minst ca: 8V bör det vara för att LM7805'an ska kunna fungera ordentligt.

Men det finns ett enklare och billigare sätt:
Ta ett tungelement (t.ex. ELFA 37-492-98) och linda lackad kobbertråd runt, exakt hur mycket beror på tågets strömförbruk. Denna lindning ska sedan seriekopplas med ena matningen till rälsen, precis som R1 och när det sedan dras ström aktiveras tungelementet och ledar.
Senast redigerad av Icecap 16 mars 2006, 07:52:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Om det fortfarande är som förr så kör Märklin på AC. Ett par motriktade dioder är väl annars ettbra sätt att få ett någorlunda strömoberoende spänningsfall, men det är ganska onödig lyx att detektera båda halvperioderna. Resten av kretsen kan göras bra mycket enklare.
RulerOfHeck

Inlägg av RulerOfHeck »

Tack för snabba svar :)

Nu när du säger det så kan det ju vara bra att skydda OP-ampsen, rälsen kommer ju många fyllisar att peta på under körning :)

Vad jag menade med strömförsörjningen var att jag inte vill ha med LM7805'an; den gör kretsen större och dyrare. Jag tänkte ta 5V utifrån direkt istället. Går det inte att bli av med den på något sätt?

Det där med tungelement låter häftigt men strömmen är en fyrkantsvåg så jag vet inte om det är så bra med en fet induktans i vägen...

Martavi kör inte Märklin, men vi kör växelspänning (DCC). Motriktade dioder är precis så denna krets fungerar ;)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Vad är DCC, gissar detär ett digitalt styrsystem som använder polvändning för att singnalera och då behövs nog detektering på båda halvperioderna om den inte ständigt växlar. Det fanns tydligen en förklaring till den stökiga kopplingen.
Millox

Inlägg av Millox »

DCC växlar alltid. Signalleringen sker på tidbasis, lång hög-låg puls ger 0 (1?), kort puls ger 1 (0?). Det är gjort så för att man ska kunna göra även med gammaldags analoga lok. De kan då köras med pwm om man har en ledig adress. Normalt sett brukar 00 användas till analoga lok.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"...om det är så bra med en fet induktans i vägen..."?

20 lindningar kring en mycket liten kärna... fet induktans? Skulle inte tro det!

Men visst kan du skippa 7805'an, se bara till att avkoppla ordentligt. Du kan också välja en LM78L05 i SO8, den är ganska billig och LITEN.
Skriv svar