Ersätta 24V batteri med 24V DC transformator
Ersätta 24V batteri med 24V DC transformator
Hej,
Jag har en batteridriven staplare som jag köpte begagnat. en sån här https://www.ajprodukter.se/transport-ly ... lsrc=aw.ds
Enligt specen ska den kunna lyfta 100kg. I nuvarande skick kan den endast lyfta ca 50-60. Staplaren har en inbyggd laddare för batterierna och jag har provat köra den fulladdad. Så gissar att batterierna är halvbra.
Jag har ingen lust att köpa nya batterier så jag tänkte att man kunde stoppa in en DC trafo och köra med sladd istället. Jag ska bara ha den i garaget för att lyfta lite grejor när jag meckar. Så det vore skönt att alltid få ut max kapacitet och inte behöva vänta massa timmar på att den ska ladda för att orka göra ett lyft.
Tänker jag rätt när jag kollar på en sån här att ersätta batteriet med: https://ledmegastore.se/stromforsorjnin ... PoQAvD_BwE
Det som jag inte klurat ut är om motorn kommer dra jättehöga strömmar vid start som trafon inte klarar av. Jag har skruvat upp och kikat på motorn efter spec, men den är kappslad i en växellåda och jag kan inte se vad den drar för strömmar.
Tittar jag på batterierna så är de specade till: initial current max 3.6A. Är det lugnt att tänka att motorn inte kan dra högre strömmar än så vi start?
Vad säger ni?
Jag har en batteridriven staplare som jag köpte begagnat. en sån här https://www.ajprodukter.se/transport-ly ... lsrc=aw.ds
Enligt specen ska den kunna lyfta 100kg. I nuvarande skick kan den endast lyfta ca 50-60. Staplaren har en inbyggd laddare för batterierna och jag har provat köra den fulladdad. Så gissar att batterierna är halvbra.
Jag har ingen lust att köpa nya batterier så jag tänkte att man kunde stoppa in en DC trafo och köra med sladd istället. Jag ska bara ha den i garaget för att lyfta lite grejor när jag meckar. Så det vore skönt att alltid få ut max kapacitet och inte behöva vänta massa timmar på att den ska ladda för att orka göra ett lyft.
Tänker jag rätt när jag kollar på en sån här att ersätta batteriet med: https://ledmegastore.se/stromforsorjnin ... PoQAvD_BwE
Det som jag inte klurat ut är om motorn kommer dra jättehöga strömmar vid start som trafon inte klarar av. Jag har skruvat upp och kikat på motorn efter spec, men den är kappslad i en växellåda och jag kan inte se vad den drar för strömmar.
Tittar jag på batterierna så är de specade till: initial current max 3.6A. Är det lugnt att tänka att motorn inte kan dra högre strömmar än så vi start?
Vad säger ni?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ersätta 24V batteri med 24V DC transformator
Hur mycket ström den drar beror på hur fort den lyfter. Du bör kunna räkna fram den minsta ström den drar enligt följande:
Antag att den lyfter 50kg 1 meter upp på 30 sekunder:
Lägesenergi = mgh = 50 kg * 9.82 * 1m = 491 Joule = 491 Ws. 491Ws / 30s = 16W
D.v.s. görs lyftet på 1 sekund så drar motorn absolut minst ca 500W. Om lyftet görs på 30 sekunder drar motorn MINST 16W. (Troligen närmare det dubbla p.g.a. friktion?)
Dubbla siffrorna för 100kg.
Jo startströmmen kan också vara en del. Men ett 12V Blybatteri på 12Ah är inget jättekraftigt batteri.
Enklaste och billigaste är nog att köpa ett två på Biltema (de är iofs inte jättebra) men de är billiga.
MVH: Mikael
Antag att den lyfter 50kg 1 meter upp på 30 sekunder:
Lägesenergi = mgh = 50 kg * 9.82 * 1m = 491 Joule = 491 Ws. 491Ws / 30s = 16W
D.v.s. görs lyftet på 1 sekund så drar motorn absolut minst ca 500W. Om lyftet görs på 30 sekunder drar motorn MINST 16W. (Troligen närmare det dubbla p.g.a. friktion?)
Dubbla siffrorna för 100kg.
Jo startströmmen kan också vara en del. Men ett 12V Blybatteri på 12Ah är inget jättekraftigt batteri.
Enklaste och billigaste är nog att köpa ett två på Biltema (de är iofs inte jättebra) men de är billiga.
MVH: Mikael
- prototypen
Min känsla är att länkad strömförsörjning är för klen, bara 5A
Batteriet är på 12 Ah och det kan nog leverera en 30-40 A i starten.
DigiKey säljer ett 24 V 40A switchat för dryga 2 tusen spänn.
Protte
Batteriet är på 12 Ah och det kan nog leverera en 30-40 A i starten.
DigiKey säljer ett 24 V 40A switchat för dryga 2 tusen spänn.
Protte
Ok, om det är så illa som att den drar 20A eller mer så blir transformatorlösningen dyrare än 2 biltemabatterier (ca 800:-)
När jag googlade lite på snäckväxlade 24v motorer så kunde de ligga på 15W med startström på runt 7. Det hade varit mer rimligt. Jag får väl skruva upp växelhuset och se om jag kan hitta någon märkning på motorn, annars blir det nog tyvärr att fortsätta med batterier, vilket känns tråkigt.
När jag googlade lite på snäckväxlade 24v motorer så kunde de ligga på 15W med startström på runt 7. Det hade varit mer rimligt. Jag får väl skruva upp växelhuset och se om jag kan hitta någon märkning på motorn, annars blir det nog tyvärr att fortsätta med batterier, vilket känns tråkigt.
- prototypen
Jag skulle bara tagit min tångamperemeter för DC och mätt strömmen som motorn drar..... men alla har ju inte någon sådan.
Protte
Protte
- prototypen
Men jag kan komma och mäta åt dig, ska till Upplands Väsby nästa vecka.
Protte
Protte
Tack för erbjudandet, men nu fick jag precis en anledning att skaffa en egen 
Är det rimligt att tänka att den ström man läser ut är max motorn kommer dra. Kommer den inte vara lägre om batterierna är dåliga?

Är det rimligt att tänka att den ström man läser ut är max motorn kommer dra. Kommer den inte vara lägre om batterierna är dåliga?
- prototypen
Det finns mätare som kan visa toppströmmen eller momentant. Kan vara billigare att bara köpa nya batterier än en tångampmeter.
Jovisst kommer strömmen att vara lägre med dålig batteri men vi får en vink om vad som behövs.
Har du mätt spänningen på batteriet samtidigt som du lyfter?
Protte
Jovisst kommer strömmen att vara lägre med dålig batteri men vi får en vink om vad som behövs.
Har du mätt spänningen på batteriet samtidigt som du lyfter?
Protte
sant, kan tänka mig att en som mäter toppströmmen är lite dyrare variant. När jag tittade nu lite snabbt kostade en basic runt 400-500:- på elfa.
Nä, har inte mätt spänningsfallet när jag lyfter, det borde jag göra. Ska man mäta per 12V batteri eller vid motorn där det är 24V då? Eller kanske inte gör någon skillnad.
Nä, har inte mätt spänningsfallet när jag lyfter, det borde jag göra. Ska man mäta per 12V batteri eller vid motorn där det är 24V då? Eller kanske inte gör någon skillnad.
- prototypen
Mät varje batteri för sig, ett kan vara sämre.
Sedan kan man mäta vid motorn, det kan vara fel på vägen eller att motorn är dålig.
Protte
Sedan kan man mäta vid motorn, det kan vara fel på vägen eller att motorn är dålig.
Protte
Biltemabatterier blir inte långvariga, gå till batterilagret, batteriexpressen eller liknande som har batterier avsedda för djupurladdning.
ok, nu har jag mätt lite. Kollade batterispänningen och det ena batteriet låg på 8v och det andra på 12v. Så ett av batterierna är dåligt. Provade att ladda ett dygn och fick upp det dåliga batteriet till 11v. Men jag har för mig att allt under 12 för ett laddat batteri betyder trasigt, eller hur?
Sedan köpte jag en strömtång på biltema och mätte strömmen.
Strömtången hade läge för AC och DC.
I DC hade det ingen peak funktion men tittade man på displayen så gick den upp till runt 10A vid start och stopp.
Provade att mäta i AC-läge för där fanns en inrush peak funktion. Då fick jag som högst 22A, men bara en gång, när jag repeterade så hamnade den runt 15.
Nu är det lite oklart varför det går att mäta AC på en DC ström?
Hittade en skylt på själva lyften som visade "motor effect 150W". Det betyder väl att motorn ska dra 6,25A. I så fall är det ganska låga startströmmar om det bara är 2x nominell ström?
En tanke. Nu är ju ett av batterierna dåliga, skulle det funka att koppla in ett fräscht 12v bilbatteri istället för det dåliga och köra, har ett liggandes nämligen. Eller blir det galet när bilbatteriet klarar bra mycket högre strömmar än det lilla batteriet?
Sedan köpte jag en strömtång på biltema och mätte strömmen.
Strömtången hade läge för AC och DC.
I DC hade det ingen peak funktion men tittade man på displayen så gick den upp till runt 10A vid start och stopp.
Provade att mäta i AC-läge för där fanns en inrush peak funktion. Då fick jag som högst 22A, men bara en gång, när jag repeterade så hamnade den runt 15.
Nu är det lite oklart varför det går att mäta AC på en DC ström?
Hittade en skylt på själva lyften som visade "motor effect 150W". Det betyder väl att motorn ska dra 6,25A. I så fall är det ganska låga startströmmar om det bara är 2x nominell ström?
En tanke. Nu är ju ett av batterierna dåliga, skulle det funka att koppla in ett fräscht 12v bilbatteri istället för det dåliga och köra, har ett liggandes nämligen. Eller blir det galet när bilbatteriet klarar bra mycket högre strömmar än det lilla batteriet?
Effekten på motorer brukar anges i mekanisk uteffekt så motorn drar mer än 150W, så elektrisk ineffekt kan vara på 200W om vi antar att verkningsgraden är 75%. Men är det bara en motor utan annan elektronik ansluten så borde det fungera med trafo med likriktarbrygga och kanske en kondensator som filtrering.
på sista frågan är svaret ja, det går bra...
motorn drar den ström den behöver, inte vad batteriet kan ge.
motorn drar den ström den behöver, inte vad batteriet kan ge.
- prototypen
Har du tillgång till 3 fas? Jag brukar få över transformator + likriktare 24 volt en 30 - 40 A, nästa blir nog i Malung.
De är så tunga att den sätter man på väggen och har lång kabel bort till lyften.
Är du intresserad så är det bara transporten som behövs.
Protte
De är så tunga att den sätter man på väggen och har lång kabel bort till lyften.
Är du intresserad så är det bara transporten som behövs.
Protte