Hjälp med ett nätaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
neezzen

Hjälp med ett nätaggregat

Inlägg av neezzen »

Hej!
Fick för en tid sen syn på ett gigantiskt datorchassie i källaren på mors jobb. Aha!, tänkte jag, framtida serverchassie till mig.. Men så blev inte riktigt fallet då måtten inte stämde överens med mina behov. Maskinen var nån specialmaskin modell 80-tal signerad IBM. Men jag plockade iallafall ut det stora nätagget som satt i, kan ju vara ul å bygga ett labbagregat av tänkte jag. Här är skönheten Bild

Bild

Nu till mitt problem. Agget har en strömbrytare som på alla gamla AT-nätagg och när jag trycker in den så snurrar fläkten till en halv sekund men dör sedan. Jag har även mätt med multimeter på vad jag antog var 12 och 5V (Gul och Röd) och under en sisådär halvsekund har jag spänning även där. Jag kanske är helt ute å cyklar, men vad jag vet så ska AT-agg inte behöva ngt mer än sladden i väggen och ett tryck på strömbrytaren för att börja leverera spänning. Ngn idé om varför det inte gör det?

MVH William
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Det låter som att nåt skydd löser ut efter ett kort tag. Det finns inget som ser bränt ut eller nåt?

Eventuellt kanske det vill ha belastning för att jobba... sätt en billampa på utgången och testa.
Senast redigerad av Zyxel615 14 mars 2006, 16:20:27, redigerad totalt 1 gång.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Låter som att någon av utgångsspänningarna är kortsluten. Kolla runt efter brända komponenter.
neezzen

Inlägg av neezzen »

absolut ingen konstig lukt eller ngt som ser bränt ut. det var också min tanke för det första, men jag tror inte det är felet.

edit..ska prova att koppla ur fläkten en gång..återkommer
ZoM

Inlägg av ZoM »

Har du provat med belastning på?
Senast redigerad av ZoM 14 mars 2006, 16:53:46, redigerad totalt 1 gång.
neezzen

Inlägg av neezzen »

jag har provat att koppla ur fläkten nu. resultatet blev inte bättre, men jag har mätt på utgångsspänningarna igen och jag hade 0.1 v mellan jord och röd och 0.07 v mellan gul och jord.. Och nej, jag har inte provat med belastning på, kan det vara orsaken?
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Ja, switchade nätagg brukar kräva att man drar en ganska stor ström ur dom för att de skall fungera, annars går säkert nåt överspänningsskydd i.

Jag vet inte exakt hur mycket man skall dra eller på vilka ledningar, men en gissning är att du behöver dra några hundra mA från 5V och 3.3V. 12V tror jag inte är så noga men dra lite där också. Om du googlar lite hittar du säkert bättre värden på vad du måste dra.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Det är lite konstigt, för jag har ett gammalt AT-agg som startar utan belastning. Hur spänningarna ser ut är en annan femma... Det har jag inte kollat upp.
neezzen

Inlägg av neezzen »

instämmer i ovanstående inlägg.. Har grejat med flera AT-agg (och ATX) och alla har lämnat spänning utan belastning. Har försökt leta efter ngn säkring eller liknande på sekundärsidan, men har inte hittat någon...Men det är ju precis som om ngt skydd löser ut, eftersom den direkt vid start lämnar spänning för ett ögonblick och sedan stendör.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Det kan bero på designen av agget.
Testa belasta innan du börjar felsöka nåt annat. Det är ju ett enkelt ingrepp. Det är antagligen ett flyback agg och om switchregulatorn har en minsta dutycyckle mer än 0 så kommer den att pumpa ström hela tiden. Drar man ingen ström kommer spänningen att öka tills ett överspänningsskydd går i.
Andra agg som fungerar kan ha en intern belastning som är stor nog. Eller klarar av dutycyckle 0. Det beror helt på hans som designat agget. Att PC agg behöver belastning är förövrigt inget jag har hittat på, det har jag hört många andra hävda också :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vad är det som säger att det är ett AT agg ?

Belasta utgångarna och se vad som händer.
neezzen

Inlägg av neezzen »

sådär nu har jag provat att lägga några hundra mA på alla linor, men tyvärr med samma resultat hade några fläktar och två cold cathodelysrör påkopplade vilka bara snurrade/blinkade till i en halvsekund varefter de dog igen.
Har just nu inte tid att felsöka mer, så jag får vänta med det ett tag. Men stort tack för all hjälp hittills iallafall...
Skriv svar