Strömförsörjning av kontrollerkort och Raspberry Pi

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
j3557o

Strömförsörjning av kontrollerkort och Raspberry Pi

Inlägg av j3557o »

Jag håller på med en retropie-dator. Jag har plockat en LCD från en gammal laptop som jag kopplar ihop med ett kontrollerkort https://www.ebay.com/itm/TV-HDMI-LCD-CV ... 2749.l2649 samt en Raspberry Pi 4.

Jag tänkte strömförsörja båda med denna https://www.ebay.com/itm/AC-110-220v-To ... 2749.l2649 som jag fattar det så ger den både 5v och 12v.

Min första fråga är förstås om det ser ut att kunna fungera? Kontrollerkortet kräver 12v 3A och RPi 4 kräver 5v 3A.

Min andra fråga är om det skulle vara möjligt att göra en krets som slår på strömförsörjningen till RPi först när LCD-kontrollerkortet har startat, samt att det skulle skickas en signal till GPIO på RPi när kontrollerkortet stängs av så att RPi kan stängas av lite snyggt.

Ursäkta om mina frågor är korkade eller obegripliga, jag är inte så vass på elektroniken men vill lära mig!
Användarvisningsbild
peak@svelfo

Re: Strömförsörjning av kontrollerkort och Raspberry Pi

Inlägg av peak@svelfo »

Rekommenderar att du börjar med att se till att din dator fungerar. Sedan kan du gå vidare med finlir.
j3557o

Inlägg av j3557o »

Jo, min första fråga var just om man kunde få en bedöming om det kan gå så jag slipper ha sönder mina grejer om det uppenbart finns en risk för det. Men bortse från det.

Fråga två är intressantare:
En krets som känner av om skärmen slås på (kopplad till 12v sladden), då ska det släppas på 5v till Raspberry Pi. När sen skärmen stängs av ska 5v ligga kvar till Raspberry Pi men däremot ska det trigga en signal på GPIO som i sin tur kör igång Shutdown-scriptet.

Tacksam för hintar om hur jag ska komma igång eller ännu hellre en komplett lösning.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Nog kommer det att fungera. Men hur det kommer att fungera med PSU'n är väl frågan?
Data är 5A och 3A. Klarar det du behöver. Men det är väldigt sparsam information. Jag skulle vilja veta mera, t.ex vilket ripple den har!
Är den av dålig kvalitet riskerar du kanske att pajen hänger sig. Det man kan se på kortet verkar inte vara skyddskretsar direkt.
Nu har jag ingen erfarenhet av hur tålig hallonpajen är mot dålig matningsspänning. Har tre st. själv men har inte gjort mer än provkört.

Att starta och stänga ner som du tänkt ska inte vara några problem. Med 12V nertagen till 5V och ansluten till en GPIO bör du kunna ha pajen i sleep mod (om den klarar sleep mod). Signalen till GPIO kan utan problem användas för att släcka ner pajen.

Jag skulle dock inte gjort så. Du har i det fallet en PSU som ligger inkopplad till nätet hela tiden. Med en strömbrytare som slår till nätdelen när du vill ha igång skärmen kommer allt att bli spänningssatt och starta upp när du ger spänning till skärmen. Nu har du istället lite problem med frånslaget. När du slår ifrån måste du ha så mycket kvarvarande energi att hallonpajen kan stänga ner på ett data säkert sätt.
Användarvisningsbild
peak@svelfo

Inlägg av peak@svelfo »

j3557o skrev: 11 september 2020, 23:12:13 Jo, min första fråga var just om man kunde få en bedöming om det kan gå så jag slipper ha sönder mina grejer om det uppenbart finns en risk för det. Men bortse från det.

Fråga två är intressantare:
En krets som känner av om skärmen slås på (kopplad till 12v sladden), då ska det släppas på 5v till Raspberry Pi. När sen skärmen stängs av ska 5v ligga kvar till Raspberry Pi men däremot ska det trigga en signal på GPIO som i sin tur kör igång Shutdown-scriptet.

Tacksam för hintar om hur jag ska komma igång eller ännu hellre en komplett lösning.
I originalfrågan skriver du: jag är inte så vass på elektroniken men vill lära mig!
Sedan hoppar du över att få datorn att fungera och går vidare med en lösning som du inte vet hur man ska implementera.
Jag förstår din iver att hitta en lösning men ...

Man måste lära sig krypa innan man kan gå

Vad jag menar är att om du verkligen är intresserad av att lära dig så behöver du först behärska grunderna.
När du gör det så kommer dessutom svaren på dina mer avancerade frågor att komma lättare.
Pebert

Inlägg av Pebert »

Jag förstår hur TS tänker, jag funkar likadant.

Man vill ha hela lösningen framför sig för att lite grann utvärdera om det ens är lämpligt att börja bygga.

Jag hade nöjt med ett 12v nätaggregat, och sedan köra en switchar step down från 12-5V.

Sedan ett relä för strömmen till skärmen som styrs av en Gpio från från Raspberryn

En tryckknapp för att både starta upp grejerna, och ta mer det på ett kontrollerat sätt.

Har nog ett kopplingsschema över en liknande lösning någonstans.
Skriv svar