ISA Riser

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Seven11

ISA Riser

Inlägg av Seven11 »

Hur kollat ganska länge nu efter en ISA riser med 2-3 expansions socklar dock inte hittat någon så jag funderar på att bygga än :P

Efter att ha kollat runt lite så verkar det som om ISA signalerna delas av alla enheter på bussen i så fall vore det ju bus enkelt att göra en riser, vet någon om detta stämmer? samt om man behöver några kondensatorer för att stabilisera någon signal?

Funderar dessutom att sätta på en POST kods läsare (ex. denna) men om man har flera datorer i samma burk tror ni det då går att från riser kortet dra sladdar (D ledningarna) till en PIC eller liknande som hanterar signalerna. Hur långt vågar man dra ISA signaler? Ska man sätta på några passiva/aktiva komponenter när man dra ledningarna lite längre (drygt 50 cm)?[/url]
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Kolla detta POST kort

Funkar hur fint som hällst!

Kan ha ett ISA riser liggande någonstans, tyvärr så är den
nog redan "upptagna" i de lådorna de är monterade i. :?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kanake har en liggandes, men det kan ta några dagar innan jag kan kolla
och det är bara grund isa, inte 16 bitars
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Det är inga störe krav på isa, så det är hyfsat enkelt att göra en riser, ex ISA

Men att använda en PIC för att läsa av ISA-busen kommer nog inte gå någe vidare då den är för slö, satsa hellre på cpld eller liknade...
Seven11

Inlägg av Seven11 »

exile: okej men då provar jag med en FPGA... men tror du det går att dra ISA signaler ca 50 cm eller behöver jag någon buffert eller liknande? du råkar inte ha EAGLE filerna till ISA riserns på den där sidan? för jag skulle som sagt behöva lägga till ett ISA slot eller två...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kollade och det jag hadde var inte ren, det satt lite komponenter på den så den går nog inte att annvända till något vettigt
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Tja FPGA är ganska overkill, men det fungerar...
En billig CPLD gör nog jobbet lika bra som ex den här

Sedan tro jag inte att det går förlänga ISA- bussen med 50cm....
Men behöver du värkligen det? är det inte så att bara displayen som behöver flyttas? i så fall kan man lungt köra 50cm och mer om man skulle villa det...

För övrigt är det CYR som har gjort ISA-risern så mycket möljligt att han har Eagle filerna
Skriv svar