Jag håller på och caddar om.
Tror att jag måste ha dekad-räknare, sen velar jag lite kring om jag ska nyttja latchar för så att display inte fladdrar, eller inte.
Jag kan dock tycka att fladdrande display är lita trevligt som högt klapprande reläer
För under moden "avläs" så är det ändå stabilt (i knappt en sekund).
Så jag tycker inte det är nåt problem, däremot så kom jag på att jag inte kunde räkna till 1024, jag typ måste räkna till (eller från) 1000 för att det skall bli bra.
Räknar jag till ett från tusen så kommer högsta värdet vara tusen och minsta värdet vara ett, detta kan sedan korreleras med högsta värdet 1MHz och lägsta värdet 1kHz.
Jag vill ha det så.
Nu till min summaformel ovan för vad som händer är ju att maxvärdet hos dekadräknarna inte är 1111 (Fh) längre utan 1001 (9h) numera, detta gör nämligen att maxspänning ut från 2RR-stegen (benämnd U(2RR) i schemat inte blir samma.
Om vi använder summaformeln ovan för 12 bitar (n=12) så blir istället maxspänningen:
\((1*2^{-11}+0*2^{-10}+0*2^{-9}+1*2^{-8}+1*2^{-7}+0*2^{-6}+0*2^{-5}+1*2^{-4}+1*2^{-3}+0*2^{-2}+0*2^{-1}+1*2^{0})*\frac{Vdd}{3}\)
När jag slår detta på miniräknaren får jag 0,4Vdd ganska precis.
Så om Vdd är 5V och jag vill få ut 1V vid fullt utslag så får jag dämpa med en faktor två.
MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.