Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Ja du kan ju starta serieproduktion i källarn och tjäna multum 

- frownlayer
då hinner jag före och gör ett verktyg
liiiite kortare cykeltider än en 3D-skrivare 

Moddat hållaren lite. Lättare att ta bort fjärrkontrollen.
Ska skriva ut den men måste kolla att den vita plasten räcker.
Ska skriva ut den men måste kolla att den vita plasten räcker.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av pstrand 6 januari 2014, 20:35:21, redigerad totalt 1 gång.
Med risk för att låta dum kanske men om man jämför en k8200 med exempelvis en makerbot så är det pcn som kommer göra arbetet vid printning för K8200? En makerbot är ju mer en självstående enhet som det räcker med ett SD-kort till(?). Eller behövs det bara en koordinatfil i båda fallen?
Skulle en rasperry Pi:s kraft med printfilen på en sticka räcka för att skriva ut grejer så man slipper ha igång stora datorn?
Skulle en rasperry Pi:s kraft med printfilen på en sticka räcka för att skriva ut grejer så man slipper ha igång stora datorn?
PCn gör inget arbete under printning på en K8200, PC "drip feedar" bara g code till kontrollerkortet (mjukvaran som kör på kontrollerkortet har väl stöd för både SD kort och LCD om man skulle vilja). G-coden har PC skapat när man körde slicern. Så ja i princip vad som helst skulle orka med att förse K8200 med gcoden under tiden man skriver ut.
Octoprint ska väll funka med k8200, någon här kör väl så?
Ohh Tack!konig7070 skrev:http://octoprint.org/
Verkar fungera för K8200, http://forum.velleman.eu/viewtopic.php?f=53&t=9508
Tack för förklaringen. Inväntar min skrivare och då går funderingarnaAndLi skrev:PCn gör inget arbete under printning på en K8200, PC "drip feedar" bara g code till kontrollerkortet (mjukvaran som kör på kontrollerkortet har väl stöd för både SD kort och LCD om man skulle vilja). G-coden har PC skapat när man körde slicern. Så ja i princip vad som helst skulle orka med att förse K8200 med gcoden under tiden man skriver ut.

En ytterst intressant tråd. Tack för att ni delar med er med info och väldigt bra bilder.
Själv beställde jag en Velleman igår. Det bara pirrar i magen av längtan. Om drygt en vecka bör jag ha den hemma.
Ska bli väldigt intressant att se hur byggandet kommer att utveckla sig och jag hoppas den levererar likadana utskrifter som man sett här i tråden. Tycker faktiskt att modellerna blir helt ok med tanke på priset.
Själv beställde jag en Velleman igår. Det bara pirrar i magen av längtan. Om drygt en vecka bör jag ha den hemma.

Ska bli väldigt intressant att se hur byggandet kommer att utveckla sig och jag hoppas den levererar likadana utskrifter som man sett här i tråden. Tycker faktiskt att modellerna blir helt ok med tanke på priset.

Grejerna har kommit in

Gör den här förstärkningen innan du plockar ihop skrivaren så får du en stabilare värmebädd i höjdled och troligtvis så kommer den att vibrera mindre.
Vet ni om man kan skriva ut t ex ett litet flygplan? Då tänker jag på att vingarna "hänger" i luften och borde det inte i så fall finns nån form av stöd som byggs upp automatiskt?
Vad jag förstått så lägger slicerprogrammvaran till stödgeometri om det skulle behövas. Annars går det väl att skriva ut planet i flera delar bara. Men jag är ingen expert, än... 

Om du ber slicerprogrammvaran att göra det så gör den det ja..
Men annars så kör den bara rakt ut i luften!
NoteratAndLi skrev:Om du ber slicerprogrammvaran att göra det så gör den det ja..