Det är dock många ton som trycker på stocken, så man skall inte tro att man kan hålla stocken helt stilla. Det är heller inte nödvändigt.
En såg påverkar inte stocken på samma sätt, men jag valde en klipp just för att slippa sågen. En livsfarligt sågkedja som även måste filas med jämna mellanrum och som låter som ett reaplan. Ett kedjehaveri eller en lossnad sågtand eller bara en sprättande träflis kommer att kastas som en projektil och kan ställa till stor skada.
Vid vedklippen behövs inga öronskydd. Det som låter är bara ett surrande från hydralsystemet och ett vinande av elmotorn.
Det finns en film på Youtube http://www.youtube.com/watch?v=JHCkfBG27qc. Jag vet inte om det är Hammars egen film.
Personen i den filmen är ganska fumlig och långsam. Dessutom står han på "rätt" sida av maskinen vilket är fel. Man skall stå på maskinen vänstra sida. Då drar man i spaken med vänster hand och har höger hand på stocken (Hmm, denna formulering lät konstig

Jag har dessutom byggt om min maskin något. El-intaget kombinerat med brytare är flyttat. Det satt på höger sida och stack rakt ut i sidled. Varje gång en vedbit ramlade ner slog det av eluttaget som satt med snäppfäste i brytaren. Jag satte ett nytt på vänster sida och riktade det neråt. Brytaren satte jag på en plåt under bordet. På höger sida satte jag ett uttag riktad neråt, som jag kan koppla in transportören i.
Under vedutkastet har jag monterat en snedställd plåt som hindrar vedan att lägga sig på transportörten kant eller falla baklänges in under maskinen. Enkla saker, men underlättar väldigt mycket.