Bygga vedklyv

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
bit96

Re: Bygga vedklyv

Inlägg av bit96 »

Att stocken slår upp är egentligen inget problem. De flesta ligger nästan still medans en del höjer sig några cm.
Det är dock många ton som trycker på stocken, så man skall inte tro att man kan hålla stocken helt stilla. Det är heller inte nödvändigt.

En såg påverkar inte stocken på samma sätt, men jag valde en klipp just för att slippa sågen. En livsfarligt sågkedja som även måste filas med jämna mellanrum och som låter som ett reaplan. Ett kedjehaveri eller en lossnad sågtand eller bara en sprättande träflis kommer att kastas som en projektil och kan ställa till stor skada.
Vid vedklippen behövs inga öronskydd. Det som låter är bara ett surrande från hydralsystemet och ett vinande av elmotorn.

Det finns en film på Youtube http://www.youtube.com/watch?v=JHCkfBG27qc. Jag vet inte om det är Hammars egen film.
Personen i den filmen är ganska fumlig och långsam. Dessutom står han på "rätt" sida av maskinen vilket är fel. Man skall stå på maskinen vänstra sida. Då drar man i spaken med vänster hand och har höger hand på stocken (Hmm, denna formulering lät konstig :roll: ).

Jag har dessutom byggt om min maskin något. El-intaget kombinerat med brytare är flyttat. Det satt på höger sida och stack rakt ut i sidled. Varje gång en vedbit ramlade ner slog det av eluttaget som satt med snäppfäste i brytaren. Jag satte ett nytt på vänster sida och riktade det neråt. Brytaren satte jag på en plåt under bordet. På höger sida satte jag ett uttag riktad neråt, som jag kan koppla in transportören i.
Under vedutkastet har jag monterat en snedställd plåt som hindrar vedan att lägga sig på transportörten kant eller falla baklänges in under maskinen. Enkla saker, men underlättar väldigt mycket.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Ja, sågkedja valde jag också bort, precis som du säger är det farligt och högljutt och måste filas speciellt om man råkar utför sten eller spik. Med med en kniv i bor-stål är det bara att köra vidare tills allt är klart för den säsongen, och nästa säsong är det bara att köra vidare utan att nånsin behöva serva själva kniven eller cylinder.
Men fördelen med sågkedja skulle vara att det är lättare att hålla fast träbiten i en automatisk process. Eller när slutänden kommer, det måste finnas en orsak till att jag inte hittat nån vedprocessor som klipper utan alla jag sett har antingen kedja eller klinga.
Så det ska bli skit kul att anta utmaningen. :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det var längesedan jag hade anledning att kunna slikt!
Men i mina ögon, och framförallt öron, verkar klippet vara att föredra.Man borde kunna ordna en förhållare om man tycker att stocken rör på sig för mycket. I vissa andra klippare går hela fästet ner förts, därefter appliceras skivkraften.
Kan det vara något?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Kedja är bra men som sagt kräver underhåll.

Dock har _jag_ kapat >40m³ utan åtgärd på kedjan (pilkemaster) så jag tycker inte problemet med filning är sådär himla stort ;)

Gäller ju dock att man inte har winchat virke eller låter stocken ligga i dyngan då man ska ha kedja.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Jag har sett flera som använder en vedmaskin med såg. När stocken är krokig måste även dom håll upp den eller vrida den på nåt sätt.
Att göra automatik är nog lättare på en klipp. När stocken väl är frammatad fälls en "klämma" ner alldeles framför klippkniven, alla andra matare och hållare fälls åt sidan så stocken kan röra sig. En såg är nog känsligare och kan brytas om stocken rör sig.

Jag tror dock att för stockar under 10 cm är två personer mycket snabbare. 5 cm-ved "flyger" nästan igenom. Dels behöver man oftast inte klippa ända ner eftersom de sprätter av och dels kan man mata in flera smala stockar åt gången.

De stora stockarna får man se som hälsosam och fri obeskattad motion. :) Det lär ju finnas människor som betalar för att lyfta saker. :roll:

Jag tror inte bygget blir särskilt svårt. Det är ju bara att svetsa, borra och skruva ihop stål-bitar av rejäl dimension. Själva hydrauliken är simpel, en vanlig genomströmnings, men endast EN slang till behållaren. Simpelt och effektivt.

Jag återkommer som sagt om rullarna.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Angående kniven och stödrullarna.
Det är totalt fyra rullar, två på varje sida ganska långt upp.

Längst upp på kniven är en bit rör fastsvetsat som kolvstången är fäst i.
Röret har en innerdiameter som passar kolvstången (gissar på ca 80 mm) och en godstjocklek på minst 10 mm.
Tvärs igenom röret och stången sitter en skruv, ca M20, som håller ihop dom.
Kolvstången verkar alltså vara stumt fästad i kniven, tvärtemot vad jag trodde.

Däremot är det cylindern som inte är stumt fästad i ramverket. På några av mina bilder syns att cylindern hänger i fyra skruvar. De skruvarna glappar ca 5 mm vardera. Det är alltså hela cylindern som rör sig lite när det drar snett.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Den här bilden postade jag 16 oktober förra året. Här kan man se trehål för yxan (som jag inte tänkt använda) där emot så finns det inga hål för nått annat. Det gör mig konfunderad. Det är ju inte så bara att borra i hardox 400 höghållfast slitstål. Så jag måste till med en annan lösning
Jag tror att yxan är största boven för riktigt kraftfulla bryningar i sidled, så jag som inte ska nån yxa borde ha mycket mindre brytningar.
Bild
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Angående krokiga stockar och kedja så är man rätt naiv om man tror att något automatiserat ska klara av sådant.

Går fint med krokigt i Pilkemaster iaf, är det för krokigt förkapar man ju bara på backen eller rent av i skogen.

Klipp funkar inte alls för oss som har långved men för kaminved (~30cm så är det nog det bästa snudd på.

Även de helt automatiserade vedfabrikerna kräver ju i princip övervakning. Krokiga stockar är fenomenala på att fara dit de inte ska :evil:
PTC

Inlägg av PTC »

Avlastningsventilen styrs via programmet eller styrningen. Så fort en funktion aktiveras då stänger avlastningsventilen. Enklast så
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

okej antog det.

Ritat lite, ska börja rita på vedklyven här näst.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Nu har jag ritat en heldel till och funderat ritat lite mer osv..... och jag är nästan säker på att det blir svårt att få till en bra lösning med vedklippen. Men jag ska ändå bygga vedklippen testa den och utvärdera och ta beslutet då. Funkar inte klippen ihop med klyven och resten så säljer jag bara klippen och köper en hydrual motor till sågen för pengarna.
Några bilder. Det finns mycket kvar än på den, tex delen som ska mata fram stocken och delen som ska ser till att man inte matar fram för mycket. Nått rullbord, nått som hjälper till att lyfta stocken på rullbordet, samt ett transport band. Fast det sista ska jag köpa färdigt eller som byggsats på hammars.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Ritningen ser bra ut.

Tänk på att ytan/bordet precis under klippen kommer att bågna något nedåt, så det finns lite spelrum.
På min klipp har bordet bågnat permanent ca 5-10 mm. Det är rejäla krafter som pressar nedåt.

Ska du mata klippen och klyven med separata motorer och pumpar? Jag gissar att det är lättast om det är helt separat.
Dels kan man köra den ena ifall man bara behöver det, eller om den ena enheten går sönder.
Dels kan det bli orytm (heter det så?) och osäkert i arbetet om klippen rör sig oförutsägbart beroende på hur tungt klyven går.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

För en lekman som mig, på hydralik, ser det inte rar ut med den vinkeln på kolv och hävert!
Vad ligger bakom detta? Vad är utväxlingen?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Tack för komplimangen. :)

Jag planerar att driva dem från samma matning, men jag ska så klart sätta dit snabbkopplingar samt ha ventilerna för klippen på klippen och ventilerna för klyven och resten på klyven.
Så ska det bara vara att flytta hydrualstationen dit man behöver den, men förhoppningsvis så ska det inte vara lönt att separera klipp och klyv. Får se vad som är smidigast när grejerna går att använda. Som det är nu så är jag inte så säker på att klippen platsar så bra, den blir ju som bekant väldigt tung och klumpig, därför försöker jag göra den som en egen enhet så mycket som möjligt.
Klyv och klipp blir aldrig att gå i plusslag samtidig. Jag har gjort ett program i Logon:n som ska styra anläggningen (preliminärt iaf).

Förklaring för program: B100 -B101 och B104 -B103 är ändläges sensorer. Cykel till är auto cykel, då går klippen cylinder ner till "Down" i max 4 sek eller tills sensor B103 blir påverkat. Sedan går den upp igen i max 2.55 sekunder eller till sensor B104 blir påverkat, samtidigt går klyvcylinder fram till "Fw" i max 2.55 sekunder eller till sensor B101 blir påverkat. Och sedan tillbaka till tid eller sensor påverkas.
Vidare så går det att köra rörelserna separat manuellt. Tiderna för man såklart justera efter funktion när hårdvaran är ihop svetsad och funktionsduglig.
Men jag ser redan här att min logo är i klenaste laget, den klarar max 30 funtionsblock och har inga flaggor eller analoga ingångar. Men den får duga till att börja med, tills hårdvaran är klar.
logoprogram.JPG
Lasp ..... menar du mitten bilden, i mitt förra inlägg? Vet att vinklarna för cylinders placering inte är riktiga men det är av mindre betydelse i detta skede. Det behövs ingen utväxling egentligen. Cylindern ska bara höja och sänka kniven och placera korset i mitten av vedbiten om den har större diameter än tex 10 cm.
Funderar lite på vart i processen man kan plocka in vedbitens diameter. En tanke är att ha en tryckvakt på klippen som känner när trycket för klipprörelsen blivit tillräckligt hög tex 20 bar och då möjlig gör en avläsning av linjärgivaren. Eller om man ska ha typ en arm som håller veden på plats och att man läser av vinkeln på den armen istället.
Ideér är ju alltid välkomna. :)

Lasp igen ....... Jag har kopierat från Vedklyv Ws 90
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Du bit96, kan du svara mig på frågan, hur hög är arbetsbordet på din hammar klipp.
Den jag ritat är bordet ca 71 cm upp från backen, funderar om det är lämplig arbetshöjd. Vill ju inte att man ska behöva lyfta stockarna för högt, samtidigt är det att jobba ned krökt rygg också.

Den här ska jag bränna ihop, är den lite för låg så tar jag och sätter dit större hjul. Den ska byggas testas och säkerligen säljas så jag kan finansiera processorn jag vill ha.
Det mesta materialet är köpt, man känner sig ju blåst varje gång man köper järnprofiler.
Skriv svar