Matsuura CNC fräs inköpt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Matsuura CNC fräs inköpt

Inlägg av tecno »

Stene skrev:Jag har nu skaffat mig ett cad program. Tror det heter AutoCad. Kan jag använda det eller ska jag satsa på något annat? Klart jag vill lära mig hur allt fungerar o jag hade tänkt innan ni skrev att jag skulle köra ett mellanting. Prova först att lada ned ett program från datorn o se att allt fungerar o sedan gå på tangenterna. Lite Gkoder kan jag men har mycket kvar att lära!!
Ska du ha maskinen till hobby bruk eller professionellt bruk dvs. tjäna pengar på CAD/CAM?
Stene

Inlägg av Stene »

Rent hobby bruk. Göra lite småsaker till sig själv. Då ska jag leta efter ett bättre program för mitt ändamål.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

stene: vad har du för erfarenhet av cnc maskiner? Kod/körning osv
Stene

Inlägg av Stene »

Jag gick en kurs för ca 2år sedan men det mesta har jag glömt bort så man kan säga att jag inte har någon erfarenhet alls. Läser instruktionsböcker för fult nu.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-ja men då har du alla förutsättningar att komma igång snabbt. Verkar vara en fin maskin. Jag var på jakt länge efter en sådan men
det finns inte så många tillsalu. Antar du vet att det sitter ett Matsuura EN4-00387 som är YASNAC CONTROL och inte Fanuc men
det är väl ingen nyhet nu kanske. Här fanns lite delar:
http://www.ioffer.com/i/matsuura-cnc-en ... -167172771
AGG DNC finns som free ware, frågan är bara var.
http://www.aggsoft.com/dnc-precision/pr ... ompare.htm

Skaffa ett DNC (In/Out) program som du kan redigera i och justera radnummer med. De flesta maskiner bryr sej inte om radnummer
men kör du utan hittar du aldrig felet heller. Stegar man i 10 så finns ju gott om plats att redigera i maskinen och sen när du
tankar tillbaka väljer du att göra typ "renumber" i 10-steg igen. Undelättar livet om man gillar att skriva koden själv.
Efter rad N40 la jag till 41,44,46, som jag låter numrera om.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Stene

Inlägg av Stene »

:happy: :happy: DEN LEVER!!
I dag fick jag den att gå ett program. Det låg ett program kvar i den som jag lyckades hitta efter mycket svärande. Den dumade sig i början o stannade när den skulle byta verktyg men när jag tog bort dom kommandona så rullade det på. Den stannade även på kod M21. Har letat efter vad det är men inte hittat något. Någon som vet vad den koden ska göra??
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Kul. :tumupp:
Det borde väl framgå i manualen vad M-koderna betyder?
Eftersom du fick problem med verktygsväxlingen tippar jag på att M21 har med det att göra.
Tex. rotation av verktygsmagasin eller liknande.

Hur gick det till slut? Fanns parametrarna kvar i minnet?
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

säter skrev: MST Lock: Det passar jag på. någon kanske vet MST betyder?
Jag tror att denna mode skippar M-commands, Spindel-commands och Tool-commands, alltså kör programmet bara med X-, Y- och Z-servonas rörelser inget annat. OBS bara gissning. Kolla gärna och rapporterta tillbaks.

OBS!, när man provar ut en ny maskin eller sina egna färdigheter, se till att ha ett rent maskinbord (inget skruvstycke el. liknande monterat), tomt i verktygsmagasinet, tomt i spindeln, matningshastigheten på högst 100% osv...
Stene

Inlägg av Stene »

Ska prova MST Lock så fort jag kan. Provade i dag att försöka ladda ner det befintliga programet i fräsen till dator men lyckades inte. Jävlades med det i 5 timmar sen ledsnade jag o började att läga till o ändra manuellt i programet istället. Gick mycket bättre o fortare att lära sig det än vad jag trodde :D . Ska titta efter ett annat program än vad jag använde i dag o se om det är den som spökar. Det är ett demoprogram jag testade.
persa

Inlägg av persa »

Stene skrev:Den stannade även på kod M21. Har letat efter vad det är men inte hittat något. Någon som vet vad den koden ska göra??
Har förre ägaren någon gång haft ett rundbord med eget styrsystem kopplat till maskinen ? M21 kan vara inskrivet för att ge signal från maskinen till rundbordets styrsystem att utföra något. Efter utförande ska sedan signal skickas tillbaka till maskinen innan maskinprogrammet kan fortsätta. Kommer ingen signal så stannar programmet upp

Kopplades rundbordet på som efterinstallation så finns kanske inget i maskinmanualerna

CNC Viking: MST-lock är precis det du säger
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

I min Mitsubishi-styrning betyder:
M21=Mirror Image X-axis, ON
M22=Mirror Image Y-axis, ON
M23=Mirror Image Cancel, ON
M24=Mirror Image 4th-axis, ON
M25=4th axis Clamp
M26=4th axis Unclamp
persa

Inlägg av persa »

CNC Viking: Dina M25 och M26 gäller om du integrerar ett rundbord som 4:e axel i styrsystemet till din maskin. Kopplar man på ett rundbord med eget styrsystem så använder maskinen bara en (1) M-kod för att beordra rundbordet att utföra det man programmerat i rundbordets styrsystem

Någon integrerad 4:e axel har aldrig funnits till Stenes maskin vad man kan se av operatörspanelen

M21 hos Stene är troligen en signal till en extern utrustning. Kan vara M-kod aktiverat rundbord men kan även vara något annat. Bäst är att kolla med föregående ägare
Stene

Inlägg av Stene »

Han jag köpte den av hade aldrig kört med den pga att det inte fans någon skärm till den o som jag fattade så hade han köp den av en maskinhandlare. Så jag har ingen att fråga. Men jag hittade i några elritningar att dom hade ritat till manuelt en koppling till något som dom kallade "NIKKEN BORD". Jag gissar att det är ett rundbord. Som jag fattar ritningen så är det en relä uttgång.
Användarvisningsbild
Bully
Kontakt:

Inlägg av Bully »

NIKKEN är en tillverkare av rundmatningsbord.
http://www.nikken-world.com/en/index
Skriv svar