Inte för att verka negativ men du tror inte att det redan finns motorer på 300cc som blir både billigare och effektivare än nått du kan tillverka själv? En liten diesel kanske?
Då slipper du tillverka en svindyr fräs som klarar stora stycken aluminium
Nog för att det är roligt att göra saker själv. Men om du nu tänkt leva på detta så småningom så måste du nog tänka mer ekonomiskt.
Dessutom skulle jag som kund hellre köpa en produkt med en standardmotor från yanmar eller nån annan tillverkare som man vet kan leverera reservdelar de närmaste åren än en motor som är producerad i några enstaka exemplar.
Dennis_F skrev:Inte för att verka negativ men du tror inte att det redan finns motorer på 300cc som blir både billigare och effektivare än nått du kan tillverka själv? En liten diesel kanske?
Då slipper du tillverka en svindyr fräs som klarar stora stycken aluminium
Nog för att det är roligt att göra saker själv. Men om du nu tänkt leva på detta så småningom så måste du nog tänka mer ekonomiskt.
Dessutom skulle jag som kund hellre köpa en produkt med en standardmotor från yanmar eller nån annan tillverkare som man vet kan leverera reservdelar de närmaste åren än en motor som är producerad i några enstaka exemplar.
Inte så säker på att detta finns och om det finns finns det till någon ännu okänd MC, jag kör själv hoj och jag vet ingen hoj som har en 2 cyllig 300cc, Kawasaki gör iofs en 2 cyllig 250cc men jag hade ändå fått göra motorblock då jag inte ska ha någon växellåda. Diesel njae, dieslar kan inte jobba med för liten volym, så det hade nog inte funkat.
I längden är det nog billigare att göra saker och ting själv, om inte annat så säker man den övriga kostnaden som t ex hade vart bensin om man alltid ska köpa allt. Tror vi besparar miljön om vi köper/gör mer närproducerat.
Så du menar att låta någon annan göra det blir billigare
Då kan jag ju lämna in motorritningarna imorgon och låta en sur gubbe på vilken verksta som helt göra motorn åt mig för det blir billigare än att jag fräser den själv, hur låter inte de? vi har samma materialkostnad men han ska ha lön på dom pengarna också det ska inte jag men ändå gör han det billigare, får det inte att gå ihop...?
Du räknade med att lägga runt 100k på fräsen (antar att frässtål, mätverktyg osv osv inte är medräknat där vilket blir ytterligare en skaplig bunt tusenlappar), hur många motorer måste du då sälja innan det blir billigare än att lägga ut jobbet på ett företag? Att tro att det ska bli billigare är nog lite önsketänkande, men som sagt, glädjen att skapa något själv är svårt att sätta ett pris på
Om man räknar med alla styrkronor och reservdelar som man kan få sålt också så räknar jag med att ha tjänat in fräsen på 5 år.
Tror inte den kommer kosta mig riktigt 100k, men ville sätta några siffror i budgeten och då fick det bli de. Stålbalkarna kostar 10k sen får cnc-mekaniken/elektroniken då kosta resterande 90k vilket man väl kommer rätt långt på?
300cc dieselmotorer (och mindre) finns det gott om. Men dock vet jag inte om de är 2cylindriga.
Många mopedbilar har dock 2cylindriga dieselmotorer på runt 400-450cc.
Varför måste motor vara just 2cylindrig? Är det för att den ska gå jämnare eller nått sådant? En balansaxel eller liknande borde iaf kunna råda bot på vibrationerna.
En boxermotor skall väl vara den bästa konstruktionen?
Jag vill nog falla in i klagokören och påstå att det bästa alternativet är att köpa en begagnad fräs.
Med ett så intressant och stort projekt, som att konstruera och bygga en optimal motor, så verkar byggandet av en egen fräs mest som ett hinder på vägen. JAG skulle lägga allt krut på motorn och köpa de verktyg och maskiner som behövs.
10 år går fort.....
Dennis_F skrev:300cc dieselmotorer (och mindre) finns det gott om. Men dock vet jag inte om de är 2cylindriga.
Många mopedbilar har dock 2cylindriga dieselmotorer på runt 400-450cc.
Varför måste motor vara just 2cylindrig? Är det för att den ska gå jämnare eller nått sådant? En balansaxel eller liknande borde iaf kunna råda bot på vibrationerna.
Dom dieslarna är inte speciellt effektiva, 5 häst och 19 Nm på 400 - 450cc, det får jag ut med råge ur en 300cc otto. Ja en 2 cyllig går ju jämnare och är i regel starkare än en enstånka.
De är nog med största säkerhet strypta eftersom diverse lagar begränsar effekten som motorn får ha i en mopedbil.
Det går ju utan vidare att ta ut typ 10-15hk ur en mopedmotor som från början bara har 1-2hk. Nu tror jag inte att dieselmotorerna kan öka effekten 10ggr som man kan på en 2takts mopedmotor men säkert kan du ta ut typ 7-10hk utan problem.
Sedan är det väl inte litereffekten du är ute efter utan effektivitet (Hybrid innebär ju oftast inte dragracing utan lång sträcka under lång tid) och vill man ha effektivitet i en förbränningsmotor så väljer man diesel.
Okej diesel må vara bättre även i mindre storlekar, men då vill jag veta varför det inte finns några diesel motorcyklar och dom som finns är alla över 1000cc, kanske för en anledning?
För att återgå till fräslinjen undrar jag om den måste vara speciellt tung? Räcker det inte med att kunna spänna fast den i något stabilt(betonggolv eller dyligt)?
Motorcykelmotorer måste varva mycket för att få ut någon prestanda. Anledningen är att motorns vridmoment är en funktion av kraften från explosionen som pressar ner kolven på vevaxeln. Ju större cylinder (= mer bränsle/luft för kraft) och vevaxel så ökar vridmomentet.
Så för att hålla ner vikten och storleken nere så måste man istället höja varvtalet för att höja effekten. En bonus är att motorn svarar väldigt snabbt på gasen med mindre rörelsemängd som ska accelereras och ökar körglädjen.
Och när man börjar komma upp i höga varvtal så är diesel inget lämpligt bränsle för det brinner relativt långsamt och hinner inte brinna klart innan kolven är på väg upp igen och avgasventilen öppnas.
Men är du ute efter effektivitet så är en långsam dieselmotor med lång slaglängd, hög kompression, ett tungt svänghjul och ett konstant varvtal en bra början.