Haha, nej, 10.0mm ska det vara. =)
Här kommer lite bilder:
Översiktsbild över fräsen med Suhner monterad:
Närbild motorfäste + infästning linjärlager:
Underifrån:
CNC-hörnan i garaget...
Y-motor:
X-motor:
Jag ska bygga om motorfästena som nästa delprojekt för att få direktdrift. Nya motorerna är mycket starkare än de ursprungliga och vid 900mm/min varvar de med utväxlingen strax över 1500rpm, vilket jag inte tror att de gillar. De tjuter som en jetmotor vid de varven iallafall. Kör jag direktdrift får jag en upplösning på 0,00125mm per tiondelssteg, och även om man inte kan räkna med tiondelssteg räcker precisionen långt bättre än allt annat denna fräs kan prestera.

(Även om man kör helsteg, 0,01mm så är fräsmekaniken mer oprecis, så precisionen vid direktdrift är inte nåt problem alls!)
Motorfästet blev bra MEN jag tänkte ju helt fel och fräsen kom 100mm längre ut från pelaren än originalspindeln. Inte bra, särskilt som mitt motorfäste för Y-axeln begränsar bordets rörelse utåt rätt ordentligt. =/
Gör om gör rätt säger man, men jag har slut 20mm alu. =/
Även när jag lossar pinolen så att den glappar axiellt så kan jag inte rucka Suhnern hur än jag sliter i den. Måhända är jag för svag, men jag får det inte ens att låta "kluck kluck" som det gör när det glappar, så jag tror den sitter rätt bra.