Kugghjulsklocka
Re: Kugghjulsklocka
Så är det nog.
Är det nån som vet om det går med 1/2 sekunder i pic:en?
Annars kanske man kan ha 12s, 13s, 12s osv, det blir ju samma sak.
Är det nån som vet om det går med 1/2 sekunder i pic:en?
Annars kanske man kan ha 12s, 13s, 12s osv, det blir ju samma sak.
Du den groggen jag tog innan jag räkna var nog väldigt stark, det ÄR 6 trådar MEN det är en unipolär OCH det fungerar nu 
Jag gjorde dock om och tog en ULN2003 för drivningen, blir enklare att göra kortet för mig då.
Tog tre bilder:

Översikt, labbdäcket och strömförbrukningen (5v 60mA =0,3W)
Samt en film.

Jag gjorde dock om och tog en ULN2003 för drivningen, blir enklare att göra kortet för mig då.
Tog tre bilder:

Översikt, labbdäcket och strömförbrukningen (5v 60mA =0,3W)
Samt en film.
Bra!! det betyder att min likadana motor (fast med 3,75gr/steg) skulle funka om man bara tar en annan tid mellan stegen.
Halva sekunder är svårare att använda, åtminstonde som koden är skriven nu, men kan du ändra utväxlingen så att det går ett jämt antal sekunder så blir det mycket lättare. 

Jag tänker såhär bäst att få det att funka först SEN modifierar man 
Det går iaf väldigt tyst och motorn borde orka med även med 5v.
Nu ska jag bara starta upp fräsen

Det går iaf väldigt tyst och motorn borde orka med även med 5v.
Nu ska jag bara starta upp fräsen

Går det men 12s, 13s, 12s osv eller passar det inte heller för koden?
Det är inte lätt att modda för 3,75gr steg med 72 -kuggars drev, det är ju uträknat för 1,8
ska man ha hela sekunder får man byta ut 72 på minutdrevet mot nått annat, jag får räkna på det också om det inte går
att få till med sekunderna i pic:en.
Jag tänkte att det var lätt att bara byta motordrevet från 9 till 6 kuggar.
Edit: det går såklart att ha 25s och sen köra 2 cykler men då står den still så länge, man vill ju se att det rör på sig ibland.
Det är inte lätt att modda för 3,75gr steg med 72 -kuggars drev, det är ju uträknat för 1,8
ska man ha hela sekunder får man byta ut 72 på minutdrevet mot nått annat, jag får räkna på det också om det inte går
att få till med sekunderna i pic:en.
Jag tänkte att det var lätt att bara byta motordrevet från 9 till 6 kuggar.
Edit: det går såklart att ha 25s och sen köra 2 cykler men då står den still så länge, man vill ju se att det rör på sig ibland.
Bara det är hela sekunder så ska det gå ganska bra, men innan du fräser ut något så säg till vad du vill ha så provar jag om jag får till det.
Jag har en klocka liggandes, fattas bara ett 6-kuggar drev för att prova den med 3,75gr motorn.
12s/13s om vart annat är nog det jag skulle vilja prova.
Det enda jag inte vet är om drevet blir för litet eller om det går att göra det. jag får prova att rita ett men jag vet inte
vad för vinklar mm som jojje ritade dreven med.
Jojje har du nån koll på vilken Contact angle och Tooth spacing du hade?
12s/13s om vart annat är nog det jag skulle vilja prova.
Det enda jag inte vet är om drevet blir för litet eller om det går att göra det. jag får prova att rita ett men jag vet inte
vad för vinklar mm som jojje ritade dreven med.
Jojje har du nån koll på vilken Contact angle och Tooth spacing du hade?
Tar det i, eller blir det inget kvar till centrumhålet?
Jag kan räkna fram en ny klocka för 3,75gr motor så det blir lite fler kuggar på motordrevet och det även blir hela sekunder.
Det är bara minutdrevet och motorderevet man behöver ändra på egentligen men man vill kanske att timmdrevet är lika stort som minutdrevet.
Larda: hold your horses, vi får se om jag får fram nått bättre alternativ.
Jag kan räkna fram en ny klocka för 3,75gr motor så det blir lite fler kuggar på motordrevet och det även blir hela sekunder.
Det är bara minutdrevet och motorderevet man behöver ändra på egentligen men man vill kanske att timmdrevet är lika stort som minutdrevet.
Larda: hold your horses, vi får se om jag får fram nått bättre alternativ.
Här är en uträkning på hur man skulle kunna ha med en 3,75gr motor/96 stegs motor
10s paus.
Motor-8
minut-120-40
mitten-120-30
timmar-120
Vill man ha kortare än 10s så får man öka på dom stora dreven eller minska motordrevet men det är bara 8 kuggar på det så det är kanske svårt.
Har man 48stegs motor så är det bara att ta 20s i stället.
Nån får gärna dubbelkolla att det är rätt.
10s paus.
Motor-8
minut-120-40
mitten-120-30
timmar-120
Vill man ha kortare än 10s så får man öka på dom stora dreven eller minska motordrevet men det är bara 8 kuggar på det så det är kanske svårt.
Har man 48stegs motor så är det bara att ta 20s i stället.
Nån får gärna dubbelkolla att det är rätt.

Shit pommes, trodde jag hade en 2mm fräs men så var ju inte fallet
3,2 i diam (roundnose) Därefter kommer 4,8 utan rundning. 
Vart klåen handlar man en 2mm fräs enklast/snabbast?
Iofs skulle jag ju kunna göra om banorna i filen men sånt klarar jag inte av utan hjälp
Ville också ha den lite större.

Iofs skulle jag ju kunna göra om banorna i filen men sånt klarar jag inte av utan hjälp

Ville också ha den lite större.

LaRdA:Någon hann före, tillfälligt slut 
Tur man är skarpare än skarpast på CAD, hittills har jag kommit ingenstans förrutom:

Tur man är skarpare än skarpast på CAD, hittills har jag kommit ingenstans förrutom:

Bauhaus eller nåt annat byggvaruhus?
Bauhaus eller nåt annat byggvaruhus?