Flip-Flop krets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Re: Flip-Flop krets

Inlägg av Stuggi »

bearing skrev:Det är inte så klokt att koppla mellan 12v och ingången, eftersom att VDD är 8 V.

Med 100ohms motstånd i serie med knappen verkar förra simuleringskopplingen fungera med induktansen från flera hundra meter sladd. Hur den här kopplingen klarar störningar vet jag inte.

http://pici.se/pictures/IbUxmSfhL.png

EDIT: 330kmotståndet var visst felskrivet till 3300k, men det funkar även med 330k. (Och 390k.)

EDIT2: Hm, eftersom kretsen är flanktriggad kanske den registrerar flera flanker från den här signalen. ltspice-kretsen verkar inte förstå flanktriggning på rätt sätt.
Jag testade med 1k och 390k, fungerar fint, men om man har en knapp måste man hålla inne den en stund för att den skall klippa strömmen. Typ en sekund eller nåt. Borde det gå bättre med ett mindre motstånd?
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Testade med 180 ohms motstånd, och 390k, flippade fram och tillbaka som en tok på 12V linan, och gjorde inget på 8 V linan.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

om jag får en adress så kan jag skicka skatboet och några fräscha 4027:or

Protte
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

You've got a PM! :whoho:
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Fick "råttboet" idag plus de fräscha kretsarna. Efter att ha beställt lite 7808:or och annat godis från elfa så blir det nog att etsa ett nytt kort nån gång under veckan, eller kanske bara att epoxya in råttboet om jag blir alltför otålig. :D

Hursomhelst, STORT tack till Protte för 4027:orna, verkar onekligen vara mycket bättre för mitt ändamål, så jag tar hatten av och säger att jag nu är JK-vippa frälst! :D
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Att du inte sa något om 7808, jag har helrör av dessa men ELFA ska ju leva också.

Protte
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

De är nog lugnt, om jag blir riktigt desperat har jag nog riktigt överdimensionerade Linear Technology regulatorer som kan göra jobbet, och så var det bara bra att jag fick tummen ur och fick iväg en beställning till Elfa, började få slut på lödtenn, krympslang etc. så det blev en riktig stororder... :D

BTW; kan nån säga mig vad som är skillnaden mellan en IRF530:a och en IRF540, bortsett från att 540:an klarar lite mera kräm?
bearing

Inlägg av bearing »

Utan att kolla databladet gissar jag att den som klarar mer ström behöver mer laddning på gaten innan den leder fullt.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Nå, nu har mitt elfa-grejs kommit, så jag skall börja labba idag efter arbetet alt. ikväll. Tror det får bli hålkort istället för etsat då jag är lat och känner mig lite omotiverad. Jag tror också att jag kommer att bygga med bara halva kretsen, eftersom jag ändå bara behöver en "kanal".

De där regulatorerna hade jag inga problem med i förra designen, men det kan ju hända att det är som du säger. Hursomhelst så kommer jag att använda en 7808 nu så det är lugnt... LT1083 blir kanske labb-agg istället, tror jag har tre kvar...
Skriv svar