program Pointer_Test
structure T_CONFIG
dim Club_Number as WORD
dim Grinds_Max as BYTE
dim Carrier_Target as BYTE
dim Grinder_Target as BYTE
dim Rampspeed_Carrier_Offset as BYTE
dim Rampspeed_Carrier_Step as BYTE
dim Rampspeed_Grinder_Offset as BYTE
dim Rampspeed_Grinder_Step as BYTE
end structure
dim aConfig as T_CONFIG
dim aConfigPointer as ^byte
main:
aConfigPointer = @aConfig
aConfigPointer^ = 0xa0
aConfigPointer = aConfigPointer + 1
aConfigPointer^ = 0xb0
if aConfig.Club_Number = 0xa0b0 then
PORTC = 1
else
if aConfig.Club_Number = 0xb0a0 then
PORTC = 2 'We get here
else
PORTC = 3
end if
end if
end.
Basic har "på min tid" aldrig stött pekare, och det blir inte mindre rörigt av att man försöker kompensera det i efterhand. Exemplet ovan ser närmast ut som vilket C-program som helst fast med utbytt syntax.
I recently sucked-it-up and purchased the BASIC programming package from Mikroelektronika. I hate having to learn new syntax, but you have to keep up with programming the now not-so-new chips or go back to using vacuum tubes. It looks promising, although I don't think X-10 commands are supported. Trade that off with support for 18F and newer chips, graphical LCDs, Compact Flash memory storage, and USB support and it looks promising.
Och?? Kan du berätta vad du egentligen är ute efter?
- Är det att lära sig PIC?
- Är det att hitta den "bästa" BASICen eftersom du redan bestämt dig för BASIC?
- Är det för att knåpa ihop en "quick and dirty" lösning som en del av ngt större?
AndersG: Det står ju i ingressen, första inlägget!
Den enda riktigt fria programvara för att programera PIC-ar i Basic, jag kunnat hitta. Är även ett "öppen källkods-projekt"! Någon som testat? Kom gärna med synpunkter...
Mao GC vs andra dialekter och kompilatorer... Givetvis BASIC! Vad får jag extra om jag köper en kommersiell produkt vs öppen källkod? /M