Och visst kan man se det, på skopet.
Great Cow BASIC
Pekare i MikroBasic
Jag blev nyfiken på hur pekare fungerar i MikroBasic. Laddade hem demoversionen för att prova. Det fungerar utmärkt.
Förmodligen är det blott syntaxskillnader mellan Mikroelektronikas Basic- och C-kompilatorer.
Förmodligen är det blott syntaxskillnader mellan Mikroelektronikas Basic- och C-kompilatorer.
Kod: Markera allt
program Pointer_Test
structure T_CONFIG
dim Club_Number as WORD
dim Grinds_Max as BYTE
dim Carrier_Target as BYTE
dim Grinder_Target as BYTE
dim Rampspeed_Carrier_Offset as BYTE
dim Rampspeed_Carrier_Step as BYTE
dim Rampspeed_Grinder_Offset as BYTE
dim Rampspeed_Grinder_Step as BYTE
end structure
dim aConfig as T_CONFIG
dim aConfigPointer as ^byte
main:
aConfigPointer = @aConfig
aConfigPointer^ = 0xa0
aConfigPointer = aConfigPointer + 1
aConfigPointer^ = 0xb0
if aConfig.Club_Number = 0xa0b0 then
PORTC = 1
else
if aConfig.Club_Number = 0xb0a0 then
PORTC = 2 'We get here
else
PORTC = 3
end if
end if
end.
Hittade detta på Basicmicro´s MBASIC-forum!
/M
http://forums.basicmicro.com/viewtopic.php?f=452&t=8531
http://forums.basicmicro.com/viewtopic.php?f=452&t=8531
I recently sucked-it-up and purchased the BASIC programming package from Mikroelektronika. I hate having to learn new syntax, but you have to keep up with programming the now not-so-new chips or go back to using vacuum tubes. It looks promising, although I don't think X-10 commands are supported. Trade that off with support for 18F and newer chips, graphical LCDs, Compact Flash memory storage, and USB support and it looks promising.
-
TotteBasicPic
AndersG: Det står ju i ingressen, första inlägget!
/M
Mao GC vs andra dialekter och kompilatorer... Givetvis BASIC! Vad får jag extra om jag köper en kommersiell produkt vs öppen källkod?Den enda riktigt fria programvara för att programera PIC-ar i Basic, jag kunnat hitta. Är även ett "öppen källkods-projekt"! Någon som testat? Kom gärna med synpunkter...