Elmotor till bilen
-
- Inlägg: 8437
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
-
- Inlägg: 8437
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Kunde inte låta bli att räkna lite till.
Med 2800RPM motorer och 225/60/15 däck gör man 109km/h vid 50Hz sedan kan man ju öka till 100Hz också med direktdrift eller gå på en 1400RPM motor och ha 54km/h vid nominellt varvtal och 109km/h som toppfart.
Så dessa universitets "elsportbilar" kanske inte är så imponerande egentligen. Bara rena standardprylar skulle göra det möjligt, dyrt/mycket pengar men definitivt görbart.
Med 2800RPM motorer och 225/60/15 däck gör man 109km/h vid 50Hz sedan kan man ju öka till 100Hz också med direktdrift eller gå på en 1400RPM motor och ha 54km/h vid nominellt varvtal och 109km/h som toppfart.
Så dessa universitets "elsportbilar" kanske inte är så imponerande egentligen. Bara rena standardprylar skulle göra det möjligt, dyrt/mycket pengar men definitivt görbart.
Det var väldigt vad mycket spekulationer, påståenden och gissningar hit och dit om effekter osv. Brukar ni köra elbilar? Det gör jag.
Jag har en elbil som väger 1300 kg, Dess motor (toppeffekt) är på 21 kw (AC motor). Det tar ca 1 minut max att komma upp i 100km/h och då använder jag ca 2/3 av effekten, dvs. ca 14 kw. Toppeffekten kan behövas om man kör över 70 km/h i en uppförsbacke.
Lite fakta om elsystemet: jag har 19 st NiCd-batterier (6V -100ah) seriekopplade (nypris ca 75.000kr). Dessa ger en nominell spänning på 114 volt. I praktiken ligger spänningen på ca 125-135 volt när batterierna är fulladdade, sjunker vid belastning och mot slutet går spänningen ner till under 90 volt, vilket innebär att man måste köra med högre ström för att få ut samma effekt.
Med denna konfiguration är jag mer än nöjd med effekten - bilen accelererar bra. Kan vara något seg i långdragna uppförsbackar om hastigheten ligger över 60 km/h. Batterierna räcer till ca 6.5 mils körning per laddning.
Bilen har ingen växellåda. AC-motorn har ett enormt moment vid mycket låga varv utan någon speciellt stor effektförbrukning. Jag drar igångfrån stillastående utan att göra av med mer än 50 A.
Likspänningen på 86-135 volt omvandlas i en "hackare" till växelström som mater motorn. Hur denna växelström ser ut har jag dock ingen kunskap om. Men det handlar om rejäla effekter och effektförluster, så om man inte är mycket van vid att designa en egen "hacker" så kan man nog göra många misstag.
Lite enklare och mera jordnära för ett hemmabygge kanske kan vara likströmsmotorn.
Mitt andra elfordon väger ca 175 kg, har tre hjul, en maxfart på 50 km/h (dels p.g.a. den instabila karossen skulle jag inte vilja köra den i 70km/h). Den har inte heller någon växel. (fram och back styrs elektriskt). Jag har inte kört den själv än (renoveringsobjekt) men vet att den gått bra. Jag kan därför inte säga något om acceleration eller beteende i uppförsbackar eller start.
Den har en motor på 2200 watt och kör på 36 volt likspänning, hackad. En sådan likströmshackare bör vara relativt enkel att bygga. Jag tror jag kommer upp i max ca 75A med denna motorn. Samma fordon finns som "moped" fast då med en motor på 750 W - max 35 km/ där motorn begränsar toppfarten. Med 750W kan den nog kännas lite seg ibland (jämför "slö moppe").
Lite tips kring ditt projekt:
Jag förstår att du lagt ner projektet med de tre motorerna. (Jag trodde du skulle bygga fönsterhissar e.dyl
)
Välj först vikt och klass på fordonet. Om du ska ha "personbil" med mer än 3 mils räckvildd och med blybatterier så kommer det att väga mycket oavsett hur lätt kaross du hittar. Tänk på att en ultralätt kaross kanske inte kan bära 300 kg batterier!
Vid "långsam personbil, minst 70 km/h" så bör du ha en motoreffekt på 10 kw eller uppåt. En "riktigt" elbil bör ha minst 18 kw. (90 km/h, någorlunda acceleration).
Lättare fordon (fyrhjuling, MC) upp till ca 60 km/h kan du ha lägre motoreffekter kanske 3000-6000 W.
Moped 600-1000 W
Elcykel ?? kanske 300W ?
Ska du ha lättare fordon (upp till ca 3000 w) kan det duga med 48 volt, men ska du ha högre effekter bör du seriekoppla fler batterier så du kommer upp i minst 96 volt, gärna 150 volt - annars blir strömmarna i batterierna för höga (dels finns det inga blybatterier som kan ta ut så mycket ström under en längre period, dels blir det väldiga strömmar i kablar och kontaktorer mm). I =P/U
En annan fråga är körsträckan! Hur långt vill du kunna köra uran att stanna för laddning? SKa du med blybatterier komma upp i 5-6 mil så handlar det om 120 volt / 100 ah dvs. 12 st seriekopplade batterier. Och de ska vara av typen "traktionsbatteri", kostar ca 2500 kr/st tror jag. Det blir 25.000 kr för batterier.
Mindre fordon / lägre effekter / kotrare sträckor kräver givetvis mindre energi. Bygger du ett 150 kg fordon med 4 st 12V batterier i (12V/100ah) dvs 48 volt -så kanske du kan åka upp till 4 mil om du håller dig kring 45 km/h.
Ta en titt på elbilsforumet - där får du all info du behöver om att bygga om en bil till eldrift.
Eller "Bygg-ditt-eget-elfordon-wiki":här
Lycka till - hoppas det blir ett elfordon så småningom![/b]
Jag har en elbil som väger 1300 kg, Dess motor (toppeffekt) är på 21 kw (AC motor). Det tar ca 1 minut max att komma upp i 100km/h och då använder jag ca 2/3 av effekten, dvs. ca 14 kw. Toppeffekten kan behövas om man kör över 70 km/h i en uppförsbacke.
Lite fakta om elsystemet: jag har 19 st NiCd-batterier (6V -100ah) seriekopplade (nypris ca 75.000kr). Dessa ger en nominell spänning på 114 volt. I praktiken ligger spänningen på ca 125-135 volt när batterierna är fulladdade, sjunker vid belastning och mot slutet går spänningen ner till under 90 volt, vilket innebär att man måste köra med högre ström för att få ut samma effekt.
Med denna konfiguration är jag mer än nöjd med effekten - bilen accelererar bra. Kan vara något seg i långdragna uppförsbackar om hastigheten ligger över 60 km/h. Batterierna räcer till ca 6.5 mils körning per laddning.
Bilen har ingen växellåda. AC-motorn har ett enormt moment vid mycket låga varv utan någon speciellt stor effektförbrukning. Jag drar igångfrån stillastående utan att göra av med mer än 50 A.
Likspänningen på 86-135 volt omvandlas i en "hackare" till växelström som mater motorn. Hur denna växelström ser ut har jag dock ingen kunskap om. Men det handlar om rejäla effekter och effektförluster, så om man inte är mycket van vid att designa en egen "hacker" så kan man nog göra många misstag.
Lite enklare och mera jordnära för ett hemmabygge kanske kan vara likströmsmotorn.
Mitt andra elfordon väger ca 175 kg, har tre hjul, en maxfart på 50 km/h (dels p.g.a. den instabila karossen skulle jag inte vilja köra den i 70km/h). Den har inte heller någon växel. (fram och back styrs elektriskt). Jag har inte kört den själv än (renoveringsobjekt) men vet att den gått bra. Jag kan därför inte säga något om acceleration eller beteende i uppförsbackar eller start.
Den har en motor på 2200 watt och kör på 36 volt likspänning, hackad. En sådan likströmshackare bör vara relativt enkel att bygga. Jag tror jag kommer upp i max ca 75A med denna motorn. Samma fordon finns som "moped" fast då med en motor på 750 W - max 35 km/ där motorn begränsar toppfarten. Med 750W kan den nog kännas lite seg ibland (jämför "slö moppe").
Lite tips kring ditt projekt:
Jag förstår att du lagt ner projektet med de tre motorerna. (Jag trodde du skulle bygga fönsterhissar e.dyl

Välj först vikt och klass på fordonet. Om du ska ha "personbil" med mer än 3 mils räckvildd och med blybatterier så kommer det att väga mycket oavsett hur lätt kaross du hittar. Tänk på att en ultralätt kaross kanske inte kan bära 300 kg batterier!
Vid "långsam personbil, minst 70 km/h" så bör du ha en motoreffekt på 10 kw eller uppåt. En "riktigt" elbil bör ha minst 18 kw. (90 km/h, någorlunda acceleration).
Lättare fordon (fyrhjuling, MC) upp till ca 60 km/h kan du ha lägre motoreffekter kanske 3000-6000 W.
Moped 600-1000 W
Elcykel ?? kanske 300W ?
Ska du ha lättare fordon (upp till ca 3000 w) kan det duga med 48 volt, men ska du ha högre effekter bör du seriekoppla fler batterier så du kommer upp i minst 96 volt, gärna 150 volt - annars blir strömmarna i batterierna för höga (dels finns det inga blybatterier som kan ta ut så mycket ström under en längre period, dels blir det väldiga strömmar i kablar och kontaktorer mm). I =P/U
En annan fråga är körsträckan! Hur långt vill du kunna köra uran att stanna för laddning? SKa du med blybatterier komma upp i 5-6 mil så handlar det om 120 volt / 100 ah dvs. 12 st seriekopplade batterier. Och de ska vara av typen "traktionsbatteri", kostar ca 2500 kr/st tror jag. Det blir 25.000 kr för batterier.
Mindre fordon / lägre effekter / kotrare sträckor kräver givetvis mindre energi. Bygger du ett 150 kg fordon med 4 st 12V batterier i (12V/100ah) dvs 48 volt -så kanske du kan åka upp till 4 mil om du håller dig kring 45 km/h.
Ta en titt på elbilsforumet - där får du all info du behöver om att bygga om en bil till eldrift.
Eller "Bygg-ditt-eget-elfordon-wiki":här
Lycka till - hoppas det blir ett elfordon så småningom![/b]
Senast redigerad av jesse 1 februari 2008, 09:44:40, redigerad totalt 1 gång.
@ n00bl0r14n
Nu är alla hinder borta ur vägen för mitt projekt.
Optimist! Vänligen ta en titt på Murphy's sjätte lag:
"If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something."
Om jag får "motor blocket" att fungera så är mitt projekt fullbordat. Funkar det i bilen så är det en bonus.
Realistiskt, om än inte för högt satt, mål.
Och tack till alla andra!
Jag har inte börjat ännu.
Nu tänker ni säkert "Va tänker han med! Det går inte att sätta olika Hz på en 50Hz transformator!"
Jodå, men troligtvis inte på det viset du själv tänkte från början.
Och det gör jag inte efter jag har fått reda på att det var inte så enkelt att göra det. Jag gör enligt följande:
48VDC -> 48VAC -> 230VAC -> 230VDC och sedan till frekvensomrikatren. Så enligt mina kalkyrer och eran support så borde det gå fin fint, OM jag inte har glömt något.
Då undrar jag vad det är för tredjepartskälla som du litar mycket mer på än forummedlemmarnas förslag och rekommendationer?
En liten detalj i ovan "beräkning", vet du hur man går från DC till AC och tvärtom, och att det innebär mer för storheterna än ett teckenbyte i spänningsnotationen?
Slutligen undrar jag om du skulle kunna förklara hur du tänker bygga din frekvensomvandlare. Inte för min skull, utan för din egen.
Nu är alla hinder borta ur vägen för mitt projekt.
Optimist! Vänligen ta en titt på Murphy's sjätte lag:
"If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something."
Om jag får "motor blocket" att fungera så är mitt projekt fullbordat. Funkar det i bilen så är det en bonus.
Realistiskt, om än inte för högt satt, mål.
Och tack till alla andra!
Jag har inte börjat ännu.
Nu tänker ni säkert "Va tänker han med! Det går inte att sätta olika Hz på en 50Hz transformator!"
Jodå, men troligtvis inte på det viset du själv tänkte från början.
Och det gör jag inte efter jag har fått reda på att det var inte så enkelt att göra det. Jag gör enligt följande:
48VDC -> 48VAC -> 230VAC -> 230VDC och sedan till frekvensomrikatren. Så enligt mina kalkyrer och eran support så borde det gå fin fint, OM jag inte har glömt något.
Då undrar jag vad det är för tredjepartskälla som du litar mycket mer på än forummedlemmarnas förslag och rekommendationer?
En liten detalj i ovan "beräkning", vet du hur man går från DC till AC och tvärtom, och att det innebär mer för storheterna än ett teckenbyte i spänningsnotationen?
Slutligen undrar jag om du skulle kunna förklara hur du tänker bygga din frekvensomvandlare. Inte för min skull, utan för din egen.
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
- Ort: Pedersöre-Finland
- Kontakt:
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
- Ort: Pedersöre-Finland
- Kontakt:
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
- Ort: Pedersöre-Finland
- Kontakt:
Ok. Helvetet är löst! Min projekt bok är FÖRSVUNNEN! Men, jag minns en del jag kan dela med mig:
Strömkälla:
4x 12V Accumulatorer som serie kopplas till 48V
Motor/motorblock/(w/e):
3x 230V 1-Fas (2x 2A 900rpm 1x 2.6A 1410rpm) el motorer
Spännings stabilisator:
En simpel spännings stabilisator (bleeder, kondensator, zener)
Motorstyr enhet:
En simpelkrets som omvandlar 48VDC - 230VAC eller en annan typ (ej planerad än.)
Funktion
Med hjälp av en 555 tidskrets med en modifikation av att byta ut en kondensator till en variabel kondensator ska det gå att ändra varvtal mellan 10-50Hz med "energispar läge" 10-75Hz till "normal läge" och 10-100Hz till "sportläge". Med andra ord kan man väl kalla det för normal/ostabil/väldigt ostabil läge beroend på hur man kopplar uppstyrningen. Men första versionen kommer att bli 10-50Hz variation.
Med 4x 12V bly accumulatorer får jag 48VDC som jag ska omvandla till 48VAC med hjälp av 4x MOSFET/IGBT tranistorer som 555 tidskretsen ska styra och sedan transformera upp den till 230VAC.
Ok, nu har vi en inverter/frekvensomriktare med olika varvtal (900/1410) och för att få samma varvtal så sätter jag remskivor på motorerna och en på svänghjulet (någonstans där, är ingen bilmekaniker så jag har inte tittat hur jag ska sätta den dit, men som jag sa i tråden tidigare nånstans att det är en bonus om det fungerar i bilen.). Mitt mål är att få den a snurra 4000rpm på svänghjulet med en utväxling på 4:1 (tror jag, allt står i projekt boken
)
Hela härligheten skulle gå på (med en liten överkant):
U = 48VDC/VAC - 230VAC
I = 35A på 48VDC 7 på 230VAC
P = 1500W
F = 10-100Hz
Kostnad: ca 100/940KR utan transformator/bil/remskivor/övrigt
Ingen bra att skriva recensioner och jag hoppas ni förstod.
Strömkälla:
4x 12V Accumulatorer som serie kopplas till 48V
Motor/motorblock/(w/e):
3x 230V 1-Fas (2x 2A 900rpm 1x 2.6A 1410rpm) el motorer
Spännings stabilisator:
En simpel spännings stabilisator (bleeder, kondensator, zener)
Motorstyr enhet:
En simpelkrets som omvandlar 48VDC - 230VAC eller en annan typ (ej planerad än.)
Funktion
Med hjälp av en 555 tidskrets med en modifikation av att byta ut en kondensator till en variabel kondensator ska det gå att ändra varvtal mellan 10-50Hz med "energispar läge" 10-75Hz till "normal läge" och 10-100Hz till "sportläge". Med andra ord kan man väl kalla det för normal/ostabil/väldigt ostabil läge beroend på hur man kopplar uppstyrningen. Men första versionen kommer att bli 10-50Hz variation.
Med 4x 12V bly accumulatorer får jag 48VDC som jag ska omvandla till 48VAC med hjälp av 4x MOSFET/IGBT tranistorer som 555 tidskretsen ska styra och sedan transformera upp den till 230VAC.
Ok, nu har vi en inverter/frekvensomriktare med olika varvtal (900/1410) och för att få samma varvtal så sätter jag remskivor på motorerna och en på svänghjulet (någonstans där, är ingen bilmekaniker så jag har inte tittat hur jag ska sätta den dit, men som jag sa i tråden tidigare nånstans att det är en bonus om det fungerar i bilen.). Mitt mål är att få den a snurra 4000rpm på svänghjulet med en utväxling på 4:1 (tror jag, allt står i projekt boken

Hela härligheten skulle gå på (med en liten överkant):
U = 48VDC/VAC - 230VAC
I = 35A på 48VDC 7 på 230VAC
P = 1500W
F = 10-100Hz
Kostnad: ca 100/940KR utan transformator/bil/remskivor/övrigt
Ingen bra att skriva recensioner och jag hoppas ni förstod.
-
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
- Ort: Pedersöre-Finland
- Kontakt: