Jojje's nya moduluppbyggda kontrollerkort.
Bra, och tackar så mycket för det.
Dom som är lediga är 14, 16 och 17.
Pinne 17 har jag använt för att välja om man vill ha ut +5V på parallellporten, även om man inte "får" göra så. Men jag har en jumper för valet. Så då blir det väl pinne 14 eller 16 om ingen annan har ett bättre förslag.
EDIT: Jag ändrade 15 (som var en input) till 14.
Dom som är lediga är 14, 16 och 17.
Pinne 17 har jag använt för att välja om man vill ha ut +5V på parallellporten, även om man inte "får" göra så. Men jag har en jumper för valet. Så då blir det väl pinne 14 eller 16 om ingen annan har ett bättre förslag.
EDIT: Jag ändrade 15 (som var en input) till 14.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Då tar vi 14 då.
Angående poten så blir det väldigt oprecist med bara en vanlig envarvig på 50k.
Det är nog inte LM567 som varierar utan kombinationen med C5. Ska se om det går att ha ett fast värde+fintrimmningspot.
Provade med samma inställning på poten, men bytte mellan 6 olika kondingar av samma värde, och centerfrekvensen skiftade som mest 1kHz. Det verkar som minst en pot är nödvändig.
[edit]
37k ska det fasta vara, och sen en pot på 10k i serie.
Det kan funka med ett fast på 39k i nödfall, men då blir det lite på håret med 10k-poten.
Angående poten så blir det väldigt oprecist med bara en vanlig envarvig på 50k.
Det är nog inte LM567 som varierar utan kombinationen med C5. Ska se om det går att ha ett fast värde+fintrimmningspot.
Provade med samma inställning på poten, men bytte mellan 6 olika kondingar av samma värde, och centerfrekvensen skiftade som mest 1kHz. Det verkar som minst en pot är nödvändig.
[edit]
37k ska det fasta vara, och sen en pot på 10k i serie.
Det kan funka med ett fast på 39k i nödfall, men då blir det lite på håret med 10k-poten.
Jepp. Man kan då välja om man vill ha skruvisar eller stift till annat.
Kom på att jag gärna vill ha skruvisar när jag kopplar in mina sladdar till tex switcharna, men andra vill ha koppling till annat kort.
Du behöver inte göra nåt i schemat, det sköter jag om själv. Men det är klart, om ingen vill ha stift så man kan koppla vidare, då skippar vi det å kör med bara skruvisar.
Kom på att jag gärna vill ha skruvisar när jag kopplar in mina sladdar till tex switcharna, men andra vill ha koppling till annat kort.
Du behöver inte göra nåt i schemat, det sköter jag om själv. Men det är klart, om ingen vill ha stift så man kan koppla vidare, då skippar vi det å kör med bara skruvisar.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Har inte hunnit börja på schemat, tyvärr. Har jobbat mycket övertid den här veckan.
Men jag har fått svar från National angående framtida tillgång på tondekodern. LMC-varianten då.
Men jag har fått svar från National angående framtida tillgång på tondekodern. LMC-varianten då.
Hi,
National will continue to support LMC567CM/CMX/CN Low Power Tone Decoder as long as the business conditions are justified. However, if demand conditions are changed in the future and warrants to discontinue the manufacturing of this part, National will use it's LTB (Last Time Buy) and PDN (Product Discontinuous Notification) process which will allow customers a 12-Month LTB + a 3-months for last ship date (total of 15-months) transition window.
Thanks.
Warm Regards,
WQN
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det har med stig- och falltiden att göra. Den kan vara så hög som 18µs för EL817. Ska man då skjuta ut 25kHz på en step-pinne blir det ingen fin fyrkantvåg då flankerna kommer luta med ca 20°. Det blir 50% triangelvåg. Tror inte drivkretsarna tycker om det särskilt mycket.
Watchdogen tror jag klarar sig riktigt bra med EL817 när jag tänker efter. Den vill ju inte ha fyrkantvåg iaf.
Men vi kan väl köra EL817 rakt genom på ett provkort och se hur det går. Är det möjligt?
Watchdogen tror jag klarar sig riktigt bra med EL817 när jag tänker efter. Den vill ju inte ha fyrkantvåg iaf.

Men vi kan väl köra EL817 rakt genom på ett provkort och se hur det går. Är det möjligt?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det är ju en fördel om step och dir har samma slewrate, annars kommer ju minst första steget alltid gå åt det håll som dir var på sist om dir slår om på 18µs, och step på 1...
Man ska aldrig blanda, då får man ont i huvet...
Måste ju finnas bra optokopplare som inte är så jäkla dyra...
HCPL4502 är några kronor billigare, och har ca 0,2µs stig/falltid.
100st 6n137 = 1640kr
100st hcpl4502 = 1200kr
Annars har alla jag hittat minst 2µs.
[edit]
Sen har 6n137 en enable-pinne, så då slipper man en line driver/buffer för de 8 signalerna.
Man ska aldrig blanda, då får man ont i huvet...

Måste ju finnas bra optokopplare som inte är så jäkla dyra...
HCPL4502 är några kronor billigare, och har ca 0,2µs stig/falltid.
100st 6n137 = 1640kr
100st hcpl4502 = 1200kr
Annars har alla jag hittat minst 2µs.
[edit]
Sen har 6n137 en enable-pinne, så då slipper man en line driver/buffer för de 8 signalerna.
Senast redigerad av MadModder 28 oktober 2007, 12:11:25, redigerad totalt 2 gånger.
Jepp, jag ser nu att dom (Step & Dir) måste vara lika.
PeterH hade hittat några och skrev längst ner på sidan 2:
Jag har skickat efter några samples för att se hur dom beter sig.
Sen var det stopp.
Edit1: Om man är duktig på att räkna, så kan man väl räkna ut vad man behöver?
Edit2: Det här skrev jag föresten ett snäpp upp på sidan 2, men fick inget direkt svar på det.
Sen tänkte jag om man räknar baklänges med stegen, så får jag det till ca 13kHz vid 3000mm/min (50mm/sek) matning, 1,5mm stigning på stången, 200 steg/varv på motorn och halvsteg.
Stämmer det?
Om det stämmer så blir det ganska mycket overkill att ställa in 45kHz i Mach3. Tom 25kHz är att ta i tycker jag.
Korten är till stegmotorer, inte snabba servo. 51-motorerna har nästan noll i moment över 4000 steg/sek (4kHz?) vid helsteg.
Edit3:
Edit4:
Eller HCPL 2531? Är dubbla, så dom tar mindre plats.
PeterH hade hittat några och skrev längst ner på sidan 2:
Jag har skickat efter några samples för att se hur dom beter sig.
Sen var det stopp.
Edit1: Om man är duktig på att räkna, så kan man väl räkna ut vad man behöver?
Edit2: Det här skrev jag föresten ett snäpp upp på sidan 2, men fick inget direkt svar på det.
Sen tänkte jag om man räknar baklänges med stegen, så får jag det till ca 13kHz vid 3000mm/min (50mm/sek) matning, 1,5mm stigning på stången, 200 steg/varv på motorn och halvsteg.
Stämmer det?
Om det stämmer så blir det ganska mycket overkill att ställa in 45kHz i Mach3. Tom 25kHz är att ta i tycker jag.
Korten är till stegmotorer, inte snabba servo. 51-motorerna har nästan noll i moment över 4000 steg/sek (4kHz?) vid helsteg.
Edit3:
Varför då? Finns väl inga stegmotorer som klarar det iaf?Meduza skrev:PeterH: MAch3 stödjer ju 45khz, men teamet har stabilt testat ända över 100khz men det går inte att köra i nuvarande version.
Så någonstans runt 100khz bör ju optokopplarna klara minimum...
Edit4:
Eller HCPL 2531? Är dubbla, så dom tar mindre plats.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
A3979 vill ha en pulslängd på minst 1µs. Vi säger 2 för att få lite marginal.
Om vi ska skicka ett kontinuerligt pulståg på step så blir det såhär. Först är step låg. Sen skickar man en puls, så att det är en ren hög signal i 2µs, och en ren låg signal i 2µs. Där mellan måste stig-/falltiden räknas in. 18µs stigning + 2µs + 18µs fall + 2µs = 40µs minst för en hel puls. Det blir en frekvens på maximalt 25kHz.
Med halvsteg på en motor med 200steg/varv och en stång med 1,5mm/varv blir det 5625mm/min. Den hastigheten går det inte att skrämma upp lillsyrran i...
Din uträkning med resultatet ≈13kHz stämmer.
Tar man bort stig- och falltiden kan man då ha en pulslängd på maximalt 19µs. Det räcker ju gott. Frågan är vad allegrokretsen tycker om de sneda flankerna, men det borde inte vara några problem.
En annan tanke är hur konsekvent stig-/falltiden mellan alla EL817 är...
Teoretiskt ska det funka.
HCPL2531 är en bra kandidat. Billigaste hittills med slewrate under 1µs.
Om vi ska skicka ett kontinuerligt pulståg på step så blir det såhär. Först är step låg. Sen skickar man en puls, så att det är en ren hög signal i 2µs, och en ren låg signal i 2µs. Där mellan måste stig-/falltiden räknas in. 18µs stigning + 2µs + 18µs fall + 2µs = 40µs minst för en hel puls. Det blir en frekvens på maximalt 25kHz.
Med halvsteg på en motor med 200steg/varv och en stång med 1,5mm/varv blir det 5625mm/min. Den hastigheten går det inte att skrämma upp lillsyrran i...
Din uträkning med resultatet ≈13kHz stämmer.
Tar man bort stig- och falltiden kan man då ha en pulslängd på maximalt 19µs. Det räcker ju gott. Frågan är vad allegrokretsen tycker om de sneda flankerna, men det borde inte vara några problem.
En annan tanke är hur konsekvent stig-/falltiden mellan alla EL817 är...
Teoretiskt ska det funka.
HCPL2531 är en bra kandidat. Billigaste hittills med slewrate under 1µs.

Jag tror, och hoppas på, att det EL817'an är specad för, det klarar den "minst".
Kan vi inte bestämma att vi gör några testkort med EL817'or på alla platserna. Så testar vi å ser om det funkar. Annars drar det bara ut på tiden för mycket, och om det inte funkar, då gör man bara nya kort. OK?
He he, eller ska vi bestämma HCPL 2531? Så slipper vi trassel
HCPL 2531 är i princip samma som 4502, men i dubbelutförande.
Kan vi inte bestämma att vi gör några testkort med EL817'or på alla platserna. Så testar vi å ser om det funkar. Annars drar det bara ut på tiden för mycket, och om det inte funkar, då gör man bara nya kort. OK?
He he, eller ska vi bestämma HCPL 2531? Så slipper vi trassel

HCPL 2531 är i princip samma som 4502, men i dubbelutförande.