Bläckstråle direkt på PCB

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MADZerQ

Inlägg av MADZerQ »

Kanske lite fel men jag tror att det hör ihop lite med detta, hur pass bra blir det när man först skriver ut på OH-film och sedan belyser?

Jag brukar normalt knalla ner till min lokala reklambyrå och få det utskrivet på film med deras speciella skrivare för just uv beständiga utskrifter, betalar drygt 500kr för ett A3. Men det blir kanonfina utskrifter och inga problem med belysningen sedan.

Problemet är just att om man har bråttom med ett schema och inte kan fylla ut A3 arket så blir det så dyrt per schema.

Har ni några bilder på hur det ahr blivit?

/MADZerQ
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har massa bilder på kretskort på min sida. Jag kör med dubbla lager OH-film för att det ska bli tillräckligt ogenomskinligt.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Kör med detta papper efter tips från pagge. Funkar bra med en billig HP1018.

http://www.swedoffice.se/products-a-oe. ... ch=2140304
MADZerQ

Inlägg av MADZerQ »

[MadModder]

Blir inte det skuggiga kanter när man använder dubbla lager OH, iom att filmens tjocklek ligger emellan kortet och mönsterytan?

Eller lägger ni första filmen med svärtan emot kopparn och den andra filmen ovanpå den första på likadant sätt som första filmen, alltså med svärtan emot den första filmen.

Har hört om denna teknik länge nu men tycker att det borde ge lite luddiga kanter på likadant vis som om man airbrushar med lös maskering, det blir en rak kant men lite suddig.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag använder tre OH-filmer. Filmernas tjocklek har aldrig varit något problem.

Däremot stötte jag på problem igår när jag gjorde ett kort med 14 mils (0.3556mm) mellanrum mellan två ledare. Skrivaren (Epson Stylus Color 480) ger skarpa utskrifter, men alla skrivare slarvar ju lite. Oftast märks det inte, men i det här fallet räckte det för att några ledares mellanrum inte kunde bli tillräckligt belyst. Vid så här små mellanrum/isolation/spacing så blir det även lite svårt att få OH-filmerna exakt ovanpå varandra.

edit: Kan tillägga att det var jordplanet som hade 14 mils mellanrum till de övriga ledarna. Såhär i efterhand borde jag nog ha ökat den siffran, men jag har knappt någon framkallningsvätska kvar så det får nog vara såhär.

Jag har inte provat tonertransfer-metoden, men jag kan tänka mig att den metoden är lämpligare när man gör kort med så här litet ledningsmellanrum. Någon som vet hur det ligger till får gärna ge rätt svar. :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Tonertransfer har den nackdelen att banorna kan "följa med" på pappret som man drar bort om de är tunna.

Fast egentligen så tycker jag det är onödigt med så tunna banor då man lätt sabbar dem med pennan då man löder plus svårigheten att få det att väta.
MADZerQ

Inlägg av MADZerQ »

JimmyAndersson skrev:Jag använder tre OH-filmer. Filmernas tjocklek har aldrig varit något problem.
Men hur placerar ni lagrena då? alla med svärtan ner mot kretskortet? Skall prova i veckan och se om det blir bra, vore ju kul om det fungerar för då kan man ju göra lite mer kretskort än förut :D

Gjorde i ordning en fin ljuslåda och etstank med värme och omrörning, men har bara gjort ett fåtal kort än så länge, tråkigt när grejerna bara står.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Men hur placerar ni lagrena då? alla med svärtan ner mot kretskortet?"

Jepp. :)

Lycka till!
Skriv svar