Taklampa vilken kabel är vad
- Mizzarrogh
Re: Taklampa vilken kabel är vad
Man får i allafall litet mer referenser när man läser flashback där man kan tro att medelåldern är 13 men man vet att den är betydligt högre, men ännu är det trots allt i allafall oftast mariginellt högre nivå härinne i andra trådar. 

-
MiaM skrev: ↑16 oktober 2025, 13:04:37 En ren gissning är också att man kanske rent av lät vit motsvara oisolerad. De gamla fasfärgerna RST lär stå för "Röd, Svart, Transparent". Och om en av ledarna är oisolerad och en av ledarna är nolla så lär man använda den oisolerade som nolla. Gissar att det är därifrån vit nolla och svart fas (i vissa socknar) kommer, kanske?
Din teori för RST stämmer inte L1 var tidigare i Sverige Svart, och L2 Röd, L3 kunde ha olika färg.
RST är inge förkortningar, enbart tre bokstäver i följd.
I en del länder användes däremot RYB som är förkortningar för Red, Yellow, Blue.
--
När det gäller ställverk för högspänning användes ibland Röd, Grön, Gul och ibland Röd, Gul, Blå för de tre faserna.
Senast redigerad av MadModder 17 oktober 2025, 11:21:45, redigerad totalt 1 gång.
I nazitysklands rakettillverkning användes just röd-grön-gul. I hela anläggningen gick ledarna synliga och målade i dessa färger. Ordning och reda, beskjutning på fredag.
Penemunde, där de tillverkade V3-raketerna, om någon inte förstod var jag fotat detta.
Penemunde, där de tillverkade V3-raketerna, om någon inte förstod var jag fotat detta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vad var V3 raketen för något. Jag har inte hört talas om den alls.
Edit: Lite googlande ger information. V2 (A4) tillverkades och testades där. V3 tycks ha varit ett projekt på platens som inte kom längre än till designstudier. Dvs någon tillverkning kan inte ha förekommit. Men det enda jag hittar är ett overifierat påstående om att det ens fanns ett projekt.
Edit: Lite googlande ger information. V2 (A4) tillverkades och testades där. V3 tycks ha varit ett projekt på platens som inte kom längre än till designstudier. Dvs någon tillverkning kan inte ha förekommit. Men det enda jag hittar är ett overifierat påstående om att det ens fanns ett projekt.