AC TIG Svets funderingar
Du måste ju ändå ha dioder för likriktningen så det totala antalet komponenter är lika många ändå. Jag tänker nog börja med en DC variant som någon skrev, det kommer att blir tillräckligt ändå med reglering och så vidare. När det är klart så tänker jag gå vidare med AC.
Transformatorn blir nog klurig att få till. Speciellt med tanke på sekundärströmmen. Jag tror inte jag får på de ledar-areor som krävs på en sådan ferritkärna.
Transformatorn blir nog klurig att få till. Speciellt med tanke på sekundärströmmen. Jag tror inte jag får på de ledar-areor som krävs på en sådan ferritkärna.
macgyver, du har nog rätt för det var så jag hade tänkt att man kunde göra när jag tittade på fel elschema till
en ESAB TIG men hela idén med en primär switchad trafo är ju värdelös om man inte får tag på en HF-trafo.
Funderar på vad som händer vid varje puls ut till TIG brännaren i en switchad konstruktion jämfört med en
som har elektrolytkondensatorer. I en switchad konstruktion så får man vid varje puls en belastningen direkt
på trafon och i en med kondingar så får man den direkt på kondingarna.
en ESAB TIG men hela idén med en primär switchad trafo är ju värdelös om man inte får tag på en HF-trafo.
Funderar på vad som händer vid varje puls ut till TIG brännaren i en switchad konstruktion jämfört med en
som har elektrolytkondensatorer. I en switchad konstruktion så får man vid varje puls en belastningen direkt
på trafon och i en med kondingar så får man den direkt på kondingarna.
du kan bara öveföra växelström genom en trafo,
en annan idiot ide, eftersom effekten som man kan överföra är frekvensberoende, vad skulle hända om man gjorde en fusklösning
ungefär som följande, likrikta inkommande 3fas, växelrikta med strömreglering, 300hz, 6*normalfrekvensen, in med det i en mindra trafo med rätt dimensionerade lindningar, och sedan direkt ut till hantaget?
någon som sett sådanna lösningar?
tyvärr lär man få en hel del kärnförluster för att man kör högre frekvens och övertonerna, men bra mycket mindre transformatorkärna
en annan idiot ide, eftersom effekten som man kan överföra är frekvensberoende, vad skulle hända om man gjorde en fusklösning
ungefär som följande, likrikta inkommande 3fas, växelrikta med strömreglering, 300hz, 6*normalfrekvensen, in med det i en mindra trafo med rätt dimensionerade lindningar, och sedan direkt ut till hantaget?
någon som sett sådanna lösningar?
tyvärr lär man få en hel del kärnförluster för att man kör högre frekvens och övertonerna, men bra mycket mindre transformatorkärna
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
GRYM:
Jo självklart fungerar din idé. Den används ibland i snarlika syften. Vinsten i mättnadsström överstiger radikallt de ökade hysteresförlusterna i kärnan, och med en svets som ändå inte går hela tiden är lite kärnförluster inte hela världen då trafokärnan ändå inte kommer att hinna bli för varm vid normalt bruk. Är man nervös ändå så sätt dit en 120 graders termostat på primären och bädda in den under krympplasten så att den känner rätt temperatur.
Jo självklart fungerar din idé. Den används ibland i snarlika syften. Vinsten i mättnadsström överstiger radikallt de ökade hysteresförlusterna i kärnan, och med en svets som ändå inte går hela tiden är lite kärnförluster inte hela världen då trafokärnan ändå inte kommer att hinna bli för varm vid normalt bruk. Är man nervös ändå så sätt dit en 120 graders termostat på primären och bädda in den under krympplasten så att den känner rätt temperatur.
Ska handla lite grejor på ELFA nästa vecka så jag passar väl på att köpa lite material till test TIGen.
1st IR2110 - FET/IGBT drivers
2st IRG4PC40F - IGBT transistorer
och så skulle jag behöva lite elektronik för att kunna styra driverkretsarna med microprocessorn så där tänkte jag att man skulle ha någon typ av optokopplare?
macgyver:
Det var grym som hade den idén. Jag hade en annan ide som inte har någon switchad trafo.
1st IR2110 - FET/IGBT drivers
2st IRG4PC40F - IGBT transistorer
och så skulle jag behöva lite elektronik för att kunna styra driverkretsarna med microprocessorn så där tänkte jag att man skulle ha någon typ av optokopplare?
macgyver:
Det var grym som hade den idén. Jag hade en annan ide som inte har någon switchad trafo.
Det var det som vi diskuterade tidigare i denna tråd(se sida 3 och 4).grym: skrev:likrikta inkommande 3fas, växelrikta med strömreglering, 300hz
Senast redigerad av BEEP 26 februari 2006, 00:41:41, redigerad totalt 1 gång.
rehnmaak:
BEEP:
Ser fram emot en labb rapport...
Skall försöka labba lite själv, känner att jag måste läsa på lite mer om
switchade nätdelar.
Någon som kan rekommendera någon bra websida eller bok ?
Kan man inte ta två st "elfa: 58-764-46" kärnor (dom var ju inte så dyra) och på så sätt halvera ledartjockleken ?Transformatorn blir nog klurig att få till. Speciellt med tanke på sekundärströmmen. Jag tror inte jag får på de ledar-areor som krävs på en sådan ferritkärna.
BEEP:
Ser fram emot en labb rapport...
Skall försöka labba lite själv, känner att jag måste läsa på lite mer om
switchade nätdelar.
Någon som kan rekommendera någon bra websida eller bok ?