Fagges ITX bygge "klart"

Berätta om dina pågående projekt.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Illu, bara för att fagge har gjort det mesta i chassiväg på dina byggen :P :wink:
ondskehem

Inlägg av ondskehem »

word :P...

Jag ser inte er som konkurenter, utan som komplement! :xD
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Illuwatar: nä konkurrera är meningslöst, det går inte bygga mindre än µ-machine. :tumupp:
Ang, plexi-basen så får den vara där & hoppas på att det statiska inte ställer till det. Men 6mm under plexit så är det alu igen & hela lådan är jordad, så det borde inte vara några problem med störningar. Eller rättare sagt det har funkat hela kvällen i går, (installation pågår). :)

Korken: Prislappen bestäms ju efter hur mycket material det går åt, & antalet detaljer. 20hål eller 700hål, det gör ju en viss skillnad på både tid & antal fräsar som går åt. :wink:

Åter till bygget.
Topp & botten plåtarna är klara.
Allt hopmonterat förutom RGB-styrningen. Så nu ska jag bara installera lite mjukvara, vilket får göras med öppet lock för att kunna ansluta cd-romen. Men när det är klart så ska locket på & sen kommer det lite bilder till. :)

Det som återstår att göra innan bygget är 100% klart, är elektroniken, fläkt gallret & möjligtvis emblemet.
Men det får bli en stunds paus först, för det har blivit å helsike för intensivt byggande nu under helgen, så man är inte som man borde vara nu. :wacko:

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Säger såhär, du är min idol nu. :D
Grymt fint!

//Emil
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

min me! :D
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Nu har jag stöt på lite problem. :?
Fört & främst får jag inte Winlirc att funka med ITX-kortet, men kör jag mottagaren i min gamla P2 burk så funkar det fint. Jag antar att det är signalnivåerna som itx kortet inte accepterar, men hur fan löser man det då?, eller känner ni till något annat fel som kan orsaka detta problemet?.
Sen så är det nått krabb med drivningen av 64*128 KS0108 displayen. Allt funkar men med jämna mellan rum så kan några pixlar hamna på fel ställen helt slumpmässigt. Jag har testat med flera mjukvaror men utan framgång.
Får väll dra fram oscilloskopet & kolla signalnivåerna, man kanske måste använda pullup motstånd eller liknande, men sådana ska väll finnas som standard har jag för mig på LPT-portarna!?.
Användarvisningsbild
Sune

Inlägg av Sune »

Jag har också haft problem med IR-mottagaren på mitt ITX-kort.
Jag fick mata den externt från nätagget och inte via com-porten, där spänningen var för låg.

/Sune
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Det kan behövas!
Vad är de för fel som uppstår när du inte får igång Winlirc? Har också haft problem med det på Win Server...
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Ja jäklar tack för tipset Sune. :tumupp:
När jag mätte spänningen fram till regulatorn så var den bara runt 4V i stället för 15V som det skulle vara. Så jag gjorde som du sa & matade regulatorn direkt med 12V & då funkade det!. :D
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Såja.
Ett litet smakprov på hur lådan ser ut, men det finns lite till att fixa innan dom slutliga bilderna kommer.
Och så efter 47642 rader g-kod & 5timmars fräsning så blev gallret klart.
Bilderna får tala för sig själva. :D

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Riktigt snyggt, :shock:
Tur att du inte måste sitta och skriva all kod för hand. :)
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

Det här med störningar, jag har länge haft datorer helt utan chassi, och jag har inte märkt att de har blviit störda och jag har inte heller märkt att min utrustning i rummet blir stört på något vis... Vad är det som skulle bli stört? :)
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Åhh! dude wtf! :bravo:

Säg mig vad det är för prog du med den där grafiska lcdn från fractronics, jagf år det nämligen inte att funka så jävla bra :/
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

sjukt snygt!!

när du fräste ut plåten på baksidan, hur programerade du då in var alla kontakter ska sitta o hur stora alla hål ska va Osv?? sitter du o mäter med en linjal först eller :D ?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Adis:
Jag har testat dom programmen finns på fractronics sida, & ja är inte riktigt kompis med dom häller. Det största felet på i princip samtliga program är ju att datorn blir helt förlamad eftersom dom programmet tar all datorkraft.
squiz3r:
Jepp, det är bara fram med skjutmåttet & mäta & sedan skriva ut ritningen & skära ut alla hålen på pappret för att kunna kontrollera så allt blev rätt.

Ja då var det klart, & jag är nöjd kan man säga :D
Såhär i efterhand så finns det ju givetvis saker man kunde gjort bättre som t.e.x inte gänga M3 i plexi, för det håller inget vidare, men nu vet man till en annan gång. :wink:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar