Combimill Sinumerik 3 retrofit Mach 3 Kanalog Kflop

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
maba

Re: Combimill Sinumerik 3 retrofit Mach 3 Kanalog Kflop

Inlägg av maba »

Har hållit på att testa olika gainvärden och när jag började öka på stäckan och hastigehten så fick jag lov att sänka Gain på både Z och Y för att de skulle gå mjukt i högre hastigheter.
Tyvärr har jag inga intressanta bilder att posta då de ligger på andra datorn men var så säker det kommer :lol:

Jag provade även Z-axeln men mindre bra resultat, KAnalog styr ut full 10V men den hänger inte med, troligen måste jag ställa ner accelerationen en del men jag var lite trött och tänkte inte på det. Nya försöker kommer senare i veckan.
Vad jag förstått så har inte CombiMill varken motvikt eller gasdämpare på Z-axeln?
Det verkar inte vara friktion för den går fint neråt och lägger jag ur bromsen med axeln inaktiverad så sjunker bordet av egenvikten
Z-axle_first_run.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
maba

Inlägg av maba »

Fick ingen ordning på Z, Tom på Dynomotion var övertygad att något var fel på spänningen till motorn eller själva motorn.
Motorn går men den går väldigt ojämnt och hugger i sin gång.
Jag mätte spänningen (med en enkelmultimeter) och den såg ok ut, så mycket man nu kunde se.
Så jag plockade bort motorn och noterade direkt att det gick väldigt tungt att snurra på axeln.

Plockade isär så mycket jag kunde utan specialverktyg och här är nog felet, ena ,magneten var helt lös,
Går det att göra rent och limma tillbaka magneten med epoxi om man noterar hur den ska sitta?
20130207_010951.jpg
Ankaret ser ok ut, lite smuts och lite ytrost.
Det måste ha kommit in kylvätska i motorn för det mesta är ytrostigt och fult
20130207_011025.jpg
Dock så får jag inte av lindningarna till Tachometern, vågar man ta en press och trycka på axeln eller krävs det nån specialavdragare?
20130207_011045.jpg
Anledningen till att jag vill ha isär den helt är för att kolla det bakre lagret i motorn, Axeln snurrar fortfarande trögt och ojämnt
Senast redigerad av maba 7 februari 2013, 02:28:18, redigerad totalt 1 gång.
maba

Inlägg av maba »

Och nu läser man att det kanske inte är så bra att plocka isär en motor eftersom det finns risk att magenterna avmagnetiseras :(

Iofs var den dålig, det måste ha kommit in kylvätska eftersom det är rostigt, en magnet var lös och bakre lagret går trögt.
Är det någon ide att plocka ihop den igen eller ska man leta ersättare?
H.O

Inlägg av H.O »

Prova absolut att plocka ihop den om du kan, det är inte alls säkert att den blivit "förstörd" av du plockat isär den. Hur skadligt det är att ta isär den beror på vilken typ av magneter det är. Kommer du ihåg hästskomagneten på fysiklektionen? Den hade alltis en platta från den ena "tån" (polen) till den andra av exakt den anledningen att den annars tappar sin magnetism om inte den "magnetiska kretsen" är sluten.
maba

Inlägg av maba »

främre lagret var ett 6003 lager d: 17 mm D: 35 mm B: 10 mm
Så jag var och köpte 2st i hopp om att det bakre skulle vara lika.
När jag pressade isär det hela visade det sig att det inte var samma lager.
Det bakre heter "R10DU" ett tumlager med måtten 15.875 X 34.925 X 8.730 mm (5/8" Bore, 1-3/8" OD, 9/32" Width)
Har svårt att tro att momentum har tumlager hemma, docK hittade jag på http://www.kullager.se/sv/product/1488/ ... 34-9-X-8-7
maba

Inlägg av maba »

Har satt ihop motorn och testkört och tyvärr beter den sig fortfarande konstigt.

När axeln är Enabled och ska stå still och jag testar att vrida på den så är den stum åt ena hållet men åt andra hållet så börjar den skaka/oscillera.
Lika dant när jag testkör den, åt ena hållet går den fint men åt andra hållet så går den ojämnt/skakar/oscillerar.
Har plockat över motorn och kört den på X-axeln med X-axeln encoder, kablage mm men det är lika där.

Hur kan det komma sig att den går fint åt ett håll men inte det andra?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Limmade du tillbaka magneterna på exakt samma ställe som de har suttit tidigare?
Man kan ju gissa att magnetläget är kritiskt i förhållande till kolhållarnas läge.
maba

Inlägg av maba »

jag tog 2 träklossar och la i mellan så de skulle komma så lika som möjligt.

Jag är inte 110% att den ena vart exakt rätt vänd eftersom den trillade ut när jag delade motorn, är detta helt avgörande, är de inte positivt laddade magneterna?
Jag funderar om nån av de kan ha avmagnetiserats och på så vis får jag detta fenomen, men i så fall borde den väl bete sig konstigt åt båda hållen?
Det som förbryllar mig är att den funkar klockrent åt ena hållet men inte det andra, man ändrar ju bara polariteten när man byter håll.
Har kikat lite på nätet, ebay mm efter en ny motor men det verkar väldigt dåligt med utbudet.

Vart ska man leta efter en Contraves 117V ?
contraves2.jpg
H.O

Inlägg av H.O »

Är plattan som kolen sitter på justerbar?
Jag kan inte riktigt förklara det på rak arm men om den är feljusterad så kan det bli konstigt, lite samma sak som Säter är inne på.
Minns att jag, när jag plockat isär mindre motorer för att borra hål i axeln, har behöft justera/vrida plattan med kolen för att få motorn att gå lika i båda riktningarna. Det har inte varit något sådant problem som du har men den drog olika mycket ström - har jag för mig.
maba

Inlägg av maba »

kolen sitter i bakre gaveln och magneterna sitter i ett löst rör så det går att justera förhållandet i mellan dessa, det fanns ett körnslag som jag har siktat in mig på men jag har inte varit supernoga, jag ska prova att justera förhållandet på dessa och se vad som händer.
maba

Inlägg av maba »

Var ut och provade utan större resultat.
Vred ~5mm åt varje håll men det vart ingen större skillnad alls :(
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Du kanske kan prova att flytta över statorn från en av de andra motorerna?
Enbart i felsökningssyfte.
maba

Inlägg av maba »

Jag vågar inte plocka isär de andra motorerna, men jag skulle nog kunna vända huset med magneterna upp och ner, den ser liksidig ut och se om felet ändrar riktning.
I så fall borde det ha med magneterna att göra
maba

Inlägg av maba »

Plockade ut kolen och gjorde rent de och ställde magneterna precis som de satt innan och nu verkar Y-axeln ha fått nytt liv.
Däremot står den inte helt still utan den småhugger/vaggar fram och tillbaka när den försöker hålla axeln stilla.

Vet inte om det är remspänningen (remmen mellan servomotorn och kulsskruven) PID inställningarna eller något annat som gör det?

En uttjatad bild kommer här:
Z-axle_repair.png
H.O

Inlägg av H.O »

Du kanske har lite för hög "D"?
Annars kan du ju prova att sätta deadband till typ 2 och Gain till 0.8 eller nått sånt, se om det hjälper.

EDIT: Är det här på Y eller på Z?
Om det är på Z (som bildtexten säger) så kanske det inte är så konstigt eftersom den kämpar med att hålla den plats, gravitationen drar den neråt hela tiden.
Skriv svar