Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?

Inlägg av danei »

Avläsningen och effekttariff har med nätägaren att göra. Den byter man inte så lätt :wink:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Precis, det är nätägaren som står för mätare och avläsning. Jag köper min en från Fortum men mätarställningarna får jag läsa av hos Eon.

Jag tror att alla elnätsleverantörer idag har enkel möjlighet att logga in på hemsidan och kolla mätarställningar, man brukar kunna skapa konto med t.ex. senaste fakturan fakturanummer och sitt kundnummer eller nåt sånt.
Walo

Inlägg av Walo »

danei skrev:Avläsningen och effekttariff har med nätägaren att göra. Den byter man inte så lätt :wink:
Jag antar att Säter har samma elleverantör som elnätsleverantör.
Det är ju ganska vanligt att folk inte byter trots allt... :shock:
Det var därför jag tycker att han skall hota med att byta elleverantör.
Trots allt är det en hel del pengar för elleverantören med 100.000 kWh förbrukning...
Även om dom får in en del pengar på att "bara" vara elnätsleverantör.
Är det samma ägare av både elnät och elförsäljningen så bör man ju kunna "hota" dom, eller hur? :lol:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Elnätet och elkraft får inte ligga i samma bolag. Det är för att nätmonopolet inte ska beblandas med elhandeln.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Vadå får inte? Jag har Eon som både nätägare och elleverantör.
Walo

Inlägg av Walo »

E.on har olika bolag som ägs av E.on ;-)

Se här:
http://www.eon.se/om-eon/Om-foretaget/Dotterbolag/

Ett bolag för Elhandel ett för energiproduktion och så vidare...

Varför, jo för att riksdagen krånglar till det och gör det dyrare för oss kunder...
Kan inte finnas nått annat vettigt svar på den frågan!? :D

EDIT:

Hittade denna länk som kanske är nått för Säter:
(Trots att han inte har E.on, men kanske som inspiration)

http://www.eon.se/foretagskund/Energief ... rize-2012/
Användarvisningsbild
Digitum

Inlägg av Digitum »

Jag har skummat igenom inläggen i tråden.

För att få stenkoll på förbrukningen så borde du kunna installera en eller kanske tom 2-3 extra undermätare för olika grupper av elförbrukare. Beroende på hur elcentralen är uppbyggd är det mer eller mindre dyrt. Kjell har mätare för upp till 80A http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... gyr-p67431.

Om du har en stor lokal så kan ju belysningen kosta en del. Gamla ineffektiva lysrörsarmaturer och glödlampor kan säkerligen effektiviseras med elektroniska drivdon och utbyte mot tex LED-lampor. Dessutom är gamla lysrörsreaktorer en av de i särklass vanligaste källorna till brand, särskilt om dom blinkar, då skall man byta/ta ur rören/tändarna direkt.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Tångmultimeter med autorange. 399:-
http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... 201-p48113

Behöver du 100amp, låter ruggigt mycket.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag ska göra lite fler avläsningar på stora mätaren.
Då får man ett hum om vad som är lönt att stänga av.

100A är mycket.
Jag har testat med 80A, men det går inte,
Man får nog sluta köra flera maskiner samtidigt.

Hur är det med huvudsäkring?
När jag har effekttariff, då spelar väl huvudsäkringen ingen roll?
Skulle lika gärna kunna sätta i 125A, utan att det blir dyrare.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Digitum skrev:Om du har en stor lokal så kan ju belysningen kosta en del. Gamla ineffektiva lysrörsarmaturer och glödlampor kan säkerligen effektiviseras med elektroniska drivdon och utbyte mot tex LED-lampor.
Hur stor skillnad gör drivdonen till lysrör? Visst blir det viss förlusteffekt i reaktorn men hur mycket? Lysrör är ju ändå en dröm i effektivitet jämfört med glödlampor och halogenlampor.

En fördel med gamal reaktorer är att de är väl i stort sett outslitiga. Jag har råkat ut för två trasiga, det blev kortis över några lindningar på en reaktor som var så gammal att det inte var plastisolerad kabel internt i armaturen. Den "fungerade" visserligen men röret lös lite för starkt och det luktade rätt illa efter en kort stunds användning... Den andra fick avbrott i reaktorn vid okänt tillfälle, antagligen för att det var en inomhusklassad dubbelarmatur som var monterad i ett rätt fuktigt uthus.

Annars går armaturer bara sönder om man klantar till det med rör som blinkar för länge.
Digitum skrev:Dessutom är gamla lysrörsreaktorer en av de i särklass vanligaste källorna till brand, särskilt om dom blinkar, då skall man byta/ta ur rören/tändarna direkt.
Det är visserligen reaktorerna som sätter fart på branden men orsaken är glimtäntarna. Byt till säkerhetständare där lysrör kan tänkas vara påslagna längre tid utan att övervakas, och ta givetvis ur rör som blinkar. Om ett rör varit trasigt så länge att det slutat att blinka så kasta tändaren.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Läste just igenom denna tråd vars rubrik lyder "Hur reducerar jag elkostnaderna på min verkstad?".

De flesta råd verkar gå ut på att mäta strömförbrukning i förbrukarna. Varför det? Man vet att det går åt en viss energi för att få någonting utfört. I ett företag gäller det att hålla förbrukningen så låg som möjligt för att få jobbet gjort på effektivaste vis, varken mer eller mindre.

Mitt råd är att skapa en elmiljö där allt är avslaget som inte behöver vara påslaget, såvida det inte är uppenbart oekonomiskt att slå av/på. Det finns ingen anledning att försöka mäta sig till vad som drar mycket ström, används utrustningen inte skall den normalt, slås av. Alla bäckar små....

När det gäller att minska enegiförbrukningen på befintlig utrustning när den används så gäller det att kolla upp vad man kan göra för att minska den på ett sätt så att man kan räkna hem investeringen. Byta dyr belysning mot mer energisnål osv. är lätt att räkna på.

När man gjort alla insatser som är ekonomiskt bärbara, ja då finns det inte mycket annat än att kolla elleverantörsmarknaden och köpa energin till bästa pris.

Allt detta kan man göra utan elmätare.
Nerre

Inlägg av Nerre »

I ett företag är tid pengar. Om det tar tid att starta upp och initiera en maskin (ex. köra mot ändlägen för att nolla) så vill man kanske inte stänga av den om den inte står för en ovanligt stor del av förbrukningen. Eller kanske nöja sig med att stänga av den på helgerna. Särskilt inte om det rör sig om flera maskiner. Man vill ju inte att det tar en timme varje morgon innan man kommer igång med produktionen, bara för att man slagit av maskinen under natten.

Fast i farsans verkstad har det alltid varit "rutin" att slå av maskinströmmen (separat huvudbrytare) vid dagens slut. För att inte glömma det så gick radion på maskinströmmen, var radion igång hade man glömt att slå av.

Han har också en svagare "ledbelysning" (ett antal enkla glaskupor) utöver lysrörsarmarturerna, så man inte behöver tända upp hela verkstan bara för att inte snubbla när man ska gå igenom. Kontoret har egen belysning så han inte behöver tända i hela verkstan när han sitter med pappersjobb.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Läs inantill:

Mitt råd är att skapa en elmiljö där allt är avslaget som inte behöver vara påslaget, såvida det inte är uppenbart oekonomiskt att slå av/på.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om man har en maskin som ska boota vid uppstart slår man på den när man kommer till jobbet, sedan går man o klär om. Att låta datorn stå på under natten är helt enkelt dumt!
Skriv svar