Örjans ROV
Re: Örjans ROV
Detta har jag missat helt, snyggt!
Spännande design, funderar bara på hur bra bild du kommer att få genom kupolen, borde inte bilden bli rätt förvrängd?
Helt klart en riktigt snygg ROV, börjar bli dax att få ordning på sin egen också om man bara kunde få LANet att fungera : /
Spännande design, funderar bara på hur bra bild du kommer att få genom kupolen, borde inte bilden bli rätt förvrängd?
Helt klart en riktigt snygg ROV, börjar bli dax att få ordning på sin egen också om man bara kunde få LANet att fungera : /
Nobeldagen
Ett långt sommarlov är slut och det är dags att damma av hobbyprojektet igen. Har testkört alla funktioner och börjar nu bygga fästen för elektroniken. Värmer och böjer plexiglas till fästen för batteri, kretskort, motorstyrningar samt gör små fästen för buntband.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Strömbrytare och laddning
Har monterat en liten vattentät låda under skrovet för att kunna slå på huvudströmmen, slå av och på motorerna samt ladda batterierna. Kablarna går i sin tur genom en vattentät genomföring. Nu är det dags att börja montera alla komponenter.
Alla komponter monterade
Alla komponenter monterade. Arduinokort, H-brygga, batteripack, tre motorstyrningar, kamera och servo för att styra kameravinkeln. På kameran en monterad laser för att få en riktning i vattnet. En fukt och temperatursensor samt möjlighet att läsa av aktuell batterispänning. I dagsläget saknas möjligheten att läsa av djupet (har fått tag i en Kellergivare, men har inte klurat ut hur den fungerar).
Jag har planerat att installera en trimtank, men avvaktar med detta just nu då utrymmet i kupolen blir väldigt begränsat.
Jag har planerat att installera en trimtank, men avvaktar med detta just nu då utrymmet i kupolen blir väldigt begränsat.
Dan före dan och problem
H-bryggan för att driva gripklon blir väldigt varm och lägger av efter ett kort tag. Det visar sig att den klarar 2 ampere per kanal och när jag mäter upp flödet till motorn för gripklon kommer jag upp till 2,5 A. Lite förvånande att den har så lite marginal, men jag kanske har förstört den? Testar dock att driva en obelastad elmotor och då går det bra. Testade att parallellkoppla båda kanalerna för att fördela strömmen, men det gick inte heller.
Får byta ut L298N mot en brygga som jag bygger på reläer… Jag som är sugen att skuva ihop alltihopa och testa flytförmågan.
Får byta ut L298N mot en brygga som jag bygger på reläer… Jag som är sugen att skuva ihop alltihopa och testa flytförmågan.
H-brygga av reläer
Två reläer dök upp från DealExtreme färdigmonterade på ett kretskort för en kostnad till ca 30 kronor. Nu har jag monterat alla detaljer på skrovet och skrivit ett litet program som testar alla funktioner.
En liten filmsnutt som visar testkörningen finns här:
En liten filmsnutt som visar testkörningen finns här:
Styrenheten
Då var det dags att börja bygga ihop styrenheten. Även där får ett Arduinokort ha huvudrollen för att ta mot signaler från potentiometrar, tryckknappar och strömbytare samt för att upplysa om batterispänning och eventuell fukt i skrovet.
Det skulle vara snyggt med ett video overlaykort så jag kan få data direkt på min monitor, men det får bli i nästa version.
Min oro att kommunicera seriellt mellan två Arduinokort är nu skingrad. Hittade ett suveränt bibliotek som Bill Porter har skrivit. Det tar hand om mitt problem, checksummor osv. Det finns här: http://www.billporter.info/2011/05/30/e ... o-library/
(Om jag hade mer kunskap skulle jag sköta kommunikationen över Ethernet, ha en IP-kamera och låta en antenn flyta i vattenytan. Kommunikationen över vatten skulle jag sköta via WiFi och telefonen eller surfplattan skulle kunna visa både bild och fungera för att styra ROVen)
Har gjort en liten test med hjälp av exempelkoden som följer med och jag lyckades styra ett servo på första försöket. Hurra! Det känns dock som det är en hel del kvar innan jag har alla mina funktioner i hamn.
Det skulle vara snyggt med ett video overlaykort så jag kan få data direkt på min monitor, men det får bli i nästa version.
Min oro att kommunicera seriellt mellan två Arduinokort är nu skingrad. Hittade ett suveränt bibliotek som Bill Porter har skrivit. Det tar hand om mitt problem, checksummor osv. Det finns här: http://www.billporter.info/2011/05/30/e ... o-library/
(Om jag hade mer kunskap skulle jag sköta kommunikationen över Ethernet, ha en IP-kamera och låta en antenn flyta i vattenytan. Kommunikationen över vatten skulle jag sköta via WiFi och telefonen eller surfplattan skulle kunna visa både bild och fungera för att styra ROVen)
Har gjort en liten test med hjälp av exempelkoden som följer med och jag lyckades styra ett servo på första försöket. Hurra! Det känns dock som det är en hel del kvar innan jag har alla mina funktioner i hamn.
Det går inte snabbt, men det går långsamt.
Idag börjar jag min föräldraledighet och firar att fixa lite under Idas sovpauser. Hade tänkt vacuumforma en handkontroll i kolfiber och epoxi, men genar lite och försöker bygga in mina reglage i en liten apparatlåda jag hittade. Det kanske blir i trängsta laget, men bör gå lite snabbare...
Ett steg till
Kanske får jag plats med allt ändå. Har gjort en första skiss på en enkel layout som förklarar reglagen.
Dottern magsjuk...
Dottern magsjuk...
Jungfrufärd
Äntligen dags för första provturen under vatten. Alla funktioner fungerar i huvudsak som planerat. En del saker återstår.
1. Har fortfarande problem med den seriella kommunikationen och måste kommentera bort styrning av själva kameran för att få det hela att fungera. Är tveksam till att rätt batterinivå visas och jag har ännu inte kopplat in fuktlarmet.
2. Behöver justera och lägga till några vikter. Det har jag dock räknat med och har plats för t.ex. blyhagel i rören där fjärrljusen sitter.
3. Fick lite vatteninträngning i skrovet, men det beror nog bara på att jag dragit skruvarna lite klent. I tidigare försök har jag sänkt ROVen till 20 meters djup med lyckat resultat.
4. Behöver programmera om reglaget för vertikalmotorn så den ger full gas åt båda hållen. Märkte att det var lite svårt att få ROVen att gå på djupet.
En film finns här:
http://youtu.be/4dFBr9oVbVk
Vem har sagt att en humla inte kan flyga…
1. Har fortfarande problem med den seriella kommunikationen och måste kommentera bort styrning av själva kameran för att få det hela att fungera. Är tveksam till att rätt batterinivå visas och jag har ännu inte kopplat in fuktlarmet.
2. Behöver justera och lägga till några vikter. Det har jag dock räknat med och har plats för t.ex. blyhagel i rören där fjärrljusen sitter.
3. Fick lite vatteninträngning i skrovet, men det beror nog bara på att jag dragit skruvarna lite klent. I tidigare försök har jag sänkt ROVen till 20 meters djup med lyckat resultat.
4. Behöver programmera om reglaget för vertikalmotorn så den ger full gas åt båda hållen. Märkte att det var lite svårt att få ROVen att gå på djupet.
En film finns här:
http://youtu.be/4dFBr9oVbVk
Vem har sagt att en humla inte kan flyga…
Re: Örjans ROV
Häftigt! Nu blev man byggsugen igen! Jag gissar att du drömmer om en egen pool så du kan testa lite lättare