(sen finns o finns Domex eller weldox som är det starkaste konstruktionsstålet i världen enl SSAB)
Eftersom jag mest svarvar så har mitt val varit SS1914 sedan tidigt 80-tal, jag tycker det är bra till all bearbetning.
Sen ifråga sätter jag inte din kunnskap Micke_71. Verkstadshandboken är bra men i detta fall sökte jag fakta på Boxholm mm.
Blylegerat automatstål har utmärkt skärbarhet är ju taget från deras sida inte 20 år gammal bok. Bara o läsa innan till. http://www.bxs.se/index.php?id=5894
citat: annars brukar jag välja 2172 om det ska vara mjukare stål. slut citat Hela grundfrågan från Viking var ju ett bättre alternativ till 1312 om jag fattat rätt.
Men kul att du beskriver så konstruktivt om ditt jobb o olika material. Bra tipps om fräsar o metoder. Dessutom låter det ju betryggande att
Haubits 77 inte gjordes av 1312

Japp, trotts din ungdom ~32 år kanske, så har du faktiskt ett o annat bra tipps.
Det är ju så att jag har tillverkat spån ett tag med men det du gör på en vecka tar mej kanske 10 år att göra men så är det när man inte jobbar 100% i yrket.
Att sedan en av mina kunder mer är inriktade på specialgrejor inom forskning och utprovning än mängd påverkar ju volymerna.
säter, jag har stort förtroende för dej, du är en duktig konstruktör även om vi inte alltid delar varandras åsikter