Slitsfräsning i SS1311, tips önskas

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Re: Slitsfräsning i SS1311, tips önskas

Inlägg av DW »

Jag förstår att du inte kan välja annat mtrl. Som du säger så finns väl inte balk i annat än 1312
(sen finns o finns Domex eller weldox som är det starkaste konstruktionsstålet i världen enl SSAB)
Eftersom jag mest svarvar så har mitt val varit SS1914 sedan tidigt 80-tal, jag tycker det är bra till all bearbetning.

Sen ifråga sätter jag inte din kunnskap Micke_71. Verkstadshandboken är bra men i detta fall sökte jag fakta på Boxholm mm.
Blylegerat automatstål har utmärkt skärbarhet är ju taget från deras sida inte 20 år gammal bok. Bara o läsa innan till. http://www.bxs.se/index.php?id=5894

citat: annars brukar jag välja 2172 om det ska vara mjukare stål. slut citat Hela grundfrågan från Viking var ju ett bättre alternativ till 1312 om jag fattat rätt.

Men kul att du beskriver så konstruktivt om ditt jobb o olika material. Bra tipps om fräsar o metoder. Dessutom låter det ju betryggande att
Haubits 77 inte gjordes av 1312 :badgrin: Då hade jag inte kunnat skriva här -säkert till fleras glädje! (ett skämt det med -bäst att förklara)

Japp, trotts din ungdom ~32 år kanske, så har du faktiskt ett o annat bra tipps.
Det är ju så att jag har tillverkat spån ett tag med men det du gör på en vecka tar mej kanske 10 år att göra men så är det när man inte jobbar 100% i yrket.
Att sedan en av mina kunder mer är inriktade på specialgrejor inom forskning och utprovning än mängd påverkar ju volymerna.

säter, jag har stort förtroende för dej, du är en duktig konstruktör även om vi inte alltid delar varandras åsikter 8)
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Med all respekt DW, men du refererar bara till ett bra material som går att få i typiska svarvdimensioner. Plattstål i 1914 och dimensionerna 8 x 60 och 8 x 70 går ej att hitta så långt ögat når.

Och, i alla fall när jag talar med Stena om 1312-06, så är det de enskilda del-ordrarna som räknas när de lämnar pris, tyvärr inte årsprognosen. De tar t.o.m ca 35% mer för 8 x 70 än 8 x 60 bara för att den dimensionen är "lågfrekvent".

Kan du föreställa dig vad de (och andra leverantörer) säger om man vill ha specialdimensioner av 1914 i skvättar om några hundra meter i stöten?

Kopia av Boxholms Automatstål-broschyr.
Bild
cinc

Inlägg av cinc »

Tråden startades med att du beräknade 4-5000 löpmeter/år.
Material i den dimensionen(40x8) väger ca.2.5kg/meter vilket ger ca 10 ton material/år.
Detta bör du nämna om du kontaktar Boxholm eller något annat företag som valsar ss1914 på beställning.
Du kan nog köpa ett kvartalsbehov d.v.s. ca 2.5 ton i stöten och få mycket bra pris!

Men det kanske är uteslutet med ss1914 eller ss1957 av andra skäl som jag har missat?
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

1914 har jag under mitt liv bara sett som rund eller sexkantsstång, tror faktisk att vi har några snuttar liggandes på jobbet.

På jobbet så har vi en gubbe som ägnar en stor del av dagarna åt inköp av material och jaga fatt på det till rätt priser. Rätt leverantör kan kapa priset till hälften rakt av vissa vissa stålsorter och dimensioner. Sedan kommer vi o kräver att han ska köpa vissa balkar från en speciell leverantör bara för att de är bättre att arbeta i.

Det är skillnad på stål och stål, även om det har samma beteckning. Spring inte o köp några ton material direkt utan ta först en liten mängd o se att det fungerar bra, sedan kan man köpa större mängder eller prova annat.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

viking, jag btycker du skall ringa Boxholm. Det står på deras sida att de tillverkar platt stång i dimensioner mellan 20 x 5 mm och 100 x 50 mm
i med svavel eller blylegering = automatstål. Ok kanske de inte gör 100 meter men kanske har de sålt
en större post till anna kund som du kan köpa från alt, att de har sk korta poster med x kg du kan få prova.

Vill du så kan jag skicka ner en kort rund 16.1mm blylegerad så kan du prova o se resultatet. Du blir nog inte besviken.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

cinc,
"Tråden startades med att du beräknade 4-5000 löpmeter/år. Material i den dimensionen(40x8)..."

Så mycket säger i alla fall kunden att han kommer att göra av med per år. Dimensionen har sedan ändrats till 8 x 60mm för den slitsade versionen, och det frästa spårets djup har minskats till 10mm.

Problemet är att jag också bara kan se till varje order för sig, såvida jag inte får en rejäl bindande order som täcker ett kvartal eller så. Jag vågar bara köpa material för ordrar jag har i handen. Samma läge hos stålleverantörer kan jag tro? Lite moment 22 det här. :roll:

Men, men,.. jag skall i alla fall kolla hos några leverantörer om det går att få SS1914 i åtminstone 8 x 60 utan att köpa ett helt stålverk...

Förresten, går det att svetsa i SS1914? Den andra sorten som inte skall slitsas behöver vara svetsbar. Om det blir bra pris på SS1914 och den är svetsbar, så kanske man kunde ändra den detaljens dimension till 8 x 60 också och på så vis få hela behovet i en enda dimension och stålsort=bättre prisläge!

EDIT: DW,

Såg ditt inlägg efter att jag hade tryckt på "skicka". Ja, jag skall förstås prova i 1914 också, om de kommer med nån öppning angående möjligheten att få köpa "min" dimension. Tack för erbjudandet om provbit, men det är lätt att få tag i diverse svarvdimensioner av 1914 i Värnamo så det ordnar sig.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Om mitt minne inte sviker mig så är 1914 svetsbar men eftersom den är blylegerad så rekomenderar man inte svetsning på grund av ångorna. Men det är 16-17år sedan som jag läste om stålsorten så det kan vara fel.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

SS 1914 (36SMnPb14+C) och SS1957-04 (ISO 35SPb20+C) båda automatstål som är kan härdas resp seghärdas.

Det är inte svårsvetsat men tydligen skall man förvärma det i så fall. Gör man dåliga näst händer det att svetsen lossar
o då i flakliknade ytor. Vet inte svetsmässigt om det blir korningt eller om det är sprickbildning som är värst.
Till de saker jag nyttjat har det hållt men jag har aldrig svetsat annat än MAG/MIG/TIG kanske blir bågsvetsning (pinne)
en helt annan grej. Vill man kunna svetsa rekomenderas isåfall SS2172 här finns lite info om auto. stål. Härning mm.

http://www.hallings.se/legotillverkning ... lval.shtml

Rättat pga skrev fel SS nr.
Senast redigerad av DW 17 september 2011, 19:34:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

OK,

Verkar som man måste hålla sig till kalldraget SS1312-06 till den andra detaljen som inte skall slitsfräsas, utan bara borras och svetsas. Men måste dock få igenom en dimensionsändring hos kunden till 8 x 60 då 8 x 70 är mycket dyrare.

SS2172 heter numera SS2132 är svetsbart och går bara att få som varmvalsat när det gäller plattstål och det vill jag undvika till varje pris.

Parallellt skissar jag också på en annan konstruktion för den slitsade detaljen som går ut på att använda SS1914 kvadratstång i lämplig dimension. Kruxet blir att få plats med fästhålen mot den andra detaljen. Men skam den som ger sig.

Får också se hur högt de lägger ribban för "specialframtagen" plattstång 8 x 60 i SS1914.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

DV: är verkligen SS2172 ett automatstål?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

SS2172 är inte automatstål.
Det finns en släkting till SS2172 som är skärbarhetsförbättrad, SS2142, men den är inte klassad som automatstål.
Den förekommer mest som klenare rundstång.

CNC Viking:
Jag tror inte du behöver fokusera så mycket på materialet.
Får du till skärparametrarana så fungerar nog både SS1312 och SS2132 hyggligt.

"Micke_71" har ju fräst tonvis med spår i SS1312, så det måste gå.
Medfräsning och rikligt med vatten!
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Jag såg fel, skall vara SS1957-04 (ISO 35SPb20+C) men man rekomenderade SS2172 om man ville svetsa.
Skall ändra på förra sidan. Tackar LaRdA :tumupp:
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Jag har kört med Seco lilla 80x2mm slitsfräs i 120x220x8mm VKR balkar 1312. Fast då har det varit en dålig och skramlig uppspänning så det är inte så mycket att använda som referens.

Vi kör en list i 10x60mm 1312 där vi avslutar med att klyva av den delen vi ska ha med en Iscar 200x3 skiva. Inte på något sätt märkvärdigt.

2172 är ett vanligt konstruktionsstål som är extremt vanligt i de flesta solida bitar som inte har några större krav. Också ett material jag har arbetat mycket i. Det är också svetsbart utan konstigheter.

Självklart medfräsning om man har en maskin med kulskruvar. Dvs inget större glapp i skruvarna.
Skriv svar