Matsuura CNC fräs inköpt
Re: Matsuura CNC fräs inköpt
Eller kanske ännu säkrare
Välj handratt (handle) när du kör bort axlarna från ändlägen
Välj handratt (handle) när du kör bort axlarna från ändlägen
Vi tittade i instruktionsboken o som vi fattade den så skulle vi göra så här:
Zero Return på.
Slå på Jog.
ställ Jog Feederate på max.
Tryck Manual Feed - så den är minst 2 tum från +.
Håll Manual Feed + inne tills den stannar själv på Noll o då ska dioden Zero Positon för den axeln att tändas.
Jag har testat den men det fungerar inte. Den fortsätter förbi. Ska prova att slå på "Manual ABS" o se om det fungerar.
Någon som vet vad dom andra strömbrytarna gör?
Zero Return på.
Slå på Jog.
ställ Jog Feederate på max.
Tryck Manual Feed - så den är minst 2 tum från +.
Håll Manual Feed + inne tills den stannar själv på Noll o då ska dioden Zero Positon för den axeln att tändas.
Jag har testat den men det fungerar inte. Den fortsätter förbi. Ska prova att slå på "Manual ABS" o se om det fungerar.
Någon som vet vad dom andra strömbrytarna gör?
- CNC Viking
- Kontakt:
OK, jag har ju förstås en Feeler, inte Matsuura så det kan vara skillnader i knappens funktion. I min svensk-översatta manual står det en förklaring för Man. ABS på 2 ställen:
1: Med denna funktion inkopplad ändras axlarnas koordinatvärden vid manuell körning.
2: Adderar axelrörelsen till absoluta värdet.
Kollat den engelskspråkiga Taiwan-manualen också, och den säger som så:
3: Lägger till manuell rörelse till programmerad 0-punkt, dvs t.ex. den koordinat som G54 har om den används i prorammet.
Detta tror jag mest på i mitt fall. Men när Asiater översätter till Engelska: Hmmmmmmm...
Sen skall sägas att jag själv aldrig använder denna funktion och har nu en nyckel-låst knapp.
Däremot hjälpte jag en annan Feeler-ägare ur samma fenomen som Stene råkade ut för genom att be han stänga av Man. ABS. Och det fungerade.
Men, men, kanske helt annan funktion i Matsuura.
1: Med denna funktion inkopplad ändras axlarnas koordinatvärden vid manuell körning.
2: Adderar axelrörelsen till absoluta värdet.
Kollat den engelskspråkiga Taiwan-manualen också, och den säger som så:
3: Lägger till manuell rörelse till programmerad 0-punkt, dvs t.ex. den koordinat som G54 har om den används i prorammet.
Detta tror jag mest på i mitt fall. Men när Asiater översätter till Engelska: Hmmmmmmm...
Sen skall sägas att jag själv aldrig använder denna funktion och har nu en nyckel-låst knapp.
Däremot hjälpte jag en annan Feeler-ägare ur samma fenomen som Stene råkade ut för genom att be han stänga av Man. ABS. Och det fungerade.
Men, men, kanske helt annan funktion i Matsuura.
- CNC Viking
- Kontakt:
Detta fenomen (läs skitbeteende) råkar Feeler-maskiner ut för: Så fort man kört nån axel manuellt med Man. ABS på, så hittar den inte tillbaks till maskinens riktiga nolla igen.
Vid ett par tillfällen har jag råkat ut för det Stene beskriver på en enstaka axel.
Då har det var någon av gränsbrytarna som har geggat fast.
Detta avhjälpes med 5-56 eller liknande produkt.
Se även till att du står tillräckligt långt ifrån maskinens nolla när du startar referenskörningen.
Jag brukar ställa axlarna på gamla Fanucmaskiner ungefär i mitten av arbetsområdet.
Sen referenskör jag.
När jag stänger av maskinen för dagen så brukar jag "parkera" i mitten också.
Då är det lättare på morgonen när man drar igång det hela.
Så ser det lite snyggare ut om maskinen är "parkerad" så.....
Då har det var någon av gränsbrytarna som har geggat fast.
Detta avhjälpes med 5-56 eller liknande produkt.
Se även till att du står tillräckligt långt ifrån maskinens nolla när du startar referenskörningen.
Jag brukar ställa axlarna på gamla Fanucmaskiner ungefär i mitten av arbetsområdet.
Sen referenskör jag.
När jag stänger av maskinen för dagen så brukar jag "parkera" i mitten också.
Då är det lättare på morgonen när man drar igång det hela.
Så ser det lite snyggare ut om maskinen är "parkerad" så.....
- CNC Viking
- Kontakt:
"Se även till att du står tillräckligt långt ifrån maskinens nolla när du startar referenskörningen.
Jag brukar ställa axlarna på gamla Fanucmaskiner ungefär i mitten av arbetsområdet. Sen referenskör jag."
Så gör jag också, men det räcker om jag flyttat mig ca 30-40mm från 0:orna. Om man står för nära kan axeln gå förbi 0 och utlösa over-travel-larm. Då får man hålla in en knapp och veva bort därifrån i manuellt läge.
Jag brukar ställa axlarna på gamla Fanucmaskiner ungefär i mitten av arbetsområdet. Sen referenskör jag."
Så gör jag också, men det räcker om jag flyttat mig ca 30-40mm från 0:orna. Om man står för nära kan axeln gå förbi 0 och utlösa over-travel-larm. Då får man hålla in en knapp och veva bort därifrån i manuellt läge.
Min tanke va att Stene inte var helt van vid sin nyinköpta maskin.
Det är inte helt lätt att gissa var nollan finns när man inte är helt inkörd på maskinen.
När han är varm i kläderna så går det nog bra att göra så.
Då jag kör en hel del olika maskiner hos mina kunder så brukar jag satsa på det säkra för att slippa det du beskrev om återkörning o.s.v.
Det är inte helt lätt att gissa var nollan finns när man inte är helt inkörd på maskinen.
När han är varm i kläderna så går det nog bra att göra så.
Då jag kör en hel del olika maskiner hos mina kunder så brukar jag satsa på det säkra för att slippa det du beskrev om återkörning o.s.v.
Nu har jag provat att nolla fräsen igen o nu fick jag det att fungera. Jag slog av "Manual ABS". Skulle vara bättre om jag viste vad alla strömbrytare gjorde innan jag fortsatte. Tack för all hjälp!! Ska försöka hitta någon info om strömbrytarna innan jag fortsätter greja med funktionerna.
- CNC Viking
- Kontakt:
Grattis!
Beträffande strömbrytarna: Stäng av alla, utom Zero Return som skall användas enligt manualen i det dagliga användandet.
Nu bör maskinens normala funktioner fungera som det är tänkt.
Skaffa ett CAM-program så fort som möjligt och kör allt via RS232 (seriell port) med droppmatning från en PC, helst ingen laptop.
Jag kör alla program från PC, och om man använder ett CAM-program, behöver man inte använda de där strömbrytarna alls (utom Zero Return i ditt fall).

Beträffande strömbrytarna: Stäng av alla, utom Zero Return som skall användas enligt manualen i det dagliga användandet.
Nu bör maskinens normala funktioner fungera som det är tänkt.
Skaffa ett CAM-program så fort som möjligt och kör allt via RS232 (seriell port) med droppmatning från en PC, helst ingen laptop.
Jag kör alla program från PC, och om man använder ett CAM-program, behöver man inte använda de där strömbrytarna alls (utom Zero Return i ditt fall).
Håller med Vikingen!
Koppla upp dig mot en PC så blir det mycket enklare.
Se till att skärmsläckaren och energispararfunktioner är avstängda så brukar det bli minimalt med problem.
Det är nu det spännande börjar.
Du har väl kollat att nödstoppknappen funkar?
Koppla upp dig mot en PC så blir det mycket enklare.
Se till att skärmsläckaren och energispararfunktioner är avstängda så brukar det bli minimalt med problem.
Det är nu det spännande börjar.
Du har väl kollat att nödstoppknappen funkar?
En del av brytarna är inte så svåra att gissa. De kan vi lämna så länge.Stene skrev:Skulle vara bättre om jag viste vad alla strömbrytare gjorde innan jag fortsatte.
Det är de här som är av intresse:
Zero Return: Det vart ju nyligen utrett vad den var till, även Manual ABS.
Z Axel Neglect: Om jag minns rätt, låser det Z-axeln och kör bara X-Y. Bra för inkörning av program.
Machine Lock: Tippar på att alla axlar låses. Enbart styrsystemet körs. Den behöver du aldrig använda.
MST Lock: Det passar jag på. någon kanske vet MST betyder?
Jag håller inte med om att du ska skaffa CAM och droppmatning redan från början. Ta det som steg 2.
Pilla in enkla program för hand direkt i systemet.
Då lär du dig alla kommandon, verktygsoffset, fixturoffset, verktygsradiekopensering osv.
- DW
- Kontakt:
Att skaffa CAM är väl ok men som säter säger du måste ju lära dej hanteringen av kommandona.
Kan du inte G-koden så kan du knappast redigera den heller, eller klipp o klistra som jag gör nästan jämnt.
Min erfarenhet är att börjar man att köra grejor utan den lilla extra kunnskapen bli det som när fruntimmer kör bil,
Man får möte på smal väg en vacker dag
Kan du inte G-koden så kan du knappast redigera den heller, eller klipp o klistra som jag gör nästan jämnt.
Min erfarenhet är att börjar man att köra grejor utan den lilla extra kunnskapen bli det som när fruntimmer kör bil,
Man får möte på smal väg en vacker dag

Jag har nu skaffat mig ett cad program. Tror det heter AutoCad. Kan jag använda det eller ska jag satsa på något annat? Klart jag vill lära mig hur allt fungerar o jag hade tänkt innan ni skrev att jag skulle köra ett mellanting. Prova först att lada ned ett program från datorn o se att allt fungerar o sedan gå på tangenterna. Lite Gkoder kan jag men har mycket kvar att lära!!
- CNC Viking
- Kontakt:
Jovisst skall man lära sig G-kod-grunderna, men man behöver inte hålla på att trixa med massa kommandon som dom knapparna utgör.
Kanske köra lite småprogram i MDI-läge tills man känner maskinen och samtidigt bekanta sig med ett CAM-program.
Personligen anser jag i alla fall att, om man har kommunikation i form av RS 232 , skall man gå över till PC-beredda program så snart man kan.
Jag är dock medveten om att vissa CAM-program är knöliga och att det tidsmässigt går snabbare att handknacka G-kod i MDI för enklare operationer.
Kanske köra lite småprogram i MDI-läge tills man känner maskinen och samtidigt bekanta sig med ett CAM-program.
Personligen anser jag i alla fall att, om man har kommunikation i form av RS 232 , skall man gå över till PC-beredda program så snart man kan.
Jag är dock medveten om att vissa CAM-program är knöliga och att det tidsmässigt går snabbare att handknacka G-kod i MDI för enklare operationer.
- CNC Viking
- Kontakt:
"Jag har nu skaffat mig ett cad program. Tror det heter AutoCad."
Det duger bra till att generera en plan topp-vy för 2-1/2 D-fräsning. Men skall du också ha programmet till att konstruera 3D-solider med, skall du skaffa dig ett 3D CAD-program. Det borde finnas eh hel del trådar på EF som behandlar både CAD- och CAM-program.
Det duger bra till att generera en plan topp-vy för 2-1/2 D-fräsning. Men skall du också ha programmet till att konstruera 3D-solider med, skall du skaffa dig ett 3D CAD-program. Det borde finnas eh hel del trådar på EF som behandlar både CAD- och CAM-program.